Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Tänkte höra om någon har Kameo eller Fundingpartner som en del i sin allvädersportfölj? Funderar på att belåna 10 % och lägga den delen i Fundingpartner/Kameo.

Hur aktiedelen är uppbyggd i allvädersportföljen har minimal påverkan på portföljen som helhet. Det stora värdet ligger i att kombinera olika okorrelerade tillgångsslag. Alla aktierelaterade instrument kommer ha hög korrelation (speciellt vid krascher) oavsätt marknad/storlek/land.

2 gillningar

Jo, oavsett så är jag intresserad av prestationen visavi globalt index. Funderar i dagsläget på att sätta ihop ett enskilt månadssparande som inte är globalt index och då såg denna indelning intressant ut. Men kanske går den inte att motivera utifrån exempelvis historisk avkastning.

1 gillning

Om du menar aktiedelen för den avancerade portföljen i första inlägget så ser det ungefär ut så här, med brasklapp att

• jag har gjort/räknat fel
  • PLUS Fastigheter och Aktiespararna Småbolag ej fanns för 5 år sedan

Mao väldigt lika ACWI (vad gäller avkastning, standardavvikelse har jag inga siffror på)

2 gillningar

Är det någon som har koll på om det går att bygga en enkel svensk allvädersportfölj/permanent portfolion utan valutarisk?

Tänker framförallt på långa svenska statsobligationer?

Hej!

Har du kollat in Captor Iris Bond A som nämns som alternativ i trådens första inlägg? Den har en duration på drygt 10 år. Även om den innehåller hög andel bostadsobligationer, får den en roll som nominella statsobligationer i portföljen.

2 gillningar

Jo, jag har sett den. Men helst skulle jag vilja ha en lägre andel bostadsobligationer… Men det kanske inte finns :thinking:

Mig veterligen finns det inga andra fonder med svenska obligationer som kommer upp i liknande duration Captor Iris.

3 gillningar

Vilken fantastiskt lärorik tråd :raised_hands: i synnerhet till skaparen Zino!

Det är just stabiliteten som appellerar mig då jag vet inte inte min investeringshorisont som säkert är många år men sådant kan ju ändras. Jag tänkte skapa en så kallad avancerad allvädersportfölj på Nordnet med belåning men har någon fråga;

1. Hur säkerställer man tex 40% SEK-hdg? som tex i Avancerade portföljen med 20% stil (40% SEK-hdg) som tas upp i allra första inlägget. Är det manuellt att man undersöker respektive ETF:s exponering per land?

2. En viktig komponent i allvädersportföljen är som bekant guld. Det vore intressant om tex @Zino eller någon som känner sig manad hade haft möjlighet att kommentera argumenten ( i synnerhet punkt 2-5 mot guld som finns i detta välskrivna inlägg; Att investera i guld är ett dåligt investeringsbeslut, och borde inte finnas i RT-modellportföljer

1 gillning

Precis, man får manuellt kolla vilken valuta de olika fonderna exponeras mot.

Zino har kommenterat i den tråden på flera ställen :slight_smile:

1 gillning

Apropå NTSG så hittade jag denna “halvreklam” artikel som är intressant eftersom den bygger på resultat är framtagna av Cliff Asness: https://www.wisdomtree.com/investments/blog/2021/05/20/an-update-to-cliff-asness-s-study-on-the-benefits-of-a-levered-60-40

1 gillning

I korthet: Guld måste inte vara negativt korrelerat, det räcker med okorrelerat. Hög volatilitet är då bra.
Argumenten om att amerikanska statsobligstioner är bättre lider av recency bias. Om man tittar lite längre tillbaka har de oftare varit positivt korrelerade med aktier än negativt. Bättre att ha med båda då.

TS tenderar att stirra sig blind på den enskilda tillgången istället för att se effekter på portföljnivå. Nästan alla portföljer blir “bättre” av att inkludera guld.

6 gillningar

Ah, då förstår jag frågan! Ja, jag är övertygad om att allvädersportföljens aktiedel i isolation (med mindre home bias) är bättre än en global indexfond.

Jag har tyvärr inte något backtest på de specifika fonder som ingår i portföljen idag pga kort historik, men jag visar i detta backtest att kombinationen värde + momentum slår marknadsvikt:

Se även detta inlägg där jag föreslår den “ultimata faktorportföljen”:

2 gillningar

Är det alltså utan ombalansering?

1 gillning

Dock värt att tänka på att både europa och tillväxtmarknader har underpresterat USA ganska rejält historiskt, så den historiska avkastningen bör definitivt vara sämre än globalt index, eller hur?

*Nu vet jag inte på rak arm hur mycket europa du har i din portfölj men du har ju viktat upp tillväxt/asien ganska mycket (vilket är helt rimligt).

1 gillning

Troligtvis med månadsvis eller årlig ombalansering, ingen vits att ha en diversifierad portfölj om man inte ombalanserar :slight_smile:

2 gillningar

Är det någon som funderat på nyttan att skapa en “kanon” för denna tråden, dvs en lista med läsmaterial man bör läsa/studera för att förstå de underliggande begrepp som diskuteras här? Det handlar alltså om en kort lista, säg 10 artiklar/böcker/etc som man på egen hand bör studera för att skaffa sig bakgrund i ämnet så man kan bygga sin egen uppfattning? När man är påläst så kan man ställa bättre frågor.

Ordet kanon är grekiskt och betyder måttstock. Inom forskningen användes begreppet ursprungligen av religionsvetenskapen som samlingsbegrepp för heliga skrifter med hög status inom kyrkan.

I tråden ligger nu läsmaterial utspritt och de som är mest pålästa har troligen läst dem alla och lite till. För mig som försöker lära mig grunderna, så tar jag det steg för steg, jag vill skaffa mig en egen uppfattning, samtidigt som jag lyssnar på de som kan mer.

Om jag skall tipsa mina barn, syskon, föräldrar, så behöver jag visa dem hur de kan skaffa sig en egen bild av begreppet allvädersportfölj för att visa att en enkel grundportfölj kan vara ett alternativ till att enbart spara i globalfonder och en bättre idé än att köra på 60/40 aktier/räntor.

Min egen kanon (läslista för att förstå grunder), så här långt, är (allt material finns refererat i denna tråden):

1. Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen, läs det första inlägget

Läs första inlägget i tråden för att få en sammanfattning om begreppet allvädersportfölj och insyn i hur de kan skapas.

1. Artikeln: The Coachroach Approach, How long-term investors can use better portfolio construction to compund wealth across boom & bust environments, Mutiny funds

2. Boken: Risk Parity, How to invest for all market environments, 2022, Alex Shahidi

Jag behöver nog 10 stycken totalt, tänker jag, “de viktigaste” källorna. Inte fler, prioritera.

Om det bara är jag som tänker så, så kan ni “silently ignore me”. Om det är en bra grej kanske den tom kan inkluderas i trådens första inlägg, om/när en kanon är “accepterad” av tråden (och ts).

7 gillningar

Hejsan,

Jag håller med, det är svårt att ta sig igenom allting. Jag gjorde min egen lista över det viktigaste när jag tog mig igenom tråden. Men sedan gjorde @zino detta inlägg: Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen - Nr 2074 av Zino

Jag brukar rekommendera bekanta som är intresserade nedan. Sedan att jag har :

1. Se på videon i inlägg #1
  2. Om det är fortsatt intressant, så brukar det vara lite överväldigande och kännas väldigt komplicerat. Så har fått förklara att det inte behöver vara så komplicerat, så hur man startar och ombalanserar portföljen på ett enkelt sätt, samt hur jag använder exvis excel för att beräkna detta, samt att det inte är så petnog. Hela poängen att man skall göra mindre med detta koncept, inte mer.
  3. Läsa inlägg #1
  4. Inlägg #2074 - en bra startpunkt för att djupdyka
  5. Boken " Risk Parity: How to Invest for All Market Environments", Alex Shahidi, som referens
3 gillningar

Håller med!

Jag skulle gärna vilja se en ny tråd där bara @Zino kan uppdatera löpande med sådant som berör portföljen. T.ex nya ETF:er som kan vara intressanta att ta in/ersätta befintliga och annat som berör portföljen.

Diskussioner kring portföljen skulle man kunna hålla i denna tråden

9 gillningar

@Zino Du kanske redan har gjort det tidigare i tråden men skulle inte du skriva lite om Value, Growth, Quality, Momentum? (finns det fler faktorer?).
Typ vilka dina observationer är och vilken kombo du har valt i din portfölj.

Value och Growth är ju lite motpoler till varandra och jag har experimenterat lite i PV men jag hittar inga fonder hos Nordnet som riktar in sig på growth bolag som VIGRX (inte att förväxla med kosttillskottet för män :rofl:)

Jag har hittills inte varit övertygad att det är värt det och jag har prioriterat en simpel aktiedel i min portfölj men jag börjar nosa lite på det här nu :slight_smile: