Liten uppdatering av portföljen: optimering av faktorfonder
På senaste tiden har faktorexponering för aktier diskuterats flitigt här på forumet, varför jag även fått anledning att fundera igenom fondvalen för allvädersportföljen. Som ni känner till eftersträvar portföljen att maximera risk för de enskilda tillgångsslagen, eftersom detta ökar den förväntade avkastningen, utan att portföljens totala risk nödvändigtvis ökar tack vare inbördes anti-korrelation. Faktorexponering är ett bra sätt att öka risk och förväntad avkastning för aktiedelen.
Sedan jag läste denna tråd har jag delat upp aktiedelen i värdeaktier (kvadrant 1) och momentum/kvalitetsaktier (kvadrant 4). Teorin är att momentum/kvalitet presterar bättre vid låg inflation, eftersom tillväxt/stabilitet extrapoleras och diskonteras in i framtiden. Vid hög inflation presterar däremot värde bättre, eftersom den högre diskonteringen av framtida vinster gör att tillgångar “här och nu” blir viktigare. 2022 och inflationens återkomst har varit ett ypperligt exempel på hur värdefaktorn fått revansch efter många års underprestation.
Graf tagen ur: MSCI Insights
Ovanstående graf illustrerar tydligt hur momentum och värde är varandras komplement. Momentum presterar bäst vid utdragna uppgångar och nedgångar, när trenden är stark och priser divergerar från “sann” värdering (vilket ofta sammanfaller med låg inflation), medan värde presterar bäst vid sidledes marknad och återhämtningsfaser, när trenden är svag och priser konvergerar mot “sann” värdering (vilket ofta sammanfaller med hög inflation).
För en mer uttömmande teoretisk djupdykning i kontrasterna mellan värde och momentum rekommenderar jag denna artikel, som ursprungligen länkades i tråden jag refererade till ovan:
Ovanstående tabell ur MSCI:s artikel visar även kvantitativt att momentum och värde är negativt korrelerade. Kvalitet och värde är inte negativt korrelerade, men lägst korrelerade av alla andra faktorer som paras med värde, och kvalitet är likväl fundamentalt skilt från värde eftersom det baseras på en förhoppning om att stabila vinster ska fortsätta in i framtiden, istället för här-och-nu. Även kvalitet bör alltså vara ett bra komplement, när inte momentum finns att tillgå.
Nuvarande fondförslag för aktiedelen ser ut såhär:
- Värdeaktier
- JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL)
- SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted (ZPRV)
- SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted (ZPRX)
- WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (WTED)
- Momentum/kvalitetsaktier
- Xtrackers MSCI World Momentum (XDEM)
- UBS Factor USA Quality (UBUT)
- UBS Factor EMU Quality (UIM2)
- Fidelity Em Mkts Quality Income (FYEM)
Följande justeringar har alltså skett:
- iShares Edge USA/EU Quality Factor (QDVB/CEMQ) mot UBS Factor USA/EMU Quality (UBUT/UIM2)
Resonemang
Detta byte görs då UBUT/UIM2 har lägre viktning mot värde (och därmed mindre överlapp med ZPRV/ZPRX) och högre volatilitet. Förvaltningsavgifterna är bara marginellt högre (≤0,05%).
- Franklin Emerging Markets (FLXE) mot WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (WTED)
Resonemang
Detta byte görs då jag har börjat ifrågasätta multifaktorfonders plats i portföljen. Dessa är bra “all-in-one”-lösningar som kan ersätta passiva index, men det blir för mycket “mellanmjölk” för allvädersportföljen, som föredrar renodlade faktorer. FLXE överviktar värde, momentum, kvalitet och minvol, men minvol är oönskat i portföljen (vi eftersträvar hög volatilitet), och kvalitet överlappar med FYEM. WTED undkommer dessa problem, och ger även exponering mot storleksfaktorn.
Såhär ser FLXE resp. WTED ut enligt Morningstars faktorprofil:
Vi ser att WTED ger minst lika god exponering mot värde, ingen exponering mot kvalitet, och god exponering mot småbolag.
Jag har övervägt (men avstått):
- JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL) mot Xtrackers MSCI World Value (XDEV)
Resonemang
Resonemanget är samma som ovan - multifaktorfonder är inte optimala för allvädersportföljens ändamål. JPGL överviktar värde, momentum och kvalitet. En stor skillnad jämfört med FLXE är alltså att JPGL inte överviktar minvol, och jag har starkare tilltro till metodiken. Det finns inte heller något självklart alternativ till JPGL (Dimensionals fonder finns inte på Avanza/Nordnet).
Såhär ser JPGL resp. XDEV ut enligt Morningstars faktorprofil:
Vi ser att skillnaderna mellan fonderna är relativt små. Jag har därför valt att behålla JPGL tillsvidare, men håller ögonen öppna efter lämpliga alternativ.
Sammanfattat har jag uppdaterat aktiefonderna med några byten för att optimera faktorspridning och volatilitet. Jag har insett att multifaktorfonder inte är optimala för allvädersportföljen, som snarare önskar renodlade faktorer.
En intressant konsekvens av ovanstående slutsatser är att aktiedelen i isolation motsvarar vad jag anser vara den “ultimata” faktorportföljen som går att konstruera på Avanza/Nordnet! Jag tänker att detta säkert kan väcka diskussion, så jag gör ett separat inlägg om det i denna tråd:
Detta innebär:
- Uppdaterat portföljdiagram i del 3a
- Länk till detta inlägg i del 3a
- Uppdaterad exempelportfölj i del 5
Som vanligt är jag tacksam för all input och hoppas på fortsatt givande diskussioner. Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!