Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Liten förändring av portföljen:

Jag har insett att allvädersportföljens riskjusterade avkastning höjs om råvarudelen byts ut mot guld. Detta är inte helt oväntat, eftersom guld faktiskt även återfinns i övre högra kvadranten (se diagrammet över olika tillgångsslag i del 1). Exempel på tidsperioder av reflation (hög inflation + hög tillväxt) då guld presterade bra är efter IT-bubblan (2002-2006) samt efter finanskrisen (2009-2012). Detta förklaras sannolikt av att kraftiga räntesänkningar/stimulanspaket försvagade USD rejält under dessa perioder.

Som jag skriver i del 1 är dock denna reflations-kvadrant osäker för guld - 2021 var ett sådant år då guld istället stod stilla. Jag vidhåller därför att råvaror är ett säkrare val för just denna kvadrant, men problemet är att råvaror kraschar så hårt vid låg inflation att den riskjusterade avkastningen blir sämre. Jag har därför uppdaterat portföljdiagrammet och grundfördelningen i del 3a till råvaror eller guld, samt backtesterna i del 3b.

Med 20% trend ser nu alltså den avancerade allvädersportföljen ut såhär:

• 10% momentum/kvalitetsaktier
  • 10% värdeaktier
  • 12% nominella statsobligationer
  • 4% företagsobligationer
  • 12% realränteobligationer
  • 4% råvaror (för högre tilt mot tillväxt) eller guld (för högre riskjusterad avkastning)
  • 8% guld
  • 20% volatilitet
  • 20% trend

Här är ett av de nya backtesterna jag lagt in under del 3b. Den avancerade allvädersportföljen med trend har en skyhög riskjusterad avkastning med Sortino Ratio 3,03, jämfört med Dragon Portfolios 2,77.

Som vanligt, tack till alla er som bidragit till diskussioner. Jakten på den “ultimata” portföljen fortsätter!

9 gillningar