Aktier som substitut för råvaror

Under 2021 har jag velat fram och tillbaka när det gäller huruvida vi ska skifta om till något som liknar en “stay rich” portfölj. Vi har redan så vi klarar oss och det kommer komma påfyllning under närmaste åren, så ena delen av mig har därför använt argumentet att vi redan ‘vunnit’ spelet som @janbolmeson brukar säga, dvs varför riskera något.

Den andra delen av mig har istället sagt att just därför att vi har kapital gör att vi klarar av hög volatilitet och t o m ett förlorat årtionde, så varför inte då ha mer renodlad aktieexponering som sannolikt vinner i det långa loppet.

Allt detta velande har gjort att vi bara haft 30-40% investerade på slutet. Efter mycket fram och tillbaka har vi nu landat i vad som kanske kan beskrivas som en variant av en “stay rich” portfölj:

Svenska aktier (värde-/ utdelnings-tilt) - 25%
Globala indexfonder - 25%
Fastigheter - 10%
Guld & silver - 10%
Råvaror - 10%
Sparkonton (USD, GBP, SEK) - 20%

Nu till min huvudsakliga fråga. :slight_smile: Som diskuterats i ett par andra trådar är det inte helt lätt på råvarusidan. Jag skulle helst vilja ha en eller ett par (index)fonder som trackar både agri och non-agri commodities, men de flesta är ganska dyra, endast syntetiska, och/eller låg omsättning. Som alternativ, har någon tittat på aktier som eventuellt korrelerar väl med underliggande råvaror?

Jag förmodar att det är svårt eller omöjligt, dvs att företagsrisken gör att korrelationen inte är så stor som jag vill samt att många potentiella kandidater är för diversifierade (dvs inte tillräckligt fokuserade på områden som eventuellt skulle korrelera).

Innan jag biter i det sura äpplet och dyker in i ETF/ fondträsket så ville jag i alla fall fråga!

1 gillning

Skulle du kunna förtydliga vad du menar med att fonderna är syntetiska i detta fall? Tänkte bara så att frågan inte handlar om att underliggande tillgången i råvarufonderna är futures-kontrakt och att dessa fonder därför vore oattraktiva. Det är ju som bekant så att råvaror alltid handlas i form av just futures-kontrakt då det är ganska opraktiskt för en fondförvaltare att ha ett bankvalv fyllt med kor och kaffebönor.

Därför har jag min råvaruexponering genom ETF:er. Föredrar ETF:en med tickern M9SA (MarketAccess Rogers International Commodities Index UCITS ETF) (“RICI”) då den ger bredast exponering mot råvarumarknaden (38 råvaror). Annars är ETF:er som följer Bloomberg Commodity Index acceptabla alternativ (exponering mot 23 råvaror) men jag anser att detta index inte är lika optimalt konstruerat som RICI.

Ifall ETF:er ändå inte är vad du söker, är närmsta substitut för motsvarande riskexponering fonder med råvarubolag, eller emerging markets. Bland tillväxtmarknader brukar de största bolagen nämligen vara verksamma i råvaruindustrin, som i Brasilien eller Ryssland, etc.

Men som du själv nämner, får du också med andra typer av risker med aktiefonder än fonder med futures som underliggande tillgångar; bland annat företagsrisk och/eller andra risker i tillväxtmarknader.

1 gillning

:joy:

Tack för input, ska kolla upp de ETFs du nämnde.

Här är en lista med några fler alternativ :slightly_smiling_face:

Försiktig dock med den som heter iShares Diversified Commodity Swap, då denna faktiskt är syntetisk. Dess exponering mot råvaror kommer genom ett swap-kontrakt med ett finansiellt institut snarare än genom att hålla futures-kontrakten.

1 gillning

M9SA är den jag också tycker är mest intressant av dessa alternativ. Synd bara att de inte ka ha en vanlig fond också för oss som gillar att kunna månadsspara enkelt och automatiskt.

1 gillning

Kanske något okonventionellt, men du kan kika på royalty & streaming-bolag om du vill för att se om en sådan exponering skulle kunna möta ditt behov.

Leta efter de med hög andel producerande tillgångar så sänker du risken något, och kontrollera att de har tillräcklig exponering mot de råvaror du är ute efter.

Mig veterligen så finns det inget R&S-bolag för alla råvaror, men du kan absolut hitta för flera som kan vara intressanta.

Efter mer grävande och tänkande bestämde jag mig för den breda Vontobel Commodity fonden, det är för övrigt den som Opti har.

Den speglar Bloombergs Commodity Index, dvs inkluderar grains, softs, livestock etc. Lite dyr, men finns på Nordnet (ej Avanza) ifall någon mer haft liknande funderingar. Till skillnad mot Optis variant är den hos Nordnet inte valutasäkrad, men i mitt fall ser jag inte det som en nackdel.

Den finns även något billigare på SAVR.

Den som finns på savr är valutasäkrad och samma variant som Opti använder :slight_smile:

1 gillning

Japp! Valutasäkringen inget plus för mig personligen, och vill inte öppna konto hos SAVR, men för många är det säkert det bästa!