Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Det är ju precis det det gör, så som jag läser texten :thinking: :yum:

1 gillning

Det är ju utmärkt att de har skapat ett utökat test tycker jag. Ganska säkert inte minst på grund av oss som hört av oss och efterfrågat just ett sådant test. Formuleringen kan ju betyda både och - dvs. de kommer tillåta handel i fler sådana samt att vissa som man redan innehar på kontona kommer man behöva ta testet för att kunna fortsätta handla. Jag tog genast testet också fast jag inte heller vet vad de menar med “komde” - är nog ett stavfel.

2 gillningar

Välkommen till forumet, kul att du uppskattar tråden!

Väldigt snyggt med Chrome-extensionen :clap: Kan den dra hur många fondandelar du har av respektive fond direkt från Avanza? Nyfiken på hur den skulle kunna ombalansera automatiskt också, Avanza har väl ingen API?

Du har en hel del intressanta fondval i din portfölj inkl. krypto och cat bonds. Skulle du kunna gruppera fonderna lite snyggare efter tillgångsslag, och summera procenten för varje kategori, så är det lite lättare att se hur du tänkt och ge feedback?

Jag anser absolut att man bör diversifiera sina statsobligationer om möjligt, precis som man bör diversifiera sina aktier geografiskt. Annars tar du onödig idiosynkratisk risk.

Sen kan man förstås ändå prioritera enkelhet ibland, och acceptera den något ökade risk det medför. I min barnportfölj t.ex. har jag enbart Captor Iris och inga andra statsobligationer.

2 gillningar

Jag ska förtydliga det hela, men egentligen är det din och @JFB:s portfölj, där jag har gjort några förändringar. Jag har främst flyttat kapital från guld till cat bonds och bitcoin. Bitcoin har jag inkluderat eftersom jag ser det som en tillgång som potentiellt kan konkurrera med guld som en “store of value”. Cat bonds valde jag eftersom det är en tillgång som generellt sett borde ha låg korrelation med övriga tillgångsslag i portföljen och har historiskt haft bra yield.

Jag är medveten om att cat bonds har en hög avgift, och att en allokering på 5% kan vara lite för högt. Jag har därför funderat på att minska exponeringen till 3%.

Angåend Avanza och API: med en Chrome-extension kan du göra allt som är möjligt via deras UI.

Portföljen:

Obligationer – Statsobligationer / Realräntor

Namn Vikt (%)
iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist) 4.0
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 4.0
UBS ETF (LU) Bloomberg Euro Inflation Linked 10+ UCITS ETF (EUR) A-dis 4.0

Obligationer – Företagsobligationer

Namn Vikt (%)
Captor Iris Bond A 4.0
Captor Aster Global Credit A 7.0

Råvaror (exklusive guld)

Namn Vikt (%)
L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF - USD Acc 7.0

Guld

Namn Vikt (%)
Amundi Physical Gold ETC (C) 8.5
WisdomTree Physical Swiss Gold 8.5

Krypto

Namn Vikt (%)
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 4.0

Aktier

Namn Vikt (%)
JPM Global Equity Multi-Factor UCITS ETF - USD (acc) 4.0
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF 2.5
WisdomTree Emerging Markets SmallCap Dividend UCITS ETF 2.5
Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C 6.0
UBS (Lux) Fund Solutions Factor MSCI EMU Quality UCITS ETF (EUR) 3.0
PLUS Allabolag Sverige Index 3.5
Aktiespararna Småbolag Edge 2.5

“Stil” (Alternativa Strategier)

Namn Vikt (%)
Lynx + Lynx Dynamic 12.0
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry ex-Agriculture SF 8.0
GAM Star Cat Bond Ord SEK Acc 5.0
1 gillning

Man skall nog akta sig för att kalla det “bestraffa KF”. ISK & KF har olika uppbyggnad, och i en KF så är det trots allt Banken som är ägare av innehaven.

@AnthonB Du får räkna på hur mycket missat ränteavdrag kostar dig och sedan fatta ett beslut om det är värt att kostnaden i avgifter och marknadsrisken att sälja och sedan köpa tillbaka dina innehav. Om jag var i samma situation så hade jag behållit mina innehav i KF, men startat ett nytt sparande i ISK där alla nya insättningar hamnar och där framtida belåning sker. Vid ombalansering så hade jag primärt sålt från KF och flyttat ut pengarna, detsamma vid utdelningar. Pengarna flyttas till ISK där inköpen görs. Det krävs dock lite tankearbete att hantera två konton som en portfölj för att beräkna ombalansering och vilka tillgångar som skall inhandlas vi nyinsättningar.

3 gillningar

Klok idé tack för dina tankar :slight_smile:

1 gillning

Så ja då är min AW igång :sweat_smile: enligt tidigare inlägg där den enda förändringen är ombalansering med toleransband. Dragit på implementering av skattetekniska skäl.

Återkommer då och då med uppdatering.

12 gillningar

Ok! Jag har ingenting emot dessa tillgångsslag, men personligen hade jag inte bytt ut guld mot dem, eftersom de inte presterar i samma klimat, och portföljen blir därmed lite obalanserad.

Inom kryptosfären verkar det vara ett populärt narrativ att bitcoin är “digitalt guld”, men om vi tittar på historisk utveckling har korrelationen varit mycket högre med tech-aktier, vilket också är logiskt i mina ögon. Jag ser krypto som en spekulativ tillgång med osäker riskpremie, men med hög potential och exponering mot framtida utveckling inom blockkedjeteknik och web3. Det bör alltså prestera bäst vid hög tillväxt. I min huvudportfölj har jag faktiskt 2% allokering till krypto sedan sep -24, som jag tagit från aktierna.

Beträffande cat bonds tycker jag att det mest logiska är att ta allokering från stil-delen, eftersom de kan prestera oavsett ekonomiskt klimat.

En liten petitess också - om man inte bryr sig om belåning är Wisdomtree Core Physical Gold (WGLD) billigare än Wisdomtree Physical Swiss Gold.

Ah, då förstår jag, smart lösning!

4 gillningar

Tack för återkopplingen! När det gäller Bitcoin håller jag med, men jag är inte helt säker på hur utvecklingen kommer att se ut framöver. Jag har varit exponerad mot Bitcoin sedan ~2011 och min tes har inte ändrats nämnvärt under dessa år. En annan anledning till att jag har minskat mitt guldinnehav är att jag vill positionera mig något mer aggressivt - se det som guld → aktier → bitcoin.

I min första fördelning när jag lade in cat bonds tog jag 2% från Lynx, 1% från aktier och 1% från räntor. Är enig med att det är bättre att ta från Stil. Ska sakta vikta om, tack! När jag tänkt på det mer är även 5% en för hög allokering.

3 gillningar

Hej, försökt söka runt lite i tråden men hittar inte riktigt.

Råvarudelen verkar många referera till L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF - USD Acc
Om jag har förstått det rätt kör L&G multi-strategy mot ett index men försöker överpresterar mot det med strategier

Men L&G har också en annan etf som heter All commodities som följer ett annat index och följer endast det indexet.

L&G multi-strategy kostar 0.30 ist för 0.15 i förvaltningsavgift.

Vad är anledningen till att många här i tråden ändå väljer multi-strategy etf’n som kostar mer, är det tron på strategin att överpresterar mot sitt index eller något annat?

3 gillningar

Bitcoin och Ethereum, både “riktiga” och som ETC:er har jag haft sedan 2018 och det uppgår till 3,3% av mitt totalt investerade kapital just nu.

Jag har väldigt litet behov (och förmåga) att syssla med mental bokföring, dvs dela upp i olika hinkar osv. Men just när det gäller krypto så har jag alltid tänkt att det kan bli värt noll eller så kan det vara x100 på 10-20 års sikt och håller det separerat från min aw-portfölj.

Är det dags för mig att släppa/tänka in det i finrummet när vi pratar diversifiering? :sweat_smile:

1 gillning

Jag tycker det är lite av en djungel när det gäller ETCer för Bitcoin och Etherum. Vilka har du valt?

Max 2,5% av totala värdet i AW- portfölj får bestå av ETC i BTC/etherium, vilket ingår i ”aktiedelen”, kör jag sedan några år. Får se om några år om det var ett klokt val- medveten om osäkerheten🤔

1 gillning

Verkligen en djungel.
Via Nordnet har jag ETHERIUM XBT samt Valour Bitcoin zero SEK

1 gillning

Läste en ett research paper för ett tag sen om krypto som kom fram till ett det inte bidrog med tillräcklig diversifiering, alltså för korrelerat med aktier. Ska se om jag kan hitta det.

4 gillningar

Kör dessa via Avanza.
image

Samt en något mindre del riktiga coins hos Coinbase:
image

4 gillningar

Jag vill egentligen prata Bitcoin, inte krypto generellt, men det är en såpass ny och volatil marknad att det är vanskligt att bedöma diversifieringen utifrån Bitcoins historik. Det är en betydande skillnad i market cap nu mot tidigare, samt att institutioner har börjat inkludera Bitcoin i sina portföljer.

3 gillningar

Kanske. Har en väldigt enkel allvädersportfölj som test med 40% aktieindex, 40% guld och 20% bitcoin. Där tar jag 10% från aktier och 10% från guld.

Ray Dalio angriper guld och BTC som hedge mot monetär inflation, vilket det i grund och botten är – “hårda pengar” som inte skapas från luften.

Att bitcoin följer aktier beror nog på tillväxt/nätverkseffekt och tillgänglighet. När det kommer till de höga svängningarna (vol) beror de delvis på spekulation, men även på att det är den mest likvida tillgången på jorden som kan handlas alla dagar dygnet runt (inkl. hävstång). Det betyder att risk på/av p.g.a. rykten eller faktiska händelser som sker i världen kan regleras direkt i bitcoin. Aktier, räntor, guld, fastigheter eller andra tillgångar har inte samma generösa “öppettider”.

Bitcoin är endast 16 år gammal men för dem som vill labba med BTC i allvädersportfölj finns Nakamoto portfolio explorer. Här är ett exempel med klassisk Permanent Portfolio + 1/5/10 (%) BTC:

:slight_smile:

7 gillningar

EN4C följer också ett index, Barclays Backwardation Tilt Multi-Strategy Capped index. Har du läst detta inlägg?

Ja, jag tror personligen att risk/reward starkt talar för att inkludera åtminstone några procent BTC/krypto i portföljen, och det är kul att även Dalio/Bridgewater kommit fram till detta. Dock kommer jag inte ta in krypto i exempelportföljen i denna tråd, eftersom det fortfarande är ett spekulativt tillgångsslag och svårt att med säkerhet placera in i någon kvadrant. Personligen har jag dock oerhört svårt att se att bitcoin skulle kunna stå emot en klassisk recession på samma sätt som guld, men det är intressant att läsa vad ni andra tänker.

Beträffande Nakamoto Portfolio tycker jag inte att det säger så mycket tyvärr, det är klart att PP förbättras när man lägger till en tillgång som haft en extremt god utveckling på 16 år. Det som är intressant i mina ögon är snarare korrelation till övriga tillgångsslag. Vi ser dessutom i tabellen att max drawdown försämras ju mer bitcoin man tar in i portföljen.

Läser gärna detta om du kan hitta det!

5 gillningar

Happ då va hela min Avanza portfölj helt förstörd nu då man haft lite långtråkigt under jul/nyår.

Snöade in hör på forumet och började lyssna på Zinos avsnitt med Jan och började pilla runt… happilihapp så har jag inte längre en alternativ global portfölj som jag hade tänkt köra på avanza ( typ roligt alternativ till lysa där 50% av mitt sparande är), istället är nu en begynnande allvädersportfölj satt i verket… vet inte om jag ska skratta eller gråta men helt klart är att jag är lättpåverkad av denna kvalitativa tråd haha!

@Zino Tyckte du gjorde ett riktigt bra poddavsnitt med Jan där, tyvärr upplevde jag att du blev lite störd av alla inflikningar och skämt osv så avsnittet rullade på lite snabbt, du har inte funderat på att skapa någon egen liten mini podd utifrån den här tråden? Du har en mycket behaglig podd-röst faktiskt och det hade varit kul med ett fördjupningsavsnitt för respektive områden. Skulle ju lätt kunna bli en 10 entimmars avsnitt :smiley:

Hur som helst så är min tanke nu iaf att jag kommer ha 50 % av mitt total sparande på Lysa och resterande 50% då på avanza och bygga upp min förenklade form av allvädersportfölj.

Det jag hittills tycker är jobbigast är att handla med ETF’er, kör på avanza då jag inte gillar nordnet. Det innebär ju att man behöver aktivt gå in och välja vad man ska investera i varje månad, speciellt med tanke på att hålla ner cortageavgiften till en bra % nivå. Föreslaget var ju ca 4000kr för en etf/etc om jag förstod det rätt. Så jag kommer behöva bygga på de olika tillgångslagen över tid. Det jag gillar minst/ har sämst koll på är de olika obligationerna/räntorna så kommer antagligen försöka göra det enkelt med de föreslagna cargo tillgångarna. Just nu ser det ut ungefär såhär:

|Grundportföljen + krypto||
|—|—|
|30% Aktier (hög tillväxt)|30|
|DNB Global Indeks S|30|
|Swedbank Robur Globalfond A|30|
|Spiltan Globalfond Investmentbolag|20|
|Spiltan Aktiefond Investmentbolag|20|
|||
|10% Statsobligationer (låg inflation)|10|
|Captor Iris Bond|50|
|Captor Aster Clobal Credit|50|
|||
|10% Råvaror (hög inflation)|10|
|L&G Multi-Strategy Enhanced Com|100|
|||
|30% Guld (låg tillväxt)|30|
|Xetra-Gold ETC|70|
|UBS ETF (IE) Solactive Global Pur|10|
|WisdomTree Physical Silver ETC|15|
|Global X Silver Miners UCITS ETF - |5|
|||
|20% Krypto|20|
|Virtune Crypto Top 10 Index E|40|
|Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK|60|

Vill vara lite modern och inkludera krypto

Tänker att fördelningen kanske kommer vara något i stil med:

Aktier 30%
Råvaror 10%
Guld (lite silver) 30%
Krypto 20%
Räntor/obligationer 10%

Får pilla å läsa vidare med mer exakta interna fördelningar men roligt att hålla på, samtidigt lite ångesfyllt att lämna den trygga indexfonden som man kört några år nu :stuck_out_tongue:

Återkommer med lite finare tänkt fördelning osv längre fram, behövde bara skriva av mig lite nu när jag har lagt massa sälj ordrar på mina aktiefonder för att dämpa ångesten XD

mvh

1 gillning