I avsnittet om Drakfonden med Eric Strand talas det om 100-årigt sparande. Om jag förstod det rätt så hade råvaruindex en viktig roll att spela. Så då har jag ett par frågor:
Vad tillför råvaror? Är det någonting som tillför ytterligare riskjusterad avkastning till ens samlade sparande? Är det fortfarande aktuellt på samma sätt som tidigare? Samt hur ser korrelationen ut med andra saker, speciellt tänker jag kanske på silver och guld?
Det verkar inte vara så populärt här på forumet, men om vi ska utgå från långsiktig historisk avkastning, så varför inte råvaror? Jag har inte själv läst mig in djupare på detta, så är väldigt tacksam för vidare resurser.
Så, ett problem som uppstår direkt är att de få råvarufonder som funnits på svenska marknaden verkar vara avvecklade eller ihopslagna med någonting annat. ETF och ETC verkar som att det finns, men då blir det rätt dyrt.
Min lösning: Avanza markets. Jag har hittat tre olika certifikat för råvaror på Avanza Markets: kaffe, majs, och vete. Det finns hävstång för koppar, och certifikat som följer oljepriset också, men det känns inte lika roligt med olja. Ur detta kanske man kan bygga ett litet mini-råvaru-index som i alla fall är bättre än ingenting ur säkerhetssynpunkt?
Om jag har förstått det rätt så ska det vara 0.55% avgift i dessa. Om man tittar på prospekten står det är certificate fee är 0.99%, men det vet jag inte vad det innebär. I PRIIP:en står det att det vid ett års tid blir avgifter ungefär motsvarande 0.8%, så det kanske är det man ska gå efter, då. Exklusive spread.
Är det här en tanke som är värd att fortsätta kolla på?
Jag upplever att det är svårt att få en bred exponering mot ett råvaruindex. Så i min värld hamnar det i samma kategori som t.ex. REIT och Volatilitets-komponenter. En bra idé men svårt att implementera på ett praktiskt sätt. Men jag kan ha fel.
Eftersom det är svårt att få kostnadseffektiv exponering mot råvaror genom fonder och råvaruindex så köper jag enskild aktier i bolagen (i lekhink), tex koppar/nickel mining bolag och när det gäller matvaror föredrar jag gödselmedels-tillverkare (nödvändigt för att framställa all mat så ger exponering tvärs alla matvaruslagen).
Det intressanta är att det just är så svårt att få vettig råvaruexponering. Lite som att försöka investera i tech för en 15 år sedan när nästan alla fonder var nerlagda efter dotcom bust:en. Alltså en contrarian signal.
Guld köper jag helst fysiskt, och om det inte går (tex tjänstepension) så får det bli en mindre del guldfond (även om dyr och volatil). Silver är Auag silver bullet ett alternativ.
Certifikat, mja, jag brände mig på sådant 2008 och vill inte upprepa det. Jag förstår det helt enkelt inte tillräckligt bra. Gruvbolag mfl kan jag lättare förstå.
Oj, ja du, det var länge sedan men så här kommer jag ihåg problematiken.
Med råvaror så köper man egentligen inte råvarorna utan det är kontrakt för att köpa råvaror i framtiden som man äger, tex leverans av 10 000 Bushel vete om 3 mån. Dessa kontrakten måste hela tiden rullas, dvs de löper ut så nya kontrakt måste hela tiden köpas.
När råvarupriserna går upp så kostar nya kontrakt hela tiden mer än spotpriset så man fångar helt enkelt inte uppgången eftersom man hela tiden köper över spotpriset. Det kallas att kontrakten är i Contango.
När råvarupriser går ner så lider man av prisnedgången även om kontrakten i framtiden är billigare än spotpriset. Det kallas att kontrakten är i backwardation.
Man tappar mycket av uppgången och även om förluster dämpas något i nergång så är där hela tiden kostnader att rulla kontrakten. När priset står stilla så tappar man lite hela tiden eftersom där är en tidskostnad. Lite som warranter och optioner. Varje timme kostar med andra ord.
Själv tycker jag att handla med råvarukontrakt är mest för bolag som tillverkar eller köper just en specifik råvara. Tex olja för oljebolag som säljer olja eller tex raffinaderierna som köper olja. Eventuellt också för mycket erfarna investerare som hoppar in och ut ur kontrakt med stora insatser för att tjäna pengar på kort tid. Att som småsparare ligga lång råvaror i en längre tid, ja, det gick inte bra för mig åtminstone:)
Backwardation& contango gör tyvärr att många råvaruindex, speciellt dem äldre indexprodukterna, har levererat usel avkastning. Nya index hjälper lite, men råvaror måste nästan förvaltas aktivt för att inte urholka avkastningen, problemet blir då att avkastningen hänger på förvaltarens tur/förmåga,alternativt den regelbaserade modell dem använder. Avgiften blir även högre.
Kolla om certifikaten följer termin eller spotpris, så vet du om det är en effekt du behöver ta hänsyn till om du ska själv förvalta via certifikat
Jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar. Jag har försökt läsa i deras PRIIP, och det står så här:
Produkten är utformad för att ge avkastning i form av en kontant betalning på återbetalningsdagen som kommer bero på utvecklingen av den underliggande tillgången. Produkten har ingen fast löptid.
Och som underliggande tillgång står det:
Coffee GSCI (Prisavkastningsindex)
(ISIN: XC000A0QZFY2; Bloomberg:
SPGSKCP Index; RIC:.SPGSKCP)
För referensnivå ges:
Stängningsnivån på den
underliggande tillgången enligt
referenskällan
Som är: S&P Dow Jones Indices LLC
Sedan finns det en hel grej om hur man tvingar fram en återbetalning, som jag antar är det som egentligen ger ett värde till pappret; dvs att det går att framtvinga en affär som är låst till det indexet?
Vågar jag gissa på att det där med att handla optioner som blir dåliga osv aldrig riktigt blir relevant, iom att det bara verkar utgå från ett index? Däremot är det ju ivf 0.8% i sammanlagda avgifter exkl. spread, så inte helt smärtfritt.
Är knappast expert inom ämnet själv, så jag skulle nog behöva läsa på lite avseende indexen dem refererar till Avanza’s certifikat är certifikat utan inlösen, dvs du kan inte få underliggande råvara. Du slipper även att tänka på tidsvärdet som med en option som du skriver
Har ett minne av en kompis i finansbranschen som fick ett samtal från New Yorks hamn: “Hej, du har fått din leverans av dina tågvagnar med vete, var vill du att vi ska ställa dem?”…