Tack så hemskt mycket för förklaringen och artikeltipsen, extremt intressant läsning. Fyllde en kunskapslucka hos mig. Nu kan jag mer robust definiera vilken typ av portfölj jag faktiskt eftersträvar.
ReSolves whitepaper gav en elegant översikt över vad som är den riskjusterat mest optimala portföljstrategin, utifrån huruvida man har egen kännedom om tillgångars:
- Volatilitet
- Korrelationer
- Avkastning
Av dessa är nummer 3 uppenbarligen den svåraste att förutspå, och mest kontroversiell. Att förutspå volatilitet och korrelationer (nummer 1 och 2) för olika tillgångsslag, i kombination med tron på att alla tillgångsslag har likvärdig långsiktig riskjusterad avkastning (dvs alla tillgångar har något klimat de frodas likvärdigt i), är ju dock vad min allvädersportfölj bygger på!
Ur flödesschemat får vi då att den mest optimala portföljstrategin för mig att eftersträva är maximum diversification. Intressant är också att denna strategi gav högst Sharpe, i ReSolves backtest på ett universum med 12 olika sorters tillgångslag. I ett universum med bara aktier var strategin en av de sämsta. Detta bekräftar det vi redan visste, dvs att diversifiering kräver tillgång till anti-korrelerade tillgångsslag för att fungera.
Nu känner jag äntligen att jag kan besvara din initiala fråga mer tillfredsställande, stort tack för att du ställde den och startade hela denna diskussion. Det finns alltså olika definitioner av riskparitet, och PV verkar eftersträva en “Equal Risk Contribution Portfolio” där målet är att varje tillgång bidrar med samma risk till portföljen (såsom i ditt exempel 2).
Jag eftersträvar istället en variant av “Maximum Diversification Portfolio”, där målet är att maximera ration (viktade summan av alla tillgångars volatiliteter)/(portföljens totala volatilitet) genom diversifiering och anti-korrelation. Detta eftersom jag tror att hög volatilitet = hög avkastning (eftersom den riskjusterade avkastningen för olika tillgångsslag är konstant), så jag vill “klämma in” så mycket volatilitet som möjligt i portföljen till lägsta möjliga risk. Det spelar då ingen roll om en enskild tillgång bidrar med mer risk än någon annan, så länge den totala volatiliteten är låg. Detta var en enorm insikt för mig!