Innehållet i mina hinkar

Hej Rikatillsammans!

Jag sitter och klurar kring hur mina hinkar skall sättas ihop. Såhär ser förslaget ut i nuläget:

Andel Fond
10 % Avanza Zero
20 % Plus Allabolag
30 % LF Global indexnära
10 % Avanza småbolag by Skoglund
10 % Spiltan aktiefond investmentbolag
Räntor
10 % Spiltan räntefond Sverige
10 % AMF räntefond kort

Detta är en högriskhink och en mellanriskhink fördelad 70/30 fördel aktier och det känns som en rimlig nivå sett till min privatekonomiska situation just nu. Har också en rejält tilltagen buffert på sparkonto som kan konsumeras under de närmsta tre åren.

Min största fundering är kring räntefonderna. Jag vet inte mycket om hur dessa fungerar men har förstått att korta räntefonder är att föredra nu när styrräntan väntas stiga(eller?). Finns bättre förslag på konkreta ränteplaceringar än ovan presenterade? Jag är också medveten om min stora exponering i den svenska marknaden men jag känner mig ganska så bekväm med den…

Avanza Zero skulle jag inte lagt några pengar i. Följer väldigt smalt index.

1 gillning

Håller med Nightowl. Alla aktier du äger i Avanza Zero äger du i Plus Allabolag ändå. Sen får du väldigt hög homebias här, varför vill du ha det?

Till sist säger du att det är 70/30, men det du listat blir ju 80/20

1 gillning

Detsamma gäller Spiltan aktiefond investmentbolag. En av deras större innehav är XACT OMXS30 ESG ETF som är en ESG viktning av OMXS30 (som Avanza Zero följer).

1 gillning

Avanza småbolag by Skoglund är ruskigt dyr.
Lägg dom i Plus Småbolag.

Förstår att det blev otydligt. Totalt sett blir det 80/20 men om man skulle ta bort “högriskhinken” som är 100/0 blir det 70/30.

Ang. home bias så har jag inget bra svar på varför riktigt. Känner mig mest hemma på Stockholmsbörsen och tänker väl att det är ganska brett som det är eller? Om jag tar bort Avanza Zero skulle jag ju kunna slänga in den biten i globalfonden också, är det att föredra?

Känner mig mest främmande för räntefonderna som sagt.

Just nu stiger inflationen och råvaror, kanske 5% råvaruindex?

När allt blivit för dyrt pga inflation då brukar konjunkturen svänga ned med fallande räntor som följd. Då, bara då, är långa räntefonder bra. Kanske värt att långsamt köpa in 5% lång ränta i portföljen.

Har också funderat kring det. Men vet inte hur man handlar sådant. Några förslag?

On du handlar på Avanza så har du Xetra-Gold ETC. :pray:

Snyggt jobbat med rejäl buffert. Det är det viktigaste att börja med och skapar trygghet framåt!

Jag hade inte valt de fonderna som du föreslår för varken mellanriskhinken med fördelning 70/30 eller högriskhinken med fördelning 100/0. Detta beror på att du dels överviktar Sverige i en för min smak alltför stor grad, särskilt med betoning på OMXS30, dels inkluderar räntefonder i ett läge där räntan är på väg upp och dels saknar både globala småbolag och tillväxtmarknader.

För mellanriskhinken hade jag istället för att investera i räntefonder parkerat det kapitalet och styrt månadssparande till ett bankkonto för att bibehålla önskad risknivå inom hinken. När ränteläget stabiliserats överväger jag räntefonder på nytt. Om du vill övervikta Sverige hade jag strukit både Avanza Zero och Spiltan aktiefond investmentbolag och lagt de pengarna i PLUS Allabolag Sverige istället. Om du vill övervikta svenska småbolag (som också ingår i PLUS Allabolag Sverige) hade jag valt PLUS Småbolag Sverige istället för den fond du listat då den både är aktivt förvaltad och väldigt dyr (om du vill ha en aktivt förvaltad småbolagsfond är AMF Aktiefond Småbolag med 0.45 % avgift ett bättre alternativ). Personligen har jag PLUS Småbolag Sverige i lekhinken. Jag hade också valt ut och investerat i två passivt förvaltade fonder med låga avgifter som täcker globala småbolag respektive tillväxtmarknader. Till exempel Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK och Avanza Emerging Markets.

För högriskhinken hade jag fokuserat på få fonder med fokus på globalindex, global småbolagsindex, tillväxtmarknadsindex och sverigeindex, satt upp ett månadssparande som du kan hålla över tid och därefter försök glömma bort den i över 10 år.

Hur kommer det sig att du valt bort tillväxtmarknader och globala småbolag i ditt förslag?

För att lära dig mer om hur räntefonder fungerar rekommenderar jag att du tittar på avsnitt 64.

1 gillning

Råvaruindex via etf. Jag köpte lite av denna:

https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/17255788-lg-all-commodities

Råvaror går bra vid hög inflation (nu) men går annars inte så bra.