Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Kuriosa: Varför finns det inga allvädersfonder?

Som de flesta av er säkert sett i andra trådar så spelade jag in ett poddavsnitt med @janbolmeson som ska publiceras nu idag (söndag). Hoppas att ni ska uppskatta det! En av frågorna jag fick under avsnittet, och som jag och Jan inte alls var överens om, var något i stil med:

Om allvädersstrategin fungerar så bra, varför är den inte redan etablerad hos stora fondförvaltare?

I avsnittet går vi inte in så djupt på det, så jag tänkte passa på att elaborera lite här i min tråd. Jag menar nämligen att min portföljs grundprinciper med smart beta, diversifiering mellan tillgångsslag och riskparitet är högst vedertagna strategier hos stora fondförvaltare. Här följer mina bästa exempel:

Internationellt

Bridgewater Associates

Bridgewater grundades av Ray Dalio, och är idag världens största hedgefondbolag sett till AUM. Bridgewater beskriver sig själva som en “global macro firm” och var tidigt ute med att försöka identifiera och exponera sig mot alla olika sorters passiv beta som existerar på marknaden.

Bridgewater erbjuder 2 distinkt olika strategier:

1. All Weather Strategy - Passiv beta-strategi som ämnar kombinera multipla okorrelerade tillgångsslag och riskpremier för att skapa en stabil grundportfölj, precis som min allvädersportfölj. Vad jag förstått så anpassas denna strategi efter kundens risktolerans med ett volatilitetsmål, precis som jag applicerar hävstång på min portfölj.
  2. Pure Alpha - “Flaggskeppet”, som gör aktiva bets och tar makropositioner för att leverera alpha.

AQR Capital

AQR är kända för sin forskningsdrivna investeringsfilosofi, och jag har citerat otaliga artiklar av dem i denna tråd. De var tidigt ute med att anamma stil och alternativa riskpremier i sina portföljer, och deras stil-ETF:er AQMIX och QSPIX är de ETF:er jag har högst upp på min önskelista, om jag hade kunnat handla amerikanska.

AQR förvaltar en rad olika ETF:er, men en av deras klassiker är AQR Multi-Asset Fund (AQRIX) som försöker uppnå riskparitet mellan marknadsrisk, ränterisk och inflationsrisk genom att kombinera multipla okorrelerade tillgångar.

Cambria Funds

Cambria grundades av Meb Faber, som är en stor förespråkare av diversifiering mellan olika tillgångar. Faber har gjort sig känd via sin artikel A quantitative approach to asset allocation och strategin Global Tactical Asset Allocation, som i ett nötskal utgår ifrån en diversifierad basportfölj med aktier, räntor, råvaror och fastigheter och sedan applicerar en trendföljande modell.

Cambria förvaltar en rad olika ETF:er, men deras mest kända är Cambria Trinity ETF (TRTY), som innehåller ca 25% aktier, 17% räntor, 8% råvaror och fastigheter, samt 50% trendföljning.

Evoke Advisors

Evoke leds av Alex Shahidi, vars bok Balanced Asset Allocation är en utmärkt introduktion till allvädersstrategin och som jag citerar i del 2.

Evoke förvaltar 2 allväders-ETF:er:

Andra hedersomnämnanden: ReSolve All-Terrain portfolio, Standpoint Multi-Asset (BLNDX), Putman PanAgora Risk Parity Fund (PPRPX), Cockroach Portfolio, Dragon Portfolio, m.fl.

Sverige

Börslabbet

Investerarfysikern Henning Hammar driver en populär sida där småsparare kan få tillgång till analyser, systematiska och kvantitativa strategier. En av portföljerna som erbjuds (och som Henning skrivit att han investerar sina egna pengar i) är en allvädersportfölj.

Börslabbets allvädersportfölj består av 25% aktier, räntor, guld och trendföljning.

Neuroquant

Neuroquant grundades av Erik Hansén och erbjuder analysverktyg med fokus på AI. De erbjuder även en allvädersportfölj, som jag skrivit om tidigare i tråden:

Handelsbanken

Handelsbanken erbjuder sedan många år tillbaka en uppsjö av multi-asset fonder:

Av dessa är det “Multi Asset 25” som beter sig mest som en allvädersportfölj, men den är onödigt dyr och förvaltarna tar onödiga aktiva beslut.

Andra hedersomnämnanden: Norquant Multi-Asset, AllSeasonsPortfolio, m.fl.

Sammanfattat håller jag inte alls med om tesen att allvädersstrategin skulle vara impopulär, när bl.a. världens största hedgefondbolag anväder sig av den.

Anledningen till att svenska småsparare dock är relativt ointresserade kan vi bara spekulera kring, men jag gissar att det beror på att globalfonder presterat så väl sedan finanskrisens slut att alla alternativa investeringar idag uppfattas som onödiga. Det är ironiskt att hedgefonder alltid får ett uppsving när de behövs som minst, efter börskrascher.

20 gillningar