Kaffebönor eller malet kaffe?

Efter att ha läst tråden “Vilken kaffemaskin ska man köpa?” så verkar det som att de är kaffetypen som är det viktiga?

Precis införskaffat mig en kvarn (Baratza Encore) och nu funderar jag, vilka bönor är de man ska köpa? Eller är de onödigt att mala själv, kanske är samma sak med malet?

Någon speciell sida som är bättre/sämre? Ska man satsa på ljust/mörkt rostat eller vad är de som är viktigt?

Jag är absolut ingen expert men mina erfarenheter av de vanliga sorteras kaffe från matbutiken är följande:

• färdigmalet är gott 2-3 dagar efter man öppnat förpackningen. Viktigt att inte trycka sönder det hårda kaffet eller hälla över det i en annan behållare, då tappar man massa smak på nolltid. Hjälper inte om nya förvaringen är lufttät för du har redan fört in syre mellan alla kaffekorn.

• samma kaffe men hela bönor håller smaken längre efter öppnad förpackning givet att du maler inför varje omgång. Mal inte för flera omgångar på en gång, då är det ingen skillnad från färdigmalet. Men dyrare.

• jag använder mycket mer kaffe från hela bönor än från färdigmalet, ca 5g färdigmalet mot 7g hela bönor (per standardmått på moccamastern). Tror att min malningsgrad är grövre. Kan inte ha lika fint för att min billiga wilfa är inte precis nog och småpartiklar sätter igen filtret så det smakar illa (för lång bryggning?).

• jag kan ytterligare öka på mängden kaffe om jag använder hela bönor. Vill ibland ha 8-9g och ibland 6g beroende på vad jag är sugen på. 8-9g färdigmalet blir riktigt starkt, beskt och otrevligt, men när jag maler förstärks istället trevliga smaker jag gillar.

• ljudet från malningen är lite störigt men ok, och vägs definitivt upp av att ljuva dofter sprids i rummet på ett helt annat sätt än med färdigmalet.

• Hela min kvarn står på en billig digitalvåg från Ikea, så jag öppnar locket, startar vågen och häller direkt från påsen ner. Detta är mindre jobb än att måtta själv, så om något är det smidigare att mala själv. Men gäster blir förvirrade och vill inte göra det själva :slight_smile:

• har testat i princip allt i mina lokala matbutiker och allt är såklart mediokert men jag har fastnat för zoegas blue java, kanske passar den vårt vatten bäst? Körde mycket mörkrost I början, Arvid nordqvist franskrost var favorit då men inte längre. Nackdelen med mörkrost (i alla fall de billiga jag testat) är att det blir sjukt statiskt och massa kaffe flyger överallt och mycket fastnar i maskinen, så för ett jämnt resultat och för att slippa få pulvret från förr malningen måste man skaka och banka ur kvarnen ordentligt varje gång…

• tar ett gäng omgångar innan man får till det som man vill ha det. Min är inställd på malningsgrad för ~aeropress, vilket är mycket finare än bryggkaffe. Väljer man bryggkaffe blir vattnet knappt ens färgat, smakar smutsigt vatten. Vet inte hur de kan få så fel på det men jag tror det gäller alla wilfa…

6 gillningar

Jag malde mina bönor i manuell kvarn tidigare. Det blev lite meckigt i längden så jag övergav det. Körde kvarnen med batteridriven borrmaskin en tid medan jag funderade ut en ny plan. Det gick förstås lättare men hela vitsen med den manuella kvarnen försvann ju.

Kör nu färdigmalet, Arvid Nordqvist franskrost. Här stannar jag. Det smakar utmärkt och jag har fått leka av mig.

2 gillningar

När det gäller bönor, är det vad du gillar som är viktigt :slight_smile:

Du får helt enkelt testa dig fram, jag gillar mörkrost och ljusrost och allt däremellan. Men vid olika tillfällen vill jag ha olika kaffe. Till helgens långfrukost vill jag ha en ljus rostad etiopisk kaffe bryggd med v60 metoden.
På en vardag med arbete hemma, då vill jag runt kl 10 ha en dubbel espresso, från ett kaffe med mörkare rost.

När jag vill dricka större mängder kaffe och bara vill ha “vanligt kaffe” då föredrar jag Zoegas blue Java (lite ljusare mörkrost / mellan rost)

Jag maler mitt eget kaffe, och beroende på bryggmetod får man också välja hur fint man maler. Det skiljer också från kaffe till kaffe beroende på rostningsgrad och ursprungsland (egentligen hur det har vuxit).

En del av de som kan det här med kaffe på riktigt menar att det är kvarnens kvalitet som är det viktigaste av allt (när man väl kommit upp till en viss nivå på kaffebönornas kvalitet och när man har lite koll på vad man gör med bönorna via vald bryggmetod)

Hur dricker du kaffet? Bryggt? I så fall skulle jag testa lite ljusare rostat specialkaffe. Om du har nåt café eller kaffebutik i närheten där man kan dricka pour over kan du testa där för att känna hur det “ska” smaka och sen experimentera med hur fint det ska malas hemma. Espresso har jag sämre koll på. Det är en helt annan vetenskap.

Om du inte dricker väldigt mycket kaffe, skippa att ha mycket bönor i behållaren. Bättre att mäta upp det du ska mala och bara hälla i den mängden bönor och låta resten vara kvar i påsen eller annan tät behållare.

Malda bönor.
Helt annan grej. Håller smaken längre och går att anpassa efter behov.

Testa med en billig skitkvarn från typ Andersson (Netonnet), kostar 99:-, eller mortla för hand.

Sen kan du gå loss på en kvarn som kostar mer än bryggaren.

Då jag är ensam kaffedrickare i familjen blir det bara 1-2 koppar per dag. Kör alltid hela bönor då färdigmalet tappar smak väldigt fort och det tar ca 1 månad för mig att dricka upp 500g kaffe. Har måttat upp att ett halvt decilter mått är ca 14-21g så jag kör på det och ca 3dl vatten, lite beroende på vad jag är sugen på.

Är ingen finsmakare direkt, Zoegas mörkrost duger åt mig men ibland testar jag annat om det är någon kampanj.

Bryggt (Moccamaster). Kanske inte är någon dum idé med kaffebutik för att just se vad som är “rätt” smak för de är jag inte alls säker på att man vet :slight_smile:

Tanken är att väga bönorna och mäta upp vattnet nu i början och sedan pröva olika nivåer på malningsgraden för att försöka få någon uppfattning vad som gör skillnad. Om jag nu efter ett halvår inte märker någon skillnad kanske jag lägger ned detta.

1 gillning

Som med all matlagning (om nu kaffe kan kallas matlagning) är råvarorna A och O. Har du intresset och ekonomin för att köpa riktigt bra kaffe är det absolut värt det. En bra inkörsport är Gringo Nordics blandningar som de säljer i 500g-påsar

Daily - Min favorit.
Radical - Den lite mer Italienska (och mörkare) varianten.
Prime - Den mer fruktiga och afrikanska varianten.

Tycker alla tre är väldigt prisvärda. Köp en hem påse daily och prova! Härifrån kan du sedan prova de mer esoteriska varianterna hos någon av de många mikrorosterierna i Sverige. Kafferosteriet Koppar har en “kafferesa” där man kan prenumerera (länk) och få en påse med vald frekvens. När jag började intressera mig för kaffe hakade jag på en prenumeration i typ ett halvår. När jag kände att jag hade koll på vad jag gillade och inte gillade sa jag upp prenumerationen och började köpa mer specifika kaffen :slight_smile:

Bra kvarn! Du ska absolut mala själv :slight_smile:

Jag vill därtill slå ett slag för att du skaffar en V60 eller liknande (det här är den billigaste på marknaden vad jag vet). Då kan du verkligen få en förståelse för vad som krävs för att brygga en riktigt god kopp.

Generellt gäller att ljusare är bättre. Ju mindre du rostar en böna desto mindre kan du kamoflera defekter i produkten. Det finns bra mörkare rostat kaffe också, men personligen föredrar jag ändå de ljusare kaffena. Notera dock att ljusrostat kaffe inte nödvändigtvis behöver innebära att kaffet smakar blommigt, fruktigt, eller teeigt (samtliga är vanlig kritik från folk som vill ha “rävgiftkaffe”). Du kan köpa ett brasilianskt ljusrostat kaffe med kola- och kakaotoner.

1 gillning

Jag föreslår att man går direkt på en Wilfa WSCG2 för 700kr… då klarar man sig och är nöjd i säkert 10 år om det gäller allt annat än espresso.

4 gillningar

Väldigt bra tips fastnade nu litegrann för Johan & Nyström då man enkelt faller för de här att arbeta långsiktigt med sina producenter och försöka jobba med kvalité. Om de sedan är bättre kaffe de har jag ingen aning om. Men ska läsa på om Kafferosteriet Koppar! Prenumeration kan vara en bra idé nu i början.

@Anonym
Gällande skitkvarn så är jag lite allergisk mot att köpa billiga saker då de mest troligt hamnar i soptippen efteråt. Förhoppningen är att försöka köpa kvalité som håller i värde så om jag nu inte fastnar för de så är de möjligt att sälja vidare. Sen om jag lyckas med det återstår att se. Nu vart det en Baratza Encore då jag gillar affärsidén med att man ska kunna laga saker man köper. De har gått så långt så de har videos hur man lagar vanliga problem och de är ju ändå en rätt enkel pryl så tror ju att de faktiskt är möjligt.
Utan att kunna något så har jag förstått de som att man ska undvika kvarnar med knivar och istället ha malskivor eftersom du då får jämnare storlek och därmed jämnare resultat?

Jag går så långt som att säga att en kvarn med knivar inte är en kvarn. Knivarna maler inte kaffet, utan hackar det. Det kommer bli bedrövligt. Din Encore kommer tjäna dig väl i flera år framöver. Bra köp :slight_smile:

1 gillning

Vi i vår familj har kommit fram till följande kombo: (vi har mjukt vatten) Wilfa kaffekvarn (dricker bara bryggkaffe), Moccamaster bryggare med kaffet Sumatra gayo och Melitta gourmet filter. Slår allt annat kaffe vi har smakat.

2 gillningar

Du har köpt en rätt hyfsad kvarn verkar det som, hoppas du blir nöjd.

Ja, knivar är som det låter inte en kvarn :nerd_face:

Du har fått tag på en vettig kvarn så nu gäller det att hitta bra kaffe. Om du vill ha något som du hittar på Ica så titta på kaffebönor från Löfbergs Lila, förslagsvis något som inte är mörkrostat.

Om du vill titta på en finare bönblandning som gör sig väldigt bra i en Moccamaster kan jag varmt rekommendera Buena Vista från Johan & Nyström. Den bönblandningen har varit mitt huskaffe i många år. Vanligen står min Moccamaster undanställd till förmån för en Chemex och lite andra blandade handbryggsprylar men när det är kalas och liknande tillställningar kommer den fram. Buena Vista brukar då uppskattas så pass mycket att många som vanligen har mjölk i sitt kaffe dricker nu “svart”. Kaffet har viss sötma och fruktighet, väldigt gott helt enkelt.
Nu har jag inte köpt annat än ljusrostat kaffe på 10+ år men om du vill ha ett bra mörkrostat kaffe tycker jag att du ska ge Bourbon Jungle en chans.

Angående malningsgrad, mal lite och jämför med färdigmalet bryggkaffe. Blir smaken sedan tunn maler du lite finare och saknas nyanser i smaken maler du lite grövre.

Vad många inte vet om, är att för att få en så tyst Moccamaster som det går, så lämnas det alltid kvar lite vatten i systemet. Detta gör att du slipper det gurglandet som många andra bryggare lider av. Vi brygger alltid en halv kanna med bara vatten innan vi kör igång den med kaffe. Extra viktigt om bryggaren har stått utan att vara använd i några dagar.

1 gillning