Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Kuriosa: Hur jag införskaffade Lynx i portföljen!

Jag har länge velat byta ut Lynx Dynamic i min portfölj mot Lynx, av 2 huvudsakliga skäl:

Tyvärr föreligger några praktiska hinder:

• Minsta köpbelopp 100 000 kr
  • Handlas enbart månadsvis
  • Köpavgift 1% på Nordnet/Avanza
  • Kräver telefonorder

Efter en 3 månader lång process har jag äntligen lyckats få in Lynx på mitt ISK/Shareville på Nordnet. Såhär gick det till:

Steg 1: Identifiera köpläge
Eftersom minsta köpbelopp är 100 000 kr behövde jag gradvis minska min allokering till Lynx Dynamic, för att inte bli helt överexponerad när köpet väl gått igenom. Jag sålde av större delen av mitt innehav under mars-april 2024 och hoppades på en sättning därefter:

Graf - Lynx Dynamic med mina sälj

Jag hade tur med timingen, och i augusti bedömde jag att det var köpläge. Lynx handlas sista bankdagen varje månad, så jag behövde lägga en order innan månadens slut.

Steg 2: Genomföra köpet
Jag började med att ringa Nordnets mäkleri, och fick beskedet att sedan årsskiftet 2023/2024 kan man inte längre köpa Lynx via dem, pga “administrativ börda”. Det är därför man inte längre kan söka fram fonden i deras sökfunktion. Jag blev nedslagen, men insåg att jag kunde försöka göra köpet via Avanza, och sedan flytta över fonden. Jag stämde av med Nordnet som meddelade att detta förfarande är OK.

Jag ringde sedan Avanzas mäkleri, som var mycket hjälpsamma. Jag flyttade över 101000 kr (1000 kr i köpavgift) i likvider till mitt gamla ISK på Avanza, och genomförde köpet. Den 3:e september hade jag Lynx på mitt konto. Till min förvåning har mina 1000 kr i köpavgift inte dragits, trots att jag låtit dem ligga kvar på kontot ända tills nu för säkerhets skull!

Graf - Lynx med mitt köp

Steg 3: Flytta fonden
Den 5:e september skickade jag in begäran om ISK-flytt. Det dröjde sedan ända till 24:e september(!) innan Lynx försvann från mitt konto på Avanza. Jag trodde att det skulle gå snabbt därefter, men veckorna bara gick.

Efter flera meddelanden till Nordnet fick jag besked att flyttförfrågan till fondbolaget skickades 4:e oktober. Efter ytterligare 4 veckors väntan mailade jag både Nordnet och Lynx, och fick besked att flytten dröjt pga byte av administratör.

Igår, den 14:e november, ungefär 3 månader efter att jag bestämde mig för att köpa fonden, kom Lynx äntligen in på mitt ISK på Nordnet! Nu får vi hoppas på lite revansch för CTA-fonder framöver.

Skärmklipp från Shareville

Sammanfattat bör alla med minst 850 000 kr i totalt kapital i portföljen (så att 100 000 utgör ca 12%) överväga Lynx istället för Lynx Dynamic. I mitt fall var det ju ren vinst, eftersom Avanza glömde(?) dra köpavgiften, men även 1% köpavgift sparas in på 2 år. Varken Nordnet eller Avanza tar ut någon säljavgift. Jag planerar att behålla en liten skvätt i Lynx Dynamic i ombalanseringssyfte.

Jag har även testat att lägga säljorder i Lynx i Nordnets app, det gick igenom utan problem. Det betyder att man inte behöver hålla 100 000 kr i fonden, och därmed egentligen kan överväga köp även vid < 850 000 kr i totalt kapital, så länge man är bekväm med att göra den initiala insatsen.

10 gillningar