Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Du tänker helt rätt avseende aktierna och de nominella obligationerna. Jag har faktiskt inte själv noterat att Captors fonder inte är 100% SEK, utan innehåller en del danska/norska bostadsobligationer också, det var uppmärksamt!

Beträffande Danske Invest Globala Realräntor är den 100% SEK, eftersom den är valutasäkrad.

Beträffande EN4C tycker jag att man bör lämna den utanför valutaberäkningen, av samma skäl som guld. Visserligen handlas/prissätts råvaruterminerna i USD, men de underliggande tillgångarna är ju inte kopplade till någon valuta.

Jag har mailat Lynx och frågat om valutasäkring eftersom det varit lite otydligt, och fått följande svar:

Derivatkontrakten som utgör fondens innehav handlas i olika valutor och när en valuta exempelvis USD når en viss tröskel mot fondens NAV sker valutaväxling till SEK som är fondens basvaluta.

Så jag tolkar det som att likviderna (som utgör säkerhet till terminskontrakten) är placerade i riskfri ränta i SEK, medan själva terminskontrakten handlas i olika valutor. Det innebär att det inte är helt lätt att svara på hur stor valutarisken är, eftersom man inte vet hur stor andel av portföljen terminerna utgör och exponeringen säkerligen skiljer sig mycket över tid.

För att svara på frågan har jag istället tittat på historiska tendenser:

Här är en jämförelse mellan Lynx i SEK, Societe Generals CTA-index omräknat till SEK (internationellt CTA-index som prissätts i USD), samt USD/SEK. Notera hur Lynx överpresterar CTA-index under perioder när kronan stärks, och motsatt när dollarn stärks. Det gör att jag drar slutsatsen att valutarisken i Lynx är låg, särskilt i jämförelse med andra CTA-fonder. Så för egen del räknar jag den som ett SEK-innehav.

Ja, det är ett gammalt inlägg. Om du tittar på exempelportföljen i del 4 så ligger andelen SEK-innehav närmare 40% i dagsläget.

5 gillningar