Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Kuriosa: tidslinje över allvädersportföljens utveckling!

Nu när tråden passerat milstolpen 2000 inlägg tänkte jag att det vore passande med en nostalgitripp, och gå igenom en tidslinje av allvädersportföljens utveckling sedan trådens start. Det var väldigt givande att läsa alla gamla inlägg och inse hur mycket jag lärt mig under de senaste 3 åren, till stor del tack vare att jag kunnat utmana mina idéer här på forumet. Tack till alla som bidragit för det.

Majoriteten av uppdateringar jag publicerat har gradvis fört portföljen framåt, men vissa har varit mindre framgångsrika. Utvecklingen har ibland följt principen “två steg framåt, ett steg bakåt”. För att göra det enklare att prioritera de mest relevanta uppdateringarna har jag graderat mina inlägg enligt ett subjektivt betygssystem:

• A: Signifikant uppdatering som medförde avsevärd förbättring av portföljen.
  • B: Uppdatering som medförde viss förbättring av portföljen.
  • C: Uppdatering som inte påverkade portföljen nämnvärt, alt. kuriosa.
  • F: Uppdatering som försämrade portföljen.

I huvudtidslinjen kommer jag enbart lista A, B, och F-inlägg. C-inläggen kommer finnas dolda som extra läsning längst ned, om man är intresserad.

Huvudtidslinje

2022:

A - Februari 2022: Jag skapar tråden. Efter flera år av egen research, och flera veckor av filande på inlägget, publicerar jag min första tråd och mitt första inlägg på RT. Tråden tas emot positivt, vilket gör mig väldigt lättad.

Såhär såg mina portföljer ut vid trådens start:

Grundportföljen, v. 1
  • 25% Aktier
  • 25% Statsobligationer
  • 25% Realränteobligationer
  • 25% Guld
Avancerade portföljen, v. 1
  • 25% Aktier
  • 20% Långa statsobligationer
  • 5% High-yield obligationer
  • 20% Långa realränteobligationer
  • 5% Råvaror
  • 15% Guld
  • 10% Volatilitet

Mitt största misstag på den tiden var en övertro på realräntor, eftersom jag nyligen hade läst Shahidis bok och Bridgewaters artiklar på ämnet. Jag insåg inte att ränterisken vida överstiger inflationsskyddet vid oväntade räntehöjningar, särskilt eftersom jag förespråkade extra långa realräntor.

B - Mars 2022: Jag konstaterar att Amundis volatilitetsfond är bättre än ETF:en VOOL för buy-and-hold, pga lägre urholkning. Jag börjar även approximera Amundis fond i backtests med 1/5 VIX-index och 4/5 cash (vilket jag senare inser överskattar fondens prestation).

F - April 2022: Jag utökar volatilitetsallokeringen till 20%, eftersom jag börjar känna mig bekväm med Amundis volatilitetsfond.

Avancerade portföljen, v. 2
  • 25% Aktier
  • 15% Långa statsobligationer
  • 5% High-yield företagsobligationer
  • 15% Långa realränteobligationer
  • 5% Råvaror
  • 15% Guld
  • 20% Volatilitet

B - Juli 2022: Jag skrev aldrig något längre inlägg om detta, men omkring denna tidpunkt börjar jag dela upp aktiedelen i värde kontra momentum.

A - Augusti 2022: Trend införs i portföljen. Diskussioner i tråden hjälper mig att förstå konceptet med trendföljande fonder (managed futures). Samtidigt gör jag dock misstaget att utöka volatilitet ytterligare till 25%.

Avancerade portföljen, v. 3
  • 25% Aktier (½ värde, ½ momentum)
  • 15% Långa statsobligationer
  • 15% Långa realränteobligationer
  • 5% Råvaror
  • 10% Guld
  • 25% Volatilitet
  • 0-20% Trend (övriga tillgångsslag skalas ned)

F - September 2022: Jag föreslår att råvaror kan bytas ut mot guld. Detta berodde främst på att jag vid denna tidpunkt inte hade hittat någon vettig råvarufond, med tillräckligt bra metodik och riskjusterad avkastning.

A - December 2022: Grundportföljen ändras från 25/25/25/25 till 30/20/20/30, för att maximera portföljens viktade volatilitet (hos de enskilda tillgångsslagen), maximera förväntad riskpremie, och minska ränterisken. Samtidigt införs volatilitetsviktning och anpassade ombalanseringsspann +/- 1 sigma för varje fond.

Grundportföljen, v. 2
  • 30% Aktier
  • 20% Statsobligationer
  • 20% Realränteobligationer
  • 30% Guld
Avancerade portföljen, v. 4
  • 30% Aktier (½ värde, ½ momentum)
  • 10% Långa statsobligationer
  • 10% Långa realränteobligationer
  • 5% Råvaror
  • 15% Guld
  • 25% Volatilitet
  • 0-20% Trend (övriga tillgångsslag skalas ned)

2023:

B - Januari 2023: Jag upptäcker räntefonden Captor Iris Bond.

B - Januari 2023: Jag upptäcker råvarufonden EN4C.

B - Januari 2023: Jag utforskar historiska realräntenivåer och inför timingregeln för realräntor.

A - Mars 2023: Jag stöter på konceptet alternativa riskpremier, som helt revolutionerar min syn på faktorinvestering. Trend byts därmed ut mot det bredare konceptet “stil”, allokeringen utökas till 30%, och råvarucarry införs också i portföljen.

Avancerade portföljen, v. 5
  • 30% Aktier (½ värde, ½ momentum)
  • 5% Råvaror
  • 15% Guld
  • 25% Volatilitet
  • 0-30% Stil (trend + carry, övriga tillgångsslag skalas ned)

B - Mars 2023: Jag optimerar valen av faktorfonder för aktiedelen i den avancerade portföljen, och inser att kvalitet är ett alternativ när momentum inte finns att tillgå.

Avancerade portföljen, v. 6
  • 30% Aktier (½ värde, ½ momentum/kvalitet)
  • 5% Råvaror
  • 15% Guld
  • 25% Volatilitet

A - Juli 2023: Jag vidtar flertalet åtgärder för att minska portföljens valutarisk: rejäl home bias i aktiedelen, mer SEK-räntor, och skifte av 5% volatilitet mot guld.

Avancerade portföljen, v. 7
  • 30% Aktier (½ värde, ½ momentum/kvalitet, home bias)
  • 5% Råvaror
  • 20% Guld
  • 20% Volatilitet

2024:

B - Januari 2024: Jag inser att fonderna Aktiespararna Småbolag Edge och Kvartil Investmentbolag+ Calculus kan användas för svensk exponering mot småbolag + momentum/kvalitet.

A - Mars 2024: Jag sammanställer dataserier som signifikant förbättrar mina backtester och även tillåter mig att visualisera utvecklingen i SEK. Till följd av detta inser jag att Amundis volatilitetsfond försämrar den riskjusterade utvecklingen, och tar det radikala beslutet att helt stryka volatilitet från portföljen. Jag minskar stilallokeringen till 20%.

Avancerade portföljen, v. 8
  • 10% High-yield företagsobligationer
  • 10% Råvaror
  • 30% Guld
  • 0% Volatilitet
  • 0-20% Stil (trend + carry, övriga tillgångsslag skalas ned)

B - April 2024: Jag inser att fonderna Aktiespararna Direktavkastning och PLUS Fastigheter Sverige Index kan användas för svensk exponering mot värde.

A - Maj 2024: Jag byter äntligen ut realräntorna i grundportföljen mot råvaror.

Grundportföljen, v. 3
  • 30% Aktier
  • 20% Statsobligationer
  • 20% Råvaror
  • 30% Guld

B - Juli 2024: Jag byter ut high-yield obligationer mot investment-grade, och lär mig om fallen angels.

Avancerade portföljen, v. 9
  • 10% Investment-grade företagsobligationer
  • 10% Råvaror
  • 30% Guld
  • 0% Volatilitet

A - Augusti 2024: Yen-carry-kraschen får mig att omvärdera det förhastade beslutet att helt utesluta volatilitet från portföljen, och det återinförs. Istället för statisk allokering till Amundis volatilitetsfond införs dock istället taktisk allokering till VIX-instrument såsom ETF:en VOOL. Detta är den uppdatering som orsakat mest kontrovers i tråden.

Avancerade portföljen, v. 10
  • 10% Råvaror
  • 25-30% Guld
  • 0-5% Volatilitet (taktisk allokering)

B - Oktober 2024: Jag definierar optimal hävstångsnivå för exempelportföljen, samt tröskel för när man bör gå “all-in”, utifrån historisk max drawdown i backtests.

B - November 2024: Jag djupdyker i matematiken bakom ombalansering och definierar en optimal ombalanseringsstrategi för portföljen, inkl. separata spann för råvaror, guld och stil utifrån historiska tendenser till mean reversion.

2025:

B - Mars 2025: Jag byter ut multifaktorfonden JPGL i exempelportföljen mot den mer renodlade faktorfonden AVWS.

B - Maj 2025: Jag definierar en optimal metod för månadssparande i portföljen, där man köper både det som gått sämst och bäst. Jag beräknar även lämplig frekvens för ETF-köp baserat på storlek på månadssparande.

A - Oktober 2025: Jag byter ut långa realränteobligationer i avancerade portföljen mot korta.

Avancerade portföljen, v. 11
  • 10% Korta realränteobligationer
  • 10% Råvaror
  • 25-30% Guld
  • 0-5% Volatilitet (taktisk allokering)

Extra tidslinje (C-inlägg)

C - Mars 2022: Jag publicerar min första offentliga sammanställning av fonder i min egen portfölj. Flertalet av mina fondval på den tiden var mindre genomtänkta och suboptimala.

C - Maj 2022: Jag läser ut boken Safe Haven av Mark Spitznagel, och inser att en okorrelerad tillgång med negativ förväntad avkastning (ex. lång volatilitet) ändå kan höja portföljens totala avkastning.

C - Juni 2022: Jag publicerar första versionen av del 5 (numera del 4) i första inlägget, om belåning på Nordnet och Avanza. På den tiden hade jag fortfarande Avanza.

C - December 2022: Jag besvarar frågan “Vad menas med riskparitet?” genom att läsa ReSolves fantastiska artiklar, och definierar den teoretiskt optimala portföljstrategin som min portfölj strävar efter: maximum diversification.

C - Mars 2023: Jag inser att den “ultimata allvädersportföljen” är synonym med den “ultimata passiva portföljen”, eftersom målet är att systematiskt utvinna all beta som marknaden har att erbjuda. Passiva portföljer med 100% aktier kan hävdas vara ett försök till alpha, eftersom man satsar på ett specifikt ekonomiskt klimat.

C - Oktober 2023: Jag summerar lärdomar under 2022 + 2023 och konstaterar att portföljen är 90% “färdig” :laughing:.

C - Oktober 2023: Jag inser att taktisk tillgångsallokering med trendföljning inte tillför något till den avancerade portföljen, eftersom de trendföljande fonderna i stildelen redan utvinner all beta som finns att hämta från denna riskfaktor.

C - November 2023: Jag lär mig om Kelly-kriteriet och konstaterar att lång volatilitet sänker portföljens aritmetiska avkastning, men höjer den geometriska.

C - Januari 2024: Jag konstaterar att minimum variance är optimal strategi i ett aktieuniversum, men maximum diversification bättre i ett universum med okorrelerade tillgångar.

C - April 2024: Jag publicerar min portfölj på Shareville.

C - Juni 2024: Jag gästar RikaTillsammans avsnitt #360.

C - Juni 2024: Jag svarar på frågan “Om strategin fungerar, varför finns det inga allvädersfonder?” genom att lista riskparitetsförvaltare både internationellt och i Sverige.

C - Juli 2024: Jag Monte Carlo-simulerar portföljen.

C - Augusti 2024: Jag börjar länka till konkreta exempelportföljer av andra användare i första inlägget.

C - September 2024: Jag konstaterar att valutarisken i Lynx är låg jämfört med andra managed futures-fonder, och att den bör kunna räknas som ett SEK-innehav.

C - November 2024: Jag beskriver hur jag lyckades få in fonden Lynx på mitt ISK på Nordnet.

C - Februari 2025: Jag analyserar min egen belånade allvädersportföljs första år på Nordnet, och delger tankar inför 2025.

C - Juli 2025: Jag analyserar min egen belånade allvädersportföljs utveckling under H1 2025, inklusive stresstestet under våren 2025.

Hoppas att ni också finner portföljens utveckling intressant, och att denna tidslinje kan hjälpa er navigera i tråden.

Jag planerar att länka till detta inlägg i inledningen av mitt första inlägg, och hålla tidslinjen uppdaterad framöver, varje gång jag gör en uppdatering.

Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!

48 gillningar