Tack för extremt intressant lyssning! Väldigt kul att nästan alla ämnen som diskuteras i avsnittet även har avhandlats i denna tråd, men det är inte så konstigt eftersom många idéer är tagna från ReSolves olika whitepapers.
Ett ämne som tråden inte berört, men som de lägger mycket fokus på i avsnittet, är distinktionen mellan beta (passiv risk) och alpha (aktiv risk). Jag skulle tro att många här på forumet betraktar min allvädersportfölj, ffa med inklusionen av stil och volatilitet, som ett försök till alpha. ReSolve menar dock att en allvädersportfölj borde vara den logiska utgångspunkten för alla beta-strategier, och att det snarare är portföljer med 100% aktier (eller enbart blandning aktier/räntor, t.ex. 60/40) som är ett försök till alpha! Dessa portföljer satsar ju stenhårt på att ett ekonomiskt klimat med hög tillväxt/låg inflation ska vara dominerande under deras sparhorisont, medan en allvädersportfölj är agnostisk beträffande ekonomiskt klimat. Väldigt intressant perspektiv! Kanske hade jag kunnat döpa om tråden till “jakten på den ultimata passiva portföljen”, men det känns lite provocerande.
Klistrar in den mest intressanta grafen som visades under avsnittet, som väldigt tydligt illustrerar att alla ekonomiska klimat (4 kvadranter) har haft långa perioder av dominans, hur en 60/40-portfölj underpresterar under långa perioder, och hur förskonade vi varit från inflation sedan 80-talet fram tills nu: