Någon som har tips på hur man kan investera i kakao och andra “mjuka” råvaror?
Vill gärna investera långsiktigt, är det ETF:er eller råvarufonder eller något annat sätt som rekommenderas?
Jag använder Avanza.
Någon som har tips på hur man kan investera i kakao och andra “mjuka” råvaror?
Vill gärna investera långsiktigt, är det ETF:er eller råvarufonder eller något annat sätt som rekommenderas?
Jag använder Avanza.
Finns ett gäng certifikat Bull/Bear verkar det som. Skriv Kakao i sökfältet så får du upp flera stycken.
Vill du ha råvarufonder så finns det inte mycket att välja på.
Multicooperation Gam Commoditys USD B investerar i en bred råvaruportfölj.
Annars är nog etf:er smidigast men vet ej hur stor andel just kakao utgör i råvarufonder.
Givet rubriken, vill du verkligen köpa det nu?
Är det inte lite köpa dyrt sälja billigt?
Jag skulle passa mig för att hoppa på tåget så här sent. När en mjuk råvara slås ut av dåliga skördar hamnar utbud och efterfråga i tillfällig obalans. De rättas dock till på sikt. Se vilket historiskt exempel som helst. Vid ett tillfälle var exempelvis priset på vete såpass högt att även opiumodlarna ryckte upp sina plantor och började odla vete. En annan gång var priset på socker så högt att både Coca-Cola och Pepsi övergav råvaran. Även idag använder man HFCS istället för socker.
Men… Varken kakao, socker eller vete är nästa Amazon. Ska du göra goda investeringar här behöver du köpa billigt och sälja dyrt. Inte tvärtom.
Kakao köps på termin. Det priset vi läser om i tidningarna är för terminen som har leverans i maj. Skulle du istället köpa terminen som har leverans i december nästa år betalar du ungefär hälften idag. Man har med andra ord redan prisat in att priserna faller tillbaks nästa år. Ett fenomen som kallas contango om du vill läsa vidare. Något man definitivt behöver ha koll på om man investerar i råvaror.
Terminshandel är dock inte för privatpersoner eftersom du inte får ta emot den fysiska leveransen. Istället får man kika på andra instrument som följer terminspriserna, exempelvis ett certifikat. När leveransen för majterminerna närmar sig, rullas man över till juliterminerna per automatik. Eftersom de handlas till ett lägre pris, rullar du alltså från ett något högre pris till ett något lägre.
Tack för fint utförligt svar.
Jag förstår din varning, men resonerar också att råvaror som kakao bara kommer bli dyrare på lång sikt givet klimatförändringarna. Även om det kan svänga friskt på kort sikt.
Funderar på hur det skulle vara att investera med en horisont på 10-15 år. Men har läst en del om urholkning av certifikatens värde på längre sikt etc och det var därför jag funderade på om en råvarufond är klokare, även om de ofta är rätt dyra också.
Vilket skulle ni säga är bästa sättet att investera i mjuka råvaror med en sådan lång sparhorisont?
Ja, problemet är urholkningseffekter när det kommer till att äga certifikat på lång sikt. En råvarufond är ett alternativ men märk väl att det här är riskabla placeringar. Som exempel sjönk WTI-oljan så djupt och kraftigt under pandemin att priset på den mest närliggande terminen blev negativ (-37.63 USD per fat). En stor del av förklaringen var den amerikanska oljefonden USO som ägde så mycket som 25 % av hela WTI-marknaden i spekulativt syfte.
För att minska risken för att utsättas för den typen av fluktueringar kan man istället leta upp någon fond som investerar i råvaruproducenter snarare än rena råvaror. Känner inte till några personligen men de finns säkert om man söker.
Här menar du väl backwardation och inte contango? ![]()
Detta stämmer för traditionella råvarufonder som följer spotpriset. Idag finns det dock flertalet optimerade råvarufonder, som försöker optimera terminsrullningen (roll yield) genom att alltid välja de kontrakt som är i mest backwardation. Historiskt har detta varit en framgångsrik strategi.
ETF:er är det som gäller om man vill investera brett och billigt i råvaror som tillgångsslag. Min favorit är EN4C, som jag skrivit om här om man är intresserad:
Japp, du har rätt. Backwardation och inte Contango. ![]()
Haha, min fru berättade nyss att hon hon hörde detta på radion i bilen igår och svängde direkt av för att köpa ett paket kakao och choklad i affären utifrån logiken att prishöjningen inte slagit i butik ännu.
Måste nog säga att jag ändå tycker min frus handling är mer nöjsam och trevlig än att betta på en råvara som ligger på All time high.
Inte omöjligt, men kanske redan inprisat och vad händer sedan med priset när någon kommer på att man kan få samma smaksensation från destillerad måsskit? ![]()
Ja, ett annat alternativ kunde vara att blanka typ Hershey (eller om det finns någon aktie med högre kakaohalt).
Jd gross 85 percent helt bortplockad på Lidl igår!
Ett “tips” är att EU vill förbjuda import av bl.a kakao.
Kanske inte lyfter kursen på sikt och tidigare uppgång är passé. Ingen garanti på fortsättning.