Vid import skapas automatiskt en grupp för kontot som man kan byta namn på, då behöver man inte skapa någon annan grupp (såvida man inte vill gruppera innehav från olika konton)
Målvikt på enskilda innehav gör man per värdepapper (målvikt på hela gruppalternativet tror jag det är få som vill använda, men det går också att göra på samma ställe där man ställer in ev. kredit och kreditränta)
Angående tolerans så rekommenderar jag att du ställer in standardavvikelse på innehavet istället, då använder Inveztor automatiskt det som tolerans. (Nej, man kan inte ställa in på kategorinivå, varje innehav behöver ställas in för sig).
Hejsan,
Utan att gå in på politiska diskussioner, men med tanke på vad som händer i USA. Finns det tankar på att ta fram en alternativ portfölj “Avancerad 4x” som kan minska exponeringen mot USA?
Du har redan skalet sedan är det valfritt att ändra inom tillgångslagen. Exempelvis kan du i aktiedelen undvika usa och globalfonder och höja i andra fonder/ETF:er med motsvarade minskning.
Räntorna är det klokt att ha kvar usa exponering oavsett situation i närtid, alternativ att du matchar aktiedelen och till det har du redan svenska och europeiska räntor.
Jo, det förstår jag. Men har största respekt för portföljbygge. Det är mycket optimering och kompetens bakom de val som gjorts, och kanske någon superstar går i samma tankar.
Tackar för ditt inspel för att gå i den riktningen. De är värdefulla.
Hur ser ni andra på en allvädersportföljs hantering avseende politisk risk? T.ex. i katastrofscenarion där ett lands styre konfiskerar alla era tillgångar som hanteras eller ligger i det landet? Har ni svenska kronor i cash vid sidan om? Eller sprider ni bara innehaven över olika geografier (och t.ex. fondförvaltare)?
Jag är inne på att faktiskt börja äga bitcoin för just denna saken skull. Det är det ända digitala värdebärande saken de inte kan ta ifrån en (under förutsättning att du har dem i en egen wallet).
Visst, de kan göra det helt värdelöst men det måste ju ske över hela världen samtidigt.
Angående “Avancerade portföljen med belåning” och exponering mot USA börsen
Jag har lagt lite tid på att undersöka exponeringen mot USA börsen genom att gå in på respektive tillgång och sett vilka regioner som har exponering mot. Kanske gjorde lite för mycket, för jag har tog ut för samtliga när det endast är ett fåtal som är relevanta.
Finns alternativ till de två första tillgångarna i listan?
71,11% – Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C
Jag tänker att jag håller Allvädersportföljen som den är. Där lägger jag allt långsiktigt sparande.
Utöver det så har jag andra typer av sparanden som ligger utanför då de följer en annan logik; (a) några förhoppningsbolag (pengar som jag har råd att förlora), (b) “relevant just nu” (exvis försvarsindustri), samt (c) fysiskt guld i små “valörer”, och om tillgångarna växer till sig så utökar jag med (d) krypto, planerar inte att månadsspara i det och håller mig till sådant som går att handla via ISK.
Står i startgroparna för att dra igång en allvädersportfölj, förmodligen ganska lik den avancerade. Detta var ett av de stora frågetecknen, så tackar!
4,26% känns ganska överkomligt ändå, även om det förstås är en betydligt större andel av aktiedelen.
Skulle gissa att man får blanda in Europa- och Asien-regionala tillgångar. Tror inte det blir lätt att hitta Global ex USA som en färdig produkt (men det kanske kommer?)
Det var mindre andel av totalen än jag trodde.
Om vi endast ser till kategorierna Aktier (momentum/kvalitet) & Aktier (värde), så har vi 20,27% exponering mot USA.
Sett från ett amerikanskt perspektiv, så är de redan exponerade mot US. Där har diskussionen snarare varit “varför ha något annat än USA, när USA är bäst?” Där bör det redan funnits intresse av en “global ex USA”, så kanske finns något.
Både VXUS och VIU verkar breda. Okej. Med det i åtanke är det kanske bara att hitta faktorvarianter kvar då, om man vill ha det. Avantis verkar ha produkter (AVIV och AVDV) men hinner inte undersöka dem nu, och så var det ju det där med översatta faktablad.
Jag avråder starkt från att göra denna typ av förändringar i portföljen. Politiska vindar ändras hela tiden - för 1 år sedan var forumet fullt av trådar om att exkludera EM, och nu är det samma sak med USA. Som småsparare har man ingen edge när det kommer till att försöka agera på politik - den informationen sprids som löpeld och är välkänd av alla aktörer på marknaden. Att hela tiden försöka justera portföljen efter detta kommer garanterat leda till underprestation. Dessutom - som du själv påpekar - är bidraget av amerikanska aktier/obligationer till allvädersportföljen som helhet relativt litet, när man ser till absoluta tal.
Fokusera istället på att konstruera en väldiversifierad portfölj som står sig oavsett politiskt och ekonomiskt klimat. De aktievikter jag valt i min exempelportfölj är ju 28/48/24 DM/home bias/EM. Detta för att ungefärligen motsvara de ~25% av total marknadsvikt i världen som EM utgör, medan rejäl home bias valts för att minska portföljens valutarisk. Du kan mycket väl landa i andra vikter i din portfölj, men se till att fatta beslut på goda grunder, som du kan hålla fast vid i många år.
Frågan har varit uppe i tråden tidigare, men jag har landat i att detta inte är något att rekommendera. Man kan starkt argumentera för att guld inte har någon valutarisk, eftersom det är en valuta i sig själv. Att guldpriset sätts i USD är bara ett arbiträrt sätt att mäta värdet. Att köpa en EUR-hedgead guld-ETF introducerar således valutarisk (mot EUR) som du inte hade till att börja med. Hade det funnits en SEK-hedgead guldfond hade jag övervägt det, men sannolikt ändå inte eftersom valutasäkringen medför ökade kostnader.
Det är helt enkelt så avancerade portföljen är uppbyggd, se del 3a.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter här tyvärr
Angående fråga 2: Skulle vilja veta hur enbart aktiedelen presterat. För att övertyga mig själv om att detta är ett bättre val än exempelvis globala indexfonder. I en allväders kanske den oavsett tillför egenskaper som gör den till ett bättre alternativ än om man investerar i den utan att ha andra tillgångsslag ungefär som i ett vanligt långsiktigt månadssparande.
Tack @Zino, det är förstås korrekt. Syftet är inte att vara smart och maximera vinst, snarare att dra mitt lilla strå till stacken för att ta avstånd från det som händer i USA. Kan nog vara smart att hålla den tanken utanför denna tråd.