Ja, jag har fått mycket insikter avseende faktorinvestering på sistone, tack vare trådar här på forumet och artiklar jag läst.
Anledningarna till att jag placerat JPM Global Equity Multi-factor (JPGL) och Franklin LibertyQ EM (FLXE) i kvadrant 1 (hög tillväxt + hög inflation) är:
-
Värdebolag presterar relativt bättre än tillväxtbolag vid stigande inflation, eftersom inflation gör att framtida vinster diskonteras hårdare. Årets utveckling är ett lysande exempel på detta.
-
Ovanstående fonder applicerar multipla faktorer (värde, momentum, lågvol) med förhoppning om synergistisk effekt, där varje bolag som inkluderas alltså ska uppfylla flera kriterier. T.ex. exkluderas de värdebolag med sämst momentum. Fonderna inkluderar inte bolag baserat på enbart ett kriterie, t.ex. momentum.
-
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Idxnära ligger i kvadrant 4 (hög tillväxt + låg inflation) helt enkelt eftersom den inte är överviktad värde. Om det hade funnits en EM-fond med ren momentumstrategi hade jag haft den som förslag istället.