Okej, här är en sammanställning av utvecklingen hittills:
2022
- Min allvädersportfölj: +0,62%
- Rikatillsammansportföljen (Permanent Portfolio): -5,84%
- Storebrand Global All Countries SEK: -8,00%
- PLUS Allabolag: -22,50%
Reflektioner: Detta år var fullt av lärdomar, och portföljens innehav utvecklades mycket från årets början till slut. Jag var euforisk över guld och realräntor när Ryssland invaderade Ukraina (portföljen var överviktad dessa tillgångsslag), men efter det sjönk räntorna som en sten under resterande år. Främst är jag besviken på mig själv för att jag inte gjorde research på trend förrän i augusti 22, timingregeln för inflationsförväntning förrän i januari 23, och carry förrän i mars 23. Om dessa hade varit på plats redan i början av 2022 hade avkastningen varit avsevärt mycket bättre, eftersom det var dessa icke-räntekänsliga tillgångsslag som presterade under året.
2023 (YTD)
- Min allvädersportfölj: +2,30% (hacket vid lägsta-punkten är en bugg i Avanza-grafen)
- Rikatillsammansportföljen (Permanent Portfolio): +4,60%
- Storebrand Global All Countries SEK: +13,78%
- PLUS Allabolag: +4,52%
Reflektioner: Detta år har framförallt präglats av finputsningar av portföljens strategi, och insikten kring hur stor valutaeffekten är. Mina försök att minska exponeringen mot USD/EUR under året har dock straffat portföljens utveckling, vilket är en av de största bidragande orsakerna till att en globalfond utklassat portföljen i år, men jag håller hårt i mina valutasäkrade räntefonder och min ökade home bias inför framtiden.
Sammanfattat kan jag konstatera att jag hade fått högre avkastning på mina pengar under 2022-2023 om jag hade satt dem på ett sparkonto, vilket förstås är en lite tråkig insikt. Jag tröstar dock mig själv med alla lärdomar som denna tråd givit mig (och förhoppningsvis även många av er), och jag börjar också känna mig trygg med att portföljens strategi är “färdig” till åtminstone 90%, vilket också förklarar den minskade aktiviteten i denna tråd. Nu återstår bara att exekvera strategin i åtminstone 5 år till, vilket är min sparhorisont för denna portfölj.
Framöver, efter årsskiftet, planerar jag att flytta portföljen till Nordnet och skapa ett Shareville-konto, ifall ni är intresserade av att följa portföljens utveckling. Min förhoppning är att portföljen kommer få revansch på globalfonder under 2024, då jag förväntar mig lågkonjunktur och volatil aktiemarknad.