Typiskt svenskt mellanmjölkstrategi ![]()
Sedan är inte guld ett alternativ till aktier, utan ett alternativ till räntor i min mening. Inget slår en 100% aktieportfölj om det är avkastning man eftersöker.
Så kan det vara men jag ser guld som en helt egen kategorier (ingen annans skuld till skillnad mot räntor) så därför delar jag 50/50 utanför guldet, 46.5/7/46.5 ![]()
Närmare FIRE/pension är det mer return of capital som gäller än return on capital, så 100/0 finns inte för mig ![]()
Marknadsvikt är väl i så fall mellanmjölk så då är det väl 93% mellanmjölk i så fall ![]()
Kompenserar inte min guldfärgade kudde dina 7% guld i portföljen kompis ![]()
![]()
? Tänkte det är också ett sätt en bra kudde för en god natt sömn ![]()
. Hur gör du @Alec när du lever i saknad av guld gåvan ,riskspridning
? Hur får du ro då ? ![]()
![]()
Hey, if it works for you, it works for you ![]()
![]()
En nybörjarefråga.
Hur mycket guld ska man ha för att det ska räknas?
Har några gamla amerikanska mynt värde kanske 30-35k.
Inget jag själv har räknat in i mitt sparande.
Har även en smaragd på 2karat som jag inte har koll på värdet alls.
Ärvt det.
Det hänger på din övriga ekonomi
! Borde inte ligga under 5% totalt
enligt mig
. Själv exkluderar jag guld i från breda global index . Lite halsband,ringar,armband liggande någonstans i guld asken. Möjligtvis får man lite guld i globala indexfonder indirekt ![]()
Jag har 15% som målvikt, en 85/15-portfölj helt enkelt. Det tycker jag är lagom.
Jag skulle köra Handelsbanken Långränta istället, då den har mer andel statspapper och har en längre duration både nu och historiskt.
Fin portfölj! Personligen hade jag föredragit:
- FLXE istället för Avanza EM
- 15/5 guld/råvaror istället för 10/10
- EN4C istället för WTIC
- Byta ut hälften av räntorna mot långa realräntor (UIMB och FRC4)
Tänker dock att om man känner sig bekväm med en sådan portfölj, varför inte ta steget fullt ut och köra en “riktig” allvädersportfölj (med belåning)? Så länge man håller fast vid 60% aktier kommer risken i portföljen domineras av aktier, oavsett hur mycket man optimerar resterande 40%.
Tanken var att hålla det som en relativt enkel modellportfölj för nybörjare. En allvädersportfölj med hävstång känns som kanske det mest komplexa man kan hålla som lekman?
Ok, förstår din tanke. Jag skulle dock vilja påstå att när man förstått teorin bakom faktorinvestering, långa räntor och alternativa okorrelerade tillgångsslag (guld, råvaror) så är man inte längre nybörjare. Vid det laget tror jag att man är redo för att applicera hävstång.
Du skriver det ju själv ![]()
Vet inte om jag håller med, tänker att man kan vara nybörjare även med faktorinvesteringar ![]()
Att gå från totalmarketportfölj direkt till belånad allvädersportfölj, blir ju lite som att gå från folköl till att skjuta heroin, sällan så det brukar gå till i verkligheten tänker jag ![]()
Om vi pausar tråden här och återkommer i slutet på 2023 så ser vi om guldet ligger på + ?
Är inte, precis som räntor, guld helt enkelt något man bör ha i sin portfölj i perioder/cykler, och ibland inte?
Intressant fond, inte sett den förut då jag har Avanza. Vet du om det finns någon motsvarande hos AVA?
Gjorde en uppdatering och lade till ETLF istället, ser faktiskt riktigt trevligt ut tycker jag. Kanske ska överge marknadsvikt ![]()
| Fond | Målfördelning | Avgift |
|---|---|---|
| Aktier | ||
| EM Multifaktor (FLXE) | 10,0% | 0,60% |
| Plus Allabolag | 10,0% | 0,22% |
| Global Multifaktor (JPGL) | 20,0% | 0,22% |
| SCV EU (ZPRX) | 10,0% | 0,32% |
| SCV US (ZPRV) | 10,0% | 0,32% |
| Kontanter/räntor/råvaror/guld | ||
| US Tbonds 20+ (IS04) | 5,0% | 0,13% |
| EU Tbonds 15-30 (IBCL) | 5,0% | 0,13% |
| US TIPS 10+ (UIMB) | 5,0% | 0,30% |
| EU TIPS 10+ (FRC4) | 5,0% | 0,20% |
| Råvaror (ETLF) | 5,0% | 0,15% |
| Guld (GZUR) | 15,0% | 0,15% |
| Summa | 100,00% | 0,258% |
Haha, i detta fall går vi ju dock från multifaktorportfölj + alternativa tillgångar till belånad allvädersportfölj, skulle snarare jämföra det med att sniffa koks till att skjuta heroin isåfall!
Tyvärr, finns bara på Nordnet. Bästa råvarufonden jag hittat, skrev en analys om den här:
Kanske dags att ändra rubriken på tråden nu?
ETLF är inte samma fond som EN4C!
Vet, men var betydligt billigare än WTIC men likvärdig exponering så tog den istället.
Är helt ärligt inte helt övertygad om att det är ett bättre investeringsbeslut än den enkla marknadsviktade varianten jag föreslagit ![]()
Vad skulle det säga menar du?
Såvida man inte äger en fungerande kristallkula är det svårt att veta när dessa perioder inträffar.
Svårt. Men inte omöjligt. Man kan till exempel se bakåt att guldet tappade från början av 22 framförallt som effekt av att dollarn stärktes pga räntehöjningar från Fed. Det var inte omöjligt att räkna ut om man såg inflationstrycket i USA som låg före resten av världen och guld handlas i dollar. Mao en period när man kunde anat att man inte skulle hålla guld. Eller tvärt om så såg man det som ett läge att köpa guld. Eftersom en sån period givetvis inte varar för evigt, och förr eller senare vänder det.
Nu har guldet redan vänt uppåt eftersom dollarn börjat vända. Ingen rocket science att det skulle ske. Fed kommer tvingas vända räntan och det är till stor del inprisat i guldet (eller tvärt om, inprisat i dollarn, eftersom guld är originalvalutan). Många centralbanker i “Kinasfären” har också börjat köpa mer guld och sälja dollar för att bli av med sanktionsrisk.
Framåt gissar jag att guldet kommer stärkas när världen går mer och mer från en frihandelszon till två, (med Kinas sfär som den andra då). Dedollariseringen kommer fortsätta och ge bränsle till guldet.
Just nu töms guldvalven i västländer på metaller. I den takt det sker idag kan det vara tomt på silver och eventuellt guld i COMEX-valven under 2023 vilket skulle ge en jävla skjuts.
Därför intressant att komma tillbaka om ett år.
Summan av kardemumman är att nu är en jättebra period att äga guld enligt mig. Kanske den mest intressanta på flera decennier.