Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Tack vare all fantastisk input jag fått i denna tråd har jag känt behovet av att uppdatera mitt första inlägg, vilket jag gjort under de senaste dagarna.

Sammanfattning av förändringarna:

• Volatilitetsandelen i avancerade portföljen ökad till 20%. Detta är en förändring jag velat göra från början, men inte vågat. Efter att ha läst på om Amundis fond och allmänt om “tail-risk”-skydd känner jag mig nu bekväm med beslutet. Kommer gradvis att öka min andel i portföljen under det kommande året, vill helst inte köpa mer förrän VIX sjunker till sitt historiska snitt kring 17-18.
  • Helt omskriven del 3. Tydligare text och nya backtests med ovanstående nya fördelning, och bättre simulering av volatilitet tack vare insikter från tråden. Har även testat en “mellanportfölj” bestående av grundportföljen + volatilitet.
  • Mer utförlig förklaring i del 2 avseende valet mellan Amundis fond och ETF:en VOOL.
  • Mer utförlig förklaring i del 2 avseende valet mellan “commodity trend” och realräntor.
  • Mer utförlig förklaring i del 3 avseende ombalansering i portföljen.
  • Resonemang i del 3 avseende räntehöjningars inverkan på långa räntor.

Återigen tack till alla som skrivit och bidragit till givande diskussioner! :slight_smile:

10 gillningar