Det har blivit brist på arabica-bönor av högre kvalitet och priserna skjuter i höjden. Det naturliga vore att diversifiera och prova fler kaffesorter än enbart arabica.
Kaffe finns huvudsakligen av tre sorter. Utöver arabica finns robusta och så kallat liberiakaffe. Normalt används robusta, såvitt jag förstår det, som inblandning i snabbkaffe. Sannolikt gäller detta i första hand billigare snabbkaffe men det är en gissning.
För några år sedan läste jag en artikel om kaffeodling och kaffekultur i Vietnam. Där har det tydligen hänt spännande saker. Man har tagit fram nya kaffeblandningar som inte enbart består av arabica och de ska visst vara bra.
Kan man köpa något sådant ”Vietnam-kaffe” någonstans i Sverige? Finns det något tips att ge när det gäller alternativ till arabica som inte bara är dåligt?
Saker som säljs i specialbutiker i små volymer är sällan billiga. Om man skulle få till det billigt skulle det mer sannolikt handla om att köpa kaffebönor och kanske i en större säck istället för miniförpackning. Om det inte är en storsäljande produkt i Sverige kanske det är att importera den från t.ex. Tyskland som skulle ligga nära till hands. För att något ska kunna ha bra pris krävs att det är något som säljs i större kvantiteter.
Den fråga jag ställer här är egentligen inte begränsad till Sverige. Jag är mer intresserad av den stora bilden. Det kanske är så att kaffe är billigt på vissa håll i världen, bara inte i Europa.
Det verkar iallafall tydligt att priset på Robusta-kaffe har ökat rejält på senare tid och att priset på världsmarknaden rör sig parallellt med priset för arabica.
Jag är antagligen skadad av kaffe som nörderi och lägger nånstans mellan 500-1000 kr/mån på det.
3-5 st 200 grams påsar hela bönor a 150-200 kr/st från små mikrorosterier brukar det bli per månad.
Med det sagt kommer jag kanske inte med tips om det billigaste men om jag hade behövt kapa kostnaden hade jag kikat på påsar som har rostats för ett längre tag sedan eller testrostningar/rester.