Nu har jag läst artikeln du refererar till! Hoppas du inte har något emot att jag svarar här, kändes mer relevant här än i räntetråden.
Länk till artikeln:
https://www.hillsdaleinv.com/research/risk-parity-maximum-diversification-and-minimum-variance
Det som gör att strategin maximum diversification underpresterar i artikeln är sannolikt att universumet de backtestar på består av 1000 aktier, inga andra tillgångsslag.
I ett aktieuniversum är sannolikt minimum variance optimalt, eftersom aktier uppvisar negativt samband mellan risk (beta) och riskjusterad avkastning. Man bör alltså övervikta minvol-aktier. ReSolve konstaterar detta i sin ursprungsartikel om portföljoptimering:
CAPM would predict that stock portfolios should produce similar beta-adjusted returns, regardless of the portfolio’s beta. Instead, we see that portfolios with higher betas to the market cap weighted portfolio are less efficient at producing returns. In theory, an investor can borrow money to lever a portfolio with a beta of 0.5 to achieve a beta of 1, and earn a higher return than an investor who invests in a portfolio with a natural beta of 1.
Ur: Portfolio Optimization Machine: A General Framework for Portfolio Choice | ReSolve
Jag vet inte om du läst ReSolves uppföljande artikel, men där backtestar man i några olika universum och kommer fram till att minimum variance är bäst i aktieuniversum, men maximum diversification är bäst i universum med icke-korrelerade tillgångsslag.
Our belief that diversified asset classes should have equal long-term Sharpe ratios led us to hypothesize that the Maximum Diversification portfolio should dominate in the asset class universe. We expected the equal weight and Minimum Variance strategies to underperform. These predictions played out in simulation.
For example, Maximum Diversification expresses a positive relationship between return and volatility, while stocks have historically exhibited a flat, or perhaps even inverted relationship. We should therefore not be surprised to learn that Maximum Diversification underperformed the equal weight portfolio when applied in some equity oriented universes.
Ur: Portfolio Optimization: Simple versus Optimal Methods - ReSolve Asset Management
Sammanfattat tror jag fortfarande att strategin maximum diversification, vilket innebär att maximera kvoten (viktad enskild volatilitet hos tillgångsslag)/(total volatilitet hos portföljen), är den bästa strategin för en allvädersportfölj. Det är därför jag försöker välja så volatila fonder som möjligt, men vara mån om att de är okorrelerade med varandra.
Den är också en av de strategier som ger högst ombalanseringspremie, se detta inlägg.
Jag inser dock att detta inte svarar på din ursprungliga fråga om hur man konstruerar den riskjusterat bästa ränteportföljen, eftersom slutsatser från aktieuniversumet inte säkert kan överföras? Men jag vet att korta/medellånga obligationer har högre riskjusterad avkastning än långa, så det är inte omöjligt att minimum variance presterar bäst även här.