Investera i råvarufond

Hej, Någon som kan rekommendera prisvärda råvarufonder att investera i inom ramen för ISK/KF - gärna tillgänglig på Avanza?

Eller anser ni att råvaru-racet har gått?

Finns i stort sett inga råvarufonder med låga avgifter. Däremot finns det en hel del etf:er :slight_smile: själv kör jag med IShares diversified commodity för 0,19% i avgift. Jag ligger lång i råvaror och funderar alltså inte på om tåget redan gått eller inte.

Är inte alls insatt i råvaror och dess utveckling. Men fångar man inte det när man äger alla företag? Borde ju gå hand i hand med industrin… :thinking:

Nja, jag är verkligen ingen expert, men många fonder utesluter väl av hållbarhetsskäl åtminstone vissa råvaruföretag? Och sedan sägs ju en del investering i råvarusektorn vara ett bra komplement till aktier och räntepapper i en balanserad portfölj?

Tack för tipset!

Opti har viss råvaruexponering i sina fondrobotalternativ.

1 gillning

Inte alltid. I början av 2022 så backade ju aktiemarknaden ganska kraftigt, medans råvaror steg kraftigt.

1 gillning

Jag tror inte företag utesluts för att använda råvaror. All industri bearbetar någon form av råvara. Det som utesluts är främst fossila råvaror och vissa andra giftiga ämnen. Det hade du väl ändå inte investerat i?

Alfa Laval, Tetra Pak, Apple, osv använder råvaror, som inte utesluts. Såsom skog, metaller osv.

Men jag kanske tänker fel.

Jag skulle aldrig få för mig att påstå att du tänker fel. Du tänker säkerligen rätt utefter dina referensramar.

Men det jag menar med råvarufond är en sådan som investerar i just företag som bryter t ex industriviktiga mineraler eller som tar upp/förädlar fossila produkter.

Jag tror för egen del inte på vitsen med att utesluta den typen av företag från min (inte särskilt omfattande) portfölj - inte vapenindustri heller, för den delen.

Men det är jag - och jag respekterar helt och fullt att du tänker annorlunda!

1 gillning

Råvarufonder investerar sällan i företagen, utan snarare i kontrakt som speglar priset på dom underliggande råvarorna.
Finns dock nischade ETFer som handlar med aktier istället, som tex AuAg Essential Metals, Silver bullet etc.

2 gillningar

Jag håller med dig. Jag har nog tänkt att alla företag speglar råvaror, men det behöver ju inte vara så.

Jag hittade några fonder som verkar vara det du söker:

BGF Natural Resources Gr & Inc A2 USD

JPM Global Natural Resources A (acc) EUR

De är rätt så dyra men kanske kan vara något :+1:

Jämför nedan med LF Global. De verkar vara korrelerade. Lite det jag tänkte. Men kanske bara är en tillfällighet.

1 gillning

Tack för tipset! Helt rätt - och faktum är att jag månadssparar i Opti sedan något drygt år eller så; så ja, det ger ju en viss råvaruexponering.

Ursäkta sent svar och tack för tipsen! Ska titta litet närmare på fonderna du hittade. Litet dyra, som du säger, men verkar svårt att hitta helt billiga råvarufonder.

1 gillning