Tanken var att hålla det som en relativt enkel modellportfölj för nybörjare. En allvädersportfölj med hävstång känns som kanske det mest komplexa man kan hålla som lekman?
Ok, förstår din tanke. Jag skulle dock vilja påstå att när man förstått teorin bakom faktorinvestering, långa räntor och alternativa okorrelerade tillgångsslag (guld, råvaror) så är man inte längre nybörjare. Vid det laget tror jag att man är redo för att applicera hävstång.
Du skriver det ju själv
Vet inte om jag håller med, tänker att man kan vara nybörjare även med faktorinvesteringar
Att gå från totalmarketportfölj direkt till belånad allvädersportfölj, blir ju lite som att gå från folköl till att skjuta heroin, sällan så det brukar gå till i verkligheten tänker jag
Om vi pausar tråden här och återkommer i slutet på 2023 så ser vi om guldet ligger på + ?
Är inte, precis som räntor, guld helt enkelt något man bör ha i sin portfölj i perioder/cykler, och ibland inte?
Intressant fond, inte sett den förut då jag har Avanza. Vet du om det finns någon motsvarande hos AVA?
Gjorde en uppdatering och lade till ETLF istället, ser faktiskt riktigt trevligt ut tycker jag. Kanske ska överge marknadsvikt
Fond | Målfördelning | Avgift |
---|---|---|
Aktier | ||
EM Multifaktor (FLXE) | 10,0% | 0,60% |
Plus Allabolag | 10,0% | 0,22% |
Global Multifaktor (JPGL) | 20,0% | 0,22% |
SCV EU (ZPRX) | 10,0% | 0,32% |
SCV US (ZPRV) | 10,0% | 0,32% |
Kontanter/räntor/råvaror/guld | ||
US Tbonds 20+ (IS04) | 5,0% | 0,13% |
EU Tbonds 15-30 (IBCL) | 5,0% | 0,13% |
US TIPS 10+ (UIMB) | 5,0% | 0,30% |
EU TIPS 10+ (FRC4) | 5,0% | 0,20% |
Råvaror (ETLF) | 5,0% | 0,15% |
Guld (GZUR) | 15,0% | 0,15% |
Summa | 100,00% | 0,258% |
Haha, i detta fall går vi ju dock från multifaktorportfölj + alternativa tillgångar till belånad allvädersportfölj, skulle snarare jämföra det med att sniffa koks till att skjuta heroin isåfall!
Tyvärr, finns bara på Nordnet. Bästa råvarufonden jag hittat, skrev en analys om den här:
Kanske dags att ändra rubriken på tråden nu? ETLF är inte samma fond som EN4C!
Vet, men var betydligt billigare än WTIC men likvärdig exponering så tog den istället.
Är helt ärligt inte helt övertygad om att det är ett bättre investeringsbeslut än den enkla marknadsviktade varianten jag föreslagit
Vad skulle det säga menar du?
Såvida man inte äger en fungerande kristallkula är det svårt att veta när dessa perioder inträffar.
Svårt. Men inte omöjligt. Man kan till exempel se bakåt att guldet tappade från början av 22 framförallt som effekt av att dollarn stärktes pga räntehöjningar från Fed. Det var inte omöjligt att räkna ut om man såg inflationstrycket i USA som låg före resten av världen och guld handlas i dollar. Mao en period när man kunde anat att man inte skulle hålla guld. Eller tvärt om så såg man det som ett läge att köpa guld. Eftersom en sån period givetvis inte varar för evigt, och förr eller senare vänder det.
Nu har guldet redan vänt uppåt eftersom dollarn börjat vända. Ingen rocket science att det skulle ske. Fed kommer tvingas vända räntan och det är till stor del inprisat i guldet (eller tvärt om, inprisat i dollarn, eftersom guld är originalvalutan). Många centralbanker i “Kinasfären” har också börjat köpa mer guld och sälja dollar för att bli av med sanktionsrisk.
Framåt gissar jag att guldet kommer stärkas när världen går mer och mer från en frihandelszon till två, (med Kinas sfär som den andra då). Dedollariseringen kommer fortsätta och ge bränsle till guldet.
Just nu töms guldvalven i västländer på metaller. I den takt det sker idag kan det vara tomt på silver och eventuellt guld i COMEX-valven under 2023 vilket skulle ge en jävla skjuts.
Därför intressant att komma tillbaka om ett år.
Summan av kardemumman är att nu är en jättebra period att äga guld enligt mig. Kanske den mest intressanta på flera decennier.
[quote=“Smurvelsnuff, post:373, topic:48278”]
Man kan till exempel se bakåt att guldet tappade från början av 22 framförallt som effekt av att dollarn stärktes pga räntehöjningar från Fed. Det var inte omöjligt att räkna ut om man såg inflationstrycket i USA som låg före resten av världen och guld handlas i dollar.
Nu har guldet redan vänt uppåt eftersom dollarn börjat vända. Ingen rocket science att det skulle ske.[/quote]
I efterhand är allt tydligt. Man kan välja vilka faktorer som självklart gav utfallet men riskerar att missa att det fanns många andra osäkerheter vid det tillfälle man skulle behövt ta beslutet. Energipriser, kriget i Ukraina, Taiwan, valet etc etc
Så är det alltid. Men det är oftast inte helt random och om man kan känna vilket håll vindarna går i i atmosfären så kan man ta en ok chansning
Och just där löper väl ett par av de djupaste skyttegravarna… random? förutsägbart?
Det är väl bara att inte köpa guld och silver om man inte vill. Jag tycker det är intressant av olika skäl.
Och det är väl de skälen som skulle vara intressant att diskutera i tråden?
Ska bli intressant att se hur guldet utvecklas nu med “bankkrisen” som pågår.
Det spelar äntligen ingen roll. De enda jag vet som blivit rika genom att investera är dom som köpte aktier aggressivt genom hela finanskrisen 2007-09. Till och med lånade pengar för att köpa aktier.
Guldet gick ju jättebra för ett tag då men tappade fort 40% sen.
Bra bolag klarar sig och kommer ur kriserna, starkare är nånsin. Guld är fortfarande metall i valvet - eller i källaren bredvid saltgurkor och ammunition.
@Alec - vet inte om du sett mitt inlägg i tråden:
baserat på artikeln:
Kan vi enas om slutsatsen som de också kommer fram till?
“Our empirical study corroborates that a portfolio’s loss probability, its expected loss, and downside volatility can be brought down with modest allocations (5-10%) to gold. However, hedging downside risk via gold investing comes at the cost of lower return.”
Ja det finns mängder av empiriska studier som visar att 5-10% guld historiskt gett goda portföljegenskaper, det största problemet jag har med guld är dess tveksamma förväntade avkastning (vill bara investera i tillgångar med en förväntat positiv real avkastning). Väljer mycket hellre långa statsobligationer och till och med managed futures framför guld om jag vill ha en extra diversifikator i portföljen.
Yes, då tror jag att vi har ganska mycket samsyn.
Spelade in med avsnitted med Daniel och Peter från Captor igår och det var givande. Hoppas ni kommer gilla avsnittet framgent, för det var väldigt tydligt att det bästa komplementet till en hög aktieandel är ju förmodligen långa räntor med låg kreditrisk… Även om jag varit där och tassat så har det inte varit så tydligt för mig…