Under 2021 har jag velat fram och tillbaka när det gäller huruvida vi ska skifta om till något som liknar en “stay rich” portfölj. Vi har redan så vi klarar oss och det kommer komma påfyllning under närmaste åren, så ena delen av mig har därför använt argumentet att vi redan ‘vunnit’ spelet som @janbolmeson brukar säga, dvs varför riskera något.
Den andra delen av mig har istället sagt att just därför att vi har kapital gör att vi klarar av hög volatilitet och t o m ett förlorat årtionde, så varför inte då ha mer renodlad aktieexponering som sannolikt vinner i det långa loppet.
Allt detta velande har gjort att vi bara haft 30-40% investerade på slutet. Efter mycket fram och tillbaka har vi nu landat i vad som kanske kan beskrivas som en variant av en “stay rich” portfölj:
Svenska aktier (värde-/ utdelnings-tilt) - 25%
Globala indexfonder - 25%
Fastigheter - 10%
Guld & silver - 10%
Råvaror - 10%
Sparkonton (USD, GBP, SEK) - 20%
Nu till min huvudsakliga fråga. Som diskuterats i ett par andra trådar är det inte helt lätt på råvarusidan. Jag skulle helst vilja ha en eller ett par (index)fonder som trackar både agri och non-agri commodities, men de flesta är ganska dyra, endast syntetiska, och/eller låg omsättning. Som alternativ, har någon tittat på aktier som eventuellt korrelerar väl med underliggande råvaror?
Jag förmodar att det är svårt eller omöjligt, dvs att företagsrisken gör att korrelationen inte är så stor som jag vill samt att många potentiella kandidater är för diversifierade (dvs inte tillräckligt fokuserade på områden som eventuellt skulle korrelera).
Innan jag biter i det sura äpplet och dyker in i ETF/ fondträsket så ville jag i alla fall fråga!