EN4C följer också ett index, Barclays Backwardation Tilt Multi-Strategy Capped index. Har du läst detta inlägg?
Ja, jag tror personligen att risk/reward starkt talar för att inkludera åtminstone några procent BTC/krypto i portföljen, och det är kul att även Dalio/Bridgewater kommit fram till detta. Dock kommer jag inte ta in krypto i exempelportföljen i denna tråd, eftersom det fortfarande är ett spekulativt tillgångsslag och svårt att med säkerhet placera in i någon kvadrant. Personligen har jag dock oerhört svårt att se att bitcoin skulle kunna stå emot en klassisk recession på samma sätt som guld, men det är intressant att läsa vad ni andra tänker.
Beträffande Nakamoto Portfolio tycker jag inte att det säger så mycket tyvärr, det är klart att PP förbättras när man lägger till en tillgång som haft en extremt god utveckling på 16 år. Det som är intressant i mina ögon är snarare korrelation till övriga tillgångsslag. Vi ser dessutom i tabellen att max drawdown försämras ju mer bitcoin man tar in i portföljen.
Läser gärna detta om du kan hitta det!