Liten uppdatering av portföljen: svenska faktorfonder!
Sedan home bias introducerades i portföljen har jag valt den marknadsviktade indexfonden PLUS Allabolag, i brist på andra alternativ, eftersom det saknas bra svenska passivt förvaltade faktorfonder. Det finns däremot en hel uppsjö av aktivt förvaltade svenska fonder, framförallt för småbolag, men majoriteten går inte att använda eftersom avgifterna är dyra och metodiken är oklar.
Efter mycket letande och funderande har jag dock hittat 2 fonder, båda med mer passiva, regelbaserade strategier, som borde ge viss faktorexponering och därmed höja förväntad risk och avkastning jämfört med PLUS Allabolag, något som är önskvärt i portföljen.
Fondval 1: Aktiespararna Småbolag Edge
Citerar min analys från en annan tråd:
Den största nackdelen är definitivt den prestationsbaserade avgiften, men i detta fallet tycker jag att det är acceptabelt, eftersom jämförelseindexet är relevant. Om fonden presenterar likvärdigt med småbolagsindex är avgiften billigast av alla småbolagsfonder (billigare än både PLUS Småbolag och AMF Småbolag), det är bara vid överprestation man betalar.
Fondval 2: Kvartil Investmentbolag+ Calculus
Fördelar:
-
Kvantitativ strategi, som viktar investmentbolag utifrån substansrabatt. Vid substanspremium köper fonden istället de underliggande innehaven.
-
Indirekt exponering mot faktorerna storlek (inklusive onoterat), kvalitet och värde via underliggande investmentbolag.
-
Slagit Spiltan Aktiefond Investmentbolag under dess livstid, trots högre förvaltningsavgift.
Nackdelar:
-
Något opålitlig faktorviktning som varierar över tid, styrt av ledningsbeslut i de underliggande investmentbolagen.
-
Något hög förvaltningsavgift på 0,55% på Avanza.
Investmentbolag har varit en het potatis länge på forumet, där åsikter går isär. Själv tycker jag dock att det finns goda teoretiska grunder för att äga dem, framförallt för indirekt faktorexponering och övervikt mot substansrabatt. Den här tråden sammanfattar argumenten väl. Kvartil är ett mycket bättre val än populära Spiltan Aktiefond Investmentbolag i min mening, just på grund av viktningen mot substansrabatt.
Sammanfattat har jag justerat den svenska aktieexponeringen i portföljen, där marknadsviktade PLUS Allabolag bytts ut mot två fonder som bör ge mig faktorexponering mot framförallt småbolag och kvalitet. Kom ihåg att storleksfaktorn är en förstärkare av alla faktorer, inte bara värde. Detta passar perfekt eftersom PLUS Allabolag låg under momentum/kvalitet-delen av aktierna.
Detta innebär att jag har uppdaterat mitt portföljexempel under del 4.
Stort tack för ert intresse, jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!