Tips på fonder som investerar i råvaror?

Jag upptäckte en väldigt intressant råvaru-ETF idag, tänkte dela med mig av den: L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities (EN4C). Finns på Nordnet, inte Avanza.

Det är en passiv fond som följer “Barclays Backwardation Tilt Multi-Strategy Capped Total Return Index”. Såhär såg tillgångsfördelningen ut per okt 2022:
fördelning
Jämfört med de råvaruindex som diskuterats (Bloomberg, Rogers International, Refinitiv/CoreCommodity) ter sig viktningen vara mest lik Rogers International (RICI), med övervikt energi och undervikt ädelmetaller jmf med Bloomberg (BCOM).

Det finns dock flera punkter som skiljer denna från “klassiska” råvaru-ETF:er:

The Fund employs a multi-factor strategy, applying the following enhancements to provide optimal exposure to specific commodities by rolling the respective futures contracts dynamically:

• Seasonal strategy: applied to commodities such as Heating Oil, Gasoil and Natural Gas which have historically exhibited strong seasonality. The index shall invest into seasonal futures contracts that tend to be the most liquid contracts throughout the year and provide exposure to a commodity at key points during a production or demand cycle, where supply/demand dynamics systematically affect prices.
  • Roll yield strategy: applied to the rest of the energy commodities and industrial metals in the index. For such commodities, the index shall seek to locate the position on the commodity futures curve with the most favourable implied roll yield.
  • Momentum strategy: applied to agriculture and livestock commodities which have historically been strongly influenced by crop and breeding cycle, as well as exogenous factors such as weather. The index shall invest into futures contract which has exhibited the highest historical annual outperformance over the nearby futures contract. No enhancement is applied for precious metals such as Gold and Silver.

Punkt 1 och 3 är mycket tilltalande, eftersom råvaror historiskt uppvisat mycket starkt säsongsmönster och momentum. CTA-fonder såsom Lynx och SEB Asset Allocation är ju ursprungligen baserade på att utnyttja just de tydliga trenderna för råvaror.

Punkt 2 är också tilltalande, för att minska blödningseffekten vid rullning av terminskontrakt genom att i första hand välja kontrakt i backwardation. Som ni vet bestäms ju utvecklingen av en råvarufond inte bara av utvecklingen av spotpriserna på råvaror, utan 3 faktorer: spotpris, roll yield (vinst/förlust när terminskontrakten rullas), och collateral yield (riskfri ränta på likviderna som täcker kontrakten).

Vi ser att roll yield tycks ha minskat med åren. I normala fall bör denna vara positiv (backwardation), eftersom råvaruproducenter rationellt sett vill betala en premie för att säkra sina försäljningspriser. Anledningen att roll yield blivit negativ (contango) skulle kunna vara att intresset för råvarufonder som diversifiering ökat, vilket medfört att det snarare är investeraren som betalar en premie för att erhålla inflationssäkringen. I vilket fall ser vi att det gör stor skillnad på avkastningen.

Optimeringen av roll yield har jag sett även i andra fonder, ex. Wisdomtree Enhanced Commodities (WTIC). Historiskt verkar detta främst göra skillnad vid börskrascher, då dessa fonder står emot nedgången mycket bättre. Tyvärr verkar även det motsatta gälla, med minskad uppgång vid tjurmarknader:

Vi ser att Wisdomtree Enhanced Commodity stod emot finanskrisen 2008 och coronakraschen 2020 mycket bättre än ett klassiskt råvaruindex. Wisdomtree har dock stigit mycket mindre under 2021.

Sammanfattat är jag mycket exalterad över EN4C, och kommer nog byta mitt innehav till denna. Fonden har bara historik sedan 2021, men under denna korta tid har den överpresterat en klassisk råvarufond (ex. M9SA) med 14%-enheter.

Jag tänker att fonden även teoretiskt har följande fördelar jämfört med klassisk råvarufond:

• Tillgångsfördelning likt Rogers International (RICI), vilket tycks vara den bästa metodiken enligt @AllSeasonsPortfolio analys.
  • Optimeringen av roll yield ger minskad drawdown vid björnmarknader.
  • Beaktande av säsongstrender och momentum ger ökad avkastning vid tjurmarknader.
  • Låg förvaltningsavgift på 0,30%.

Ser ni några nackdelar, förutom att fonden har kort historik?

7 gillningar