Förvisso inte @Zino men Value kombinerad med Momentum torde vara den starkaste kombination av dem du nämner. Om man har stake att avvika från market beta.
Tack för svar men du får gärna vidareutveckla varför det är så
Baserar du det på historisk data eller finns det någon fundamental förklaring till det?
*Efter en snabb googling verkar Value och Momentum vara motpoler, därför kan jag tänka mig att det är en bra kombo.
AA förklarar det relativt bra tycker jag: Value and Momentum Investing: Combine or Separate? -
Bra idé! Jag förstår att första inlägget kan kännas överväldigande.
Jag tyckte att @harryb:s förslag på “kanon” var bra, fast med följande tillägg:
Grundnivå:
- Se/lyssna på poddavsnitt #360 för att känna efter om strategin är intressant
- Läsa och förstå första inlägget del 1 + 3a/3b (enbart grundportföljen)
- Se Ray Dalios korta film: How the Economic Machine Works
- Ev. läsa Risk Parity av Alex Shahidi som referens
Efter dessa steg skulle jag säga att man är redo för att skapa och förvalta sin egna grundportfölj.
Avancerad nivå:
- Läsa och förstå resterande delar i första inlägget (del 2, avancerade portföljen i del 3a/3b, del 4)
- Djupdyka i utvalda inlägg via tidslinjen
- Se Ray Dalios andra korta film: Principles for Dealing with the Changing World Order
- Ev. läsa andra böcker/artiklar som referens (ex. Ray Dalios böcker, Risk Parity Fundamentals av Edward Qian, Investing Amid Low Expected Returns av Antti Ilmanen, Safe Haven av Mark Spitznagel, Cockroach Portfolios whitepaper, artiklar av Bridgewater, artiklar av AQR, m.m.)
Efter dessa steg skulle jag säga att man är redo för att skapa och förvalta sin egna avancerade portfölj.
Jag fetmarkerade “förstå” eftersom det är oerhört viktigt att man har stark tilltro till tillgångsslagen och portföljen, för att kunna sköta ombalanseringar och konsekvent köpa hatade tillgångsslag när alla andra ifrågasätter det. Just därför tror jag inte att det är någon bra idé att bara hänvisa en nybörjare direkt till en exempelportfölj, för nybörjaren kommer aldrig klara av att förvalta den.
Vad tycker ni, något jag missat? Borde jag lägga till en “kanon” i första inlägget?
Jag uppskattar förslaget, men jag tror att det blir svårt att genomföra i praktiken, eftersom man inte hade kunnat stoppa folk från att skriva i den andra tråden också. Jag kommer försöka hålla tidslinjen uppdaterad med enbart sådana inlägg som berör portföljen, så man alltid kan titta där om man vill “sålla bort” det övriga.
Känns som att det borde gå att ha en låst tråd som bara du kan posta i, alternativt att någon moderator postar åt dig? Kanske är lite för mycket strul dock, när du lika gärna kan ha en lista med länkar till dina uppdateringar i en av top-posterna.
Finns ju en tidslinje som uppdateras, men kan vara svår att hitta ibland.
Ouf… ibland önskar jag att det gick att helt hedga bort valutarisken på något sätt, den här dollar kraschen har varit katastrofal för min portfölj (kör den ursprungliga varianten av Avancerade Portföljen med en liten del extra vikt mot aktie sidan)
Duktig smäll för gulddelen där man är helt naken. Aktier går ju att vikta ner USA. Tyvärr kört extra vikt i både aktier och guld så det här känns.
Gällande guld kan du ju köpa i EUR för att slippa dollar.
Verkligen riktigt tråkig period nu. Det har blivit ännu värre av att jag ändrade om lite i portföljen i mitten på februari vilket gjorde mig mer känslig för USD och EUR. Håller på att ändra på det nu temporärt, innan jag har bestämt mig hur jag vill göra angående momemtum/värde.
Show us
![]()
Min portfölj har ännu inte dippat förbi nollan, men är på god väg. ![]()
Senaste månaden har portföljen tappat 4.2%, det är såklart tråkigt men inget som ingjuter panik hos mig.
-7,1% YTD än så länge ![]()
![]()
Men har ju också hävat upp på 1,7x så lite smällar får man allt ta.
Samtidigt är det väl nu man borde köpa i USD/EUR när SEK har blivit starkare. Dessutom en dip på detta i princip all värdepapper.
Allt går över, gäller ha tålamod och inte göra drastiska förändringar, annars brukar det ofta bli att man sälja billigt och köper dyrt.
Bara för att något är noterat i en viss valuta betyder inte att valutan påverkar.
Köper du 100g guld noterat för 100 USD (1usd = 10 SEK, så 1000 kr) och dollarn sen halveras jämtemot SEK (1 usd = 5 sek) så betyder det inte att ditt guld nu är värt 100 USD (500 kr), utan guldet är nu värt 200 USD (1000 kr).
Det underliggande guldet har inte tappat värde, så det blir värt mer mätt i USD (men samma i SEK).
Om man däremot tittar på typ en obligation som betalar ut 140 USD om 30 år, så är det underliggande värdet dollar, så värdet på obligationen halveras mätt i SEK.
Vi är nog alla i samma båt. Min har backat c:a 3% - halva fallet i globalt index - sedan jag satte ihop den i början av februari.
Funderar också över värde/momentum och att låta större delen av aktierna vara på en annan bank för att ha tillgång till fonder med bättre riskjustering trots att det innebär att jag får dålig översikt av portföljen. Vill ha en enkel sammansättning till min avancerade portfölj med 1-2 enstaka fonder.
Samma här, idel röda siffror. Men, men, trust the process eller nåt.
Instämmer i kören, lurig period nu. Själv började jag lägligt nog med hävstång i portföljen för någon månad sedan ![]()
Den tajmingen kunde onekligen varit bättre, men äsch. Är det någon gång man bör följa den gamla sanningen om att hålla sig oinloggad (förutom vid ombalansering) är det väl i just sådana här lägen. Och vad sjutton, om det är såhär det känns med en portfölj som ändå har någon form av krockkudde så är åtminstone jag glad för att inte sitta med 100% aktier…
Ja, detta breda tillgångsfall är ju inte roligt.
För nu är ju “problemet” att det inte bara är aktier / börsen som gått ner, utan att även då det man hoppats skulle hålla emot en del också går väldigt dåligt nu.
Långa bonds, och guld och silver har också tappat. Vilket då ju tyvärr ger en fallande allvädersportfölj i alla kvadranterna. Nu har jag inte hunnit analysera ella delar av min portfölj, men det ser onekligen ut som att i princip allt fallit senaste dagarna / månaden. Det som ser ut att ha hållit emot bäst hittills är Lynx, och en del av de svenska aktierna (Kvartil Investmentbolag och Aktiespararna Direktavkastning) samt Danske Invest Globala Realräntor.
Men man får se det som spännande och utmanande, inte bara i det att man inte ska kasta in handuken och ge upp, utan att vi på andra sidan kommer ha lärdomar att dra!
För egen del tror har jag inte panik ännu, och tror ändå inte detta är “den” stora kraschen - utan att det sannolikt vänder uppåt och återhämtar sig denna gång inom kort. Men den som lever får se.
Själv sitter jag tungt med (för?) stor belåning på portföljen och en medveten överviktning mot silver och miners som onekligen svider lite just nu med -11 % i portföljen på en månad, (-2,5% i år) men + 20 på ett år.
Sett på ett år ligger jag i alla fall bättre än globalt index ännu.