Liten uppdatering av portföljen: Inklusion av Avantis Global Small Cap Value (AVWS)!
Redan i mars 2023 konstaterade jag att allvädersportföljen föredrar renodlade faktorer framför multifaktorfonder, men vid det tillfället fanns inget självklart alternativ till nuvarande JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL) i exempelportföljen. Nu har dock äntligen Avantis bemödat sig att översätta sina KIID till svenska, och ett bättre alternativ har blivit tillgängligt: Avantis Global Small Cap Value (AVWS)!
Morningstars översikt av faktorvikter för JPGL vs AVWS
Faktorviktning för JPGL.
Faktorviktning för AVWS. Notera konsekvent och stark viktning mot främst storleksfaktorn och värdefaktorn, samtidigt som man lyckats hålla momentumfaktorn neutral.
+ Stark viktning mot storleks- och värdefaktorn, vilket bekräftas i både Morningstars analys samt i regressionsanalys postad tidigare.
+ Screenar bort negativt momentum mer effektivt än ZPRV/ZPRX, och ligger i princip neutralt i momentumfaktorn.
+ Exponering mot hela DM i en fond, istället för att behöva kombinera ZPRV/ZPRX.
+ Förvaltas av Avantis, som är kända för sina faktorfonder.
- Har ännu ingen belåningsgrad på Nordnet (men bör få detta inom kort).
- Finns ännu inte på Avanza (men bör komma inom kort).
- Något högre förvaltningsavgift än ZPRV/ZPRX (0,39% vs 0,30%).
Utöver ovanstående punkter är AVWS ett nästintill perfekt komplement till Xtrackers MSCI World Momentum (XDEM) som redan ingår i portföljen, eftersom man då erhåller exponering mot extremerna av små- resp. storbolag, samt värde- resp. momentumfaktorn. Personligen är jag övertygad om att en 50/50-allokering till AVWS + XDEM med ombalansering ger högre avkastning än enbart allokering till en marknadsviktad global DM-indexfond.
Sammanfattningsvis har jag bytt ut JPGL i den avancerade allvädersportföljen mot AVWS, som är ett bättre alternativ för “renare” faktorexponering.
Detta innebär:
- Nytt portföljdiagram i del 3a
- Uppdaterad exempelportfölj i del 4 (ändrar detta så fort AVWS erhåller en belåningsgrad)
- Uppdaterad tidslinje med detta inlägg
Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!