Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Kuriosa: Allvädersportföljens utveckling efter 1 år på Nordnet!

Bakgrund:

Det har nu gått 1 år sedan jag flyttade mitt ISK till Nordnet och startade min belånade, avancerade allvädersportfölj. Jag tänkte nu sammanfatta det gångna året och analysera portföljens utveckling - hoppas att ni finner det intressant!

Under 2024 har både tråden och exempelportföljen genomgått flera uppdateringar, se tidslinjen. Den mest betydande förändringen skedde i mars, då jag valde att utesluta Amundis volatilitetsfond. Istället infördes taktisk allokering till VIX i augusti, som dock inte har haft någon påverkan eftersom mina förutbestämda triggers inte utlösts. Den uppdatering jag är mest nöjd med är dock den optimerade ombalanseringsstrategin som fastställdes i november - en fråga som gäckat mig länge och som jag nu äntligen har en definitiv strategi för.

Min egen portfölj har varit nästintill identisk med exempelportföljen i del 4, men med några små skillnader:

• 2% kryptoindex (Virtune Crypto Top 10 Index), allokerat från aktiedelen sedan sep 2024.
  • Något högre andel tillväxtmarknadsaktier (28/28/44 fördelning mellan DM/EM/Sverige).
  • Mindre allokering till silver och gruvbolag inom gulddelen (30% av tillgångsslaget).

Till följd av ovanstående ligger min viktade snittvolatilitet på ca 18%, högre än exempelportföljens 15%. Andelen SEK-tillgångar i min portfölj ligger runt 40%. Det är dock värt att notera att dessa skillnader är personliga val och inte något jag generellt rekommenderar för att maximera riskjusterad avkastning.

Avkastning jämfört med aktiemarknaden senaste året:

Ovan är utvecklingen för min portfölj (med ca 1,46x hävstång via Nordnets portföljbelåning) jämfört med 100% aktier (Storebrand Global All Countries). Några observationer:

• Avkastningen är i princip identisk. Detta är anmärkningsvärt med tanke på hur stark aktiemarknaden varit, samtidigt som allvädersportföljen endast har ca 21% aktier.

• Hög korrelation under året. Valutaförändringar har haft stor inverkan på både aktier och allvädersportföljen. Normalt överskuggar aktiemarknadens volatilitet valutarisken, men 2024 har varit ovanligt stabilt (Storebrands 1-års Sharpe är 2,11!). Detta är dock ett undantag - historiskt sett ligger långsiktig snitt-Sharpe för en global aktieindexfond mellan 0,3-0,5.

• Hanterbara drawdowns trots hävstång. Portföljbelåningen har aldrig passerat gränsen till räntenivå 2. Största nedgångarna var:
    ** 21 maj–12 juni (23 dagar, -4,91%)
    ** 1–6 augusti (6 dagar, -4,68%)
    ** 11 december–1 januari (22 dagar, -5,18%)

Nyckeltal för senaste året:

Fond/portfölj Avkastning Volatilitet Sharpe Max drawdown
Min avancerade portfölj, 1,46x +23,63% 7,55% 2,34 -5,18%
Storebrand Global All Countries +21,38% 9,56% 2,11 -6,27%

Nyckeltalen är utmärkta, även om det förstås inte går att dra några större slutsatser av 1 års data. Notera att USD/SEK har stärkts under perioden med +5%, vilket har gett både allvädersportföljen och aktieportföljer en skjuts, men även borträknat detta har avkastningen varit mycket god.

Belåning av allvädersportfölj kontra aktieportfölj:

Är det inte orättvist att jämföra en belånad allvädersportfölj med en obelånad aktieportfölj? Mitt svar är nej - jag skulle aldrig belåna en aktieportfölj på samma sätt. 100% aktier har så pass hög volatilitet att volatility drag (urholkning av den geometriska avkastningen) minskar den faktiska avkastningen med mer än vad som är acceptabelt när man applicerar belåning, i mina ögon. Min personliga åsikt är att det ökande intresset hos gemene man för portföljbelåning på aktier och hävstångsfonder (Nordnet 125, Carnegie Global Plus, nya Avanza Auto 6) är ett historiskt återkommande tecken på en tjurmarknad som varat för länge.

För att illustrera ovanstående poäng kan vi jämföra allvädersportföljens utveckling med Nordnet 125 och Carnegie Global Plus:

Utveckling kontra Nordnet 125.

Utveckling kontra Carnegie Global Plus, sedan sep 2024 då fonden startades.

Vi ser att ökad volatility drag på aktierna äter upp nästan all överavkastning, vilket gör att min allvädersportfölj presterar i princip likvärdigt - trots att aktier haft ett fantastiskt år.

Subjektiva tankar om framtiden:

2024 har varit ett ovanligt lättnavigerat år, och det vore inte förvånande om 2025 innebär större utmaningar - både för allvädersportföljen och aktier generellt. Det är glädjande att så många av er har delat era positiva erfarenheter av allvädersportföljen här i tråden, men det är också viktigt att ha realistiska förväntningar. Vi kan inte räkna med +20% CAGR år efter år. Jag har dock blivit alltmer optimistisk (inte minst tack vare @RobertK:s ex-ante simuleringar) kring att en “ultimat” belånad allvädersportfölj på Nordnet hade kunnat uppnå +10% långsiktig real CAGR. Jag hoppas och tror att vi börjar närma oss det målet.

Det största potentiella hotet under 2025 är en kraftig SEK-förstärkning, där kronan återgår mot sitt historiska snitt mot USD. Detta skulle tynga hela portföljen, utöver SEK-tillgångarna. Å andra sidan innebär en starkare krona ökad köpkraft för oss svenskar, även om det inte reflekteras i våra Sharpe-kvoter. Jag håller därför hårt i all home bias i portföljen just nu. Jag rekommenderar att läsa Andrés årskrönika för 2024, där flera faktorer som talar för överprestation hos Stockholmsbörsen framöver presenteras.

En annan faktor jag bevakar är en möjlig revansch för värdefaktorn. Som jag skrev i detta inlägg från okt 2024 är värdepremien historiskt billig, vilket skapar förutsättningar för mean reversion. ZPRV och ZPRX har redan visat tecken på detta, och jag har under 2024 minskat allokeringen till XDEM till förmån för mer värdeexponering, och planerar att behålla det så under hela 2025. Dessutom väntar jag ivrigt på att Avantis ska släppa nödvändiga dokument för handel med AVWS i Sverige.

Avslutning:

Min portfölj på Shareville har nu 3 stjärnor, vilket innebär att Sharpe-kvoten är topp 10%.

Sammanfattningsvis har 2024 (och starten på 2025) varit mycket starka. Min belånade allvädersportfölj har presterat i nivå med en 100% aktieportfölj, trots att aktier haft ett fantastiskt år. Myten om att allvädersportföljer offrar avkastning för stabilitet behöver alltså inte stämma - med belåning kan vi få båda delarna och undvika FOMO även när aktieportföljer går starkt.

Min övertygelse om allvädersportföljens fördelar har bara stärkts under året. Bortsett från komplexitet och hävstångsaversion - som visserligen är signifikanta faktorer - ser jag få anledningar att föredra en ren aktieportfölj framför en allvädersportfölj, oavsett ekonomisk situation.

Jag ser fram emot att se hur portföljen kommer hantera 2025, oavsett väder. Tack för ert intresse - jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!

38 gillningar