Men det är väl egentligen inte tillgångarna som fallit så mycket.
Den största delen IMO är pga snabb kronförstärkning och att den absoluta majoriteten av portföljen är exponerad mot andra valutor, speciellt USD och EUR. Det är väl bara svenska aktiedelen och Captor Iris som är SEK exponerad.
SEK har stärkts 7% mot USD och 3% mot EUR på bara en månad. Plötsligt händer det alla väntat på.
Min portfölj är ner drygt 5% utan hävstång så det verkar logiskt att det mestadels är stärkt SEK som get det kortsiktigt dåliga utfallet.
Japp, har 10 % av den i portföljen. Den ligger plus i år och senaste månaden vilket faktiskt är positivt överraskande då den fokuserar på köp/sälj optioner på omx30 (som går bra i år).
ja, du har säkert rätt! Verkar vara dollarns rörelser som påverkar mest. Jag har som sagt inte tagit mig tid att analysera de rörelser som varit nu senast i realtid och har bara överblicken i Nordnet att titta på. Man ska ju inte behöva vara inloggad med denna portfölj (om man håller sig till ett avvägt utförande vill säga )
Men jag har ovanan att logga in och peta runt lite för mycket, och har precis flyttat mitt ena pensionssparande till Avanza och gjort om även den efter allvädersmodell, den är lite mer svåranalyserad pga köp och sälj löpande under senaste månaderna - men den ligger ner 4,5% vilket är mer i linje med min förväntning så att säga.
Så det är väl min överviktning av guld och silver samt miners som spökar lite i min huvudportfölj och drar ner / ger ökad volatilitet i kombinationen med SEK ökat i värde / USD fallit samt min höga hävstång i denna portfölj.
Det bör på lite sikt vara gynnsamt i min portfölj, som i grunden har överviktat “svenska” tillgångar något likt Zinos modellportfölj i kombination med att silver och guld förhoppningsvis då vänder uppåt till nya ATH.
Blir spännande att se när vi kommer ut på andra sidan och det stabiliserat sig igen.
@Zino Jag sitter och funderar på hur det skulle se ut att få in valutarisk(stärkt krona) på kvadrant-översikten. Jag har ingen aning om hur det skulle se ut men eftersom det är en risk vi har uppsikt över kanske det skulle vara lämpligt?
Ja, det vore bra. Jag har funderat i liknande banor, om än jag sett det som risken att USD skulle falla. Nu verkar det ju vara SEK som stärks mer än vad USD faller dessutom, eftersom SEK stärks även mot EUR och andra valutor. Att SEK skulle stärkas relativt tyckte jag verkade troligt, men det var uppenbart svårt att ha den faktorn med i alla kvadranterna. Att ha en stor del guld, har varit ett sett från min sida.
Sen är jag nyfiken på om och hur egentligen Bonds, långa statsräntepapper och vad det verkar TIPS, rört sig nu den senaste perioden i förhållande till vad som var förväntat. Verkar vara USD fall / SEK förstärkning som påverkar mest, men det påverkar även EURO Bonds och Kina Bonds vad det verkar och där är jag lite osäker på vad jag väntat mig egentligen… …
Även commodity och vår commodity carry har tappat och det framstår som det är direkt valutabaserat?
Den 10/2 var portföljen (likt den avancerade) +5,3% för innevarande år.
Nu är den på -1,9%. Största delen av droppet har kommit senaste 5-10 dagarna.
Jag började med hävstång för 10 dagar sedan. Lyckos mig :-). Timing är inte min grej. Dessutom lade jag mig precis på gränsen till den högre räntenivån, så nedgången gjorde att jag hamnade på en högre räntenivå. Men det var ett medvetet risktagande, jag skall justera det så jag inte ligger så nära den övre räntenivån.
Intressant att se hur alla kurvor dyker nedåt just nu.
Jag påbörjade en flytt från Nordnet till Avanza får ett par veckor sedan så de flesta innehav ligger i luften och jag vågar inte köpa på mer nu under flytten ifall Nordnet strular
Upplever det som att Nordnet alltid tar lång tid på sig när det gäller flytt. Har gjort flytt från andra mäklare förr och det brukar oftast ta någon vecka.
Har inte riktigt koll på var det står just nu, men gissar på lite minus.
Jag är faktiskt väldigt nyfiken på varför de tappar så mycket nu.
Det brukar ju pratas här om att valutan inte ska påverka råvaror så mycket, varför går de ned nu? Någon som vet?
Nu har Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (AVWS) fått svenskt faktablad på Nordnet, även om det inte dykt upp något belåningsvärde. Jag tycker 80 % verkar rimligt, men man vet ju aldrig vad Nordnet hittar på.
Har du skissat något på hur Aktier (värde) skulle kunna se ut med AVWS?
Jag använder värdepappersbelåning, och nu börjar det tyvärr bli lite svettigt med marginalen till nästa räntenivå – även om det ingår i kalkylen att jag kan hamna i en högre räntenivå ibland.
Egentligen ska jag väl inte klaga. Risken för ett tredje världskrig tycks vara större än på länge, världen styrs av nyckfulla idioter, och här sitter jag och surar över att min belånade värdepappersportfölj har gått ner nästan 3 % i år.
Jo här var det rejäl utförsbacke på min allvädersportfölj. drog igång i december med 10 tillgångar och allt ligger på rött. (-2,9% totalt) Enda undantaget är lynx dynamic + 0,14 % Man får vara glad att det bara är ett provskott med mindre del av sparandet. Kronkursen bidrar mest till förlusterna gissar jag, har inte hunnit kolla så mkt ännu.
Jo, jag tackar… jag skickade en förfrågan att flytta in mitt Lynx-innehav (ca 10% av portföljensvärde) från Avanza till Nordnet, och några veckor senare så lade jag mig strax under maxgränsen för lägsta räntenivån, vilket skulle få lagomt med marginal när Lynx ramlade in.
En månad senare lyckas jag till slut få svar från Nordnet att dom beklagar så mycket, men att dom inte har påbörjat flytten än!
Så sedan en vecka tillbaka ungefär så tickar extra ränta på dag för dag på nästa räntenivå
Liten uppdatering av portföljen: Inklusion av Avantis Global Small Cap Value (AVWS)!
Redan i mars 2023 konstaterade jag att allvädersportföljen föredrar renodlade faktorer framför multifaktorfonder, men vid det tillfället fanns inget självklart alternativ till nuvarande JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL) i exempelportföljen. Nu har dock äntligen Avantis bemödat sig att översätta sina KIID till svenska, och ett bättre alternativ har blivit tillgängligt: Avantis Global Small Cap Value (AVWS)!
Morningstars översikt av faktorvikter för JPGL vs AVWS
Faktorviktning för AVWS. Notera konsekvent och stark viktning mot främst storleksfaktorn och värdefaktorn, samtidigt som man lyckats hålla momentumfaktorn neutral.
+ Stark viktning mot storleks- och värdefaktorn, vilket bekräftas i både Morningstars analys samt i regressionsanalys postad tidigare. + Screenar bort negativt momentum mer effektivt än ZPRV/ZPRX, och ligger i princip neutralt i momentumfaktorn. + Exponering mot hela DM i en fond, istället för att behöva kombinera ZPRV/ZPRX. + Förvaltas av Avantis, som är kända för sina faktorfonder.
- Har ännu ingen belåningsgrad på Nordnet (men bör få detta inom kort). - Finns ännu inte på Avanza (men bör komma inom kort). - Något högre förvaltningsavgift än ZPRV/ZPRX (0,39% vs 0,30%).
Utöver ovanstående punkter är AVWS ett nästintill perfekt komplement till Xtrackers MSCI World Momentum (XDEM) som redan ingår i portföljen, eftersom man då erhåller exponering mot extremerna av små- resp. storbolag, samt värde- resp. momentumfaktorn. Personligen är jag övertygad om att en 50/50-allokering till AVWS + XDEM med ombalansering ger högre avkastning än enbart allokering till en marknadsviktad global DM-indexfond.
Sammanfattningsvis har jag bytt ut JPGL i den avancerade allvädersportföljen mot AVWS, som är ett bättre alternativ för “renare” faktorexponering.
Detta innebär:
Nytt portföljdiagram i del 3a
Uppdaterad exempelportfölj i del 4 (ändrar detta så fort AVWS erhåller en belåningsgrad)
Uppdaterad tidslinje med detta inlägg
Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!