Vad har hänt med "100% arabica"?

Hade gott om tid idag när jag skulle köpa kaffe (hela bönor) och kollade texten på förpackningarna extra noga. Jag hittade nästan inga förpackningar, vare sig från Zoega eller Arvid Nordquist, som angav hur mycket arabica och robusta man använt.

Vad har hänt med “100% arabica”? För bara några månader sen var det ett starkt försäljningsargument. Har man börjat blanda i robusuta och vill hålla tyst om det?

(Det här tråden handlar om märkningen, inte om för- och nackdelar med arabica vs robusta.)

Det kaffe jag dricker framgår kaffesorter på åtminstone i deras beskrivning online. Arvids kaffe beskrivs som 100% arabica på deras hemsida.

Vet inte, kanske var en miss av designers?

Tidigare var arabica dyrare. Mycket robusta producerades i Vietnam till lågt pris.
Men jag vill minnas att prisskillnaden jämnats ut sedan en tid tillbaka.

Och då har vi nog förklaringen att 100% arabica var en status indikator. Man köpte dyrare (och därmed mer högkvalitativt kaffe). Ja, det var marketing-tricket iaf. Och nu fungerar inte det lika bra längre. Och då finns ingen anledning att skriva det.

Det är inget problem i sig att man blandar i robusta. En blend kan nog vara en fördel. Sedan varierar ju smakpreferenserna ganska mycket mellan individer.

EDIT
Får backa lite på det där.
Ser att det fortfarande är ca en faktor 2 i prisskillnad. Måste ha varit lite tillfälligt dom gick upp och var lika i pris. Och då är det nog inte det som är förklaringen. Folk lär nog fortfarande uppfatta arabica som någon “bättre”.

Detta är vårt vardagskaffe som är 100% Arabica