Räntan dras inte från kapitalet utan lånebeloppet utökas istället med räntebeloppet varje månad ![]()
Tack till @Zino och övriga deltagare som delat med sig av information. Jag har i år startat min portfölj som tar främst från @Zino, men även från övriga i tråden.
Jag har skrivit en Chrome-extension för att förenkla ombalanseringen. Har funderat på att även bygga så den ombalanserar helt själv, men det får komma senare. Fungerar med Avanza och (delvis) Nordnet.
Kom gärna med feedback på sammansättningen av portföljen. Jag använder inte någon belåning, så möjligt det finns bättre alternativ på Avanza?
Läste nu igenom trådstart + tidslinje igen och hittade en del information om faktorer (stil) och resonemanget kring när man bör byta ut långa (real)räntefonder mot inflationsförväntan & korta räntor.
Av fondvalen i realräntedelen kan jag läsa ut att man vill ha lång duration samt att valutan spelar roll. So far so good, tror jag kan hanka mig fram på det jag fått med mig därifrån.
Jag hittar dock inget resonemang kring råvarudelen. I poddavsnittet nämns att metodiken för råvarufonder är viktig, dvs hur de rullar råvaruterminerna.
Varför är EN4C bra?
Stort tack @bspastikern! ![]()
Nu har Nordnet uppdaterat sin kunskapstest för komplexa ETF:er så nu går det att köpa t.ex. Amundi S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll och Xtrackers S&P 500 2x Leveraged Daily Swap.
Fundering om statsobligationer…
Skulle man “varje dag i veckan” välja diversifiering & volatilitet (köpa Captor Iris, IS04 och IS05) istället för valutasäkring & enkelhet (köpa endast Captor Iris) dvs. om handel med ETF’er inte är ett problem?
Hur angeläget tror vi att det är att “valutasäkra”, idag och i framtiden?
@Zino, om vi t ex pratar om den aktietunga allvädersportföljen till sparandet åt barnen eller pensionen som du nämnt tidigare (15 % statsobligationer, 15 råvaror, 20 % guld och 50 % aktiefonder). Skulle du övervägt att köpa endast Captor Iris, och exempelvis lägga till en tillräckligt stor del Lynx/Lynx Dynamic och/eller svenska aktier för att komma upp i 35-40% SEK-tillgångar, eller skulle du hellre i alla lägen sett till att blanda statsobligationerna (amerikanska, europeiska och svenska)?
Gillar verkligen detta!
Bra jobbat. Vad gäller feedback så ser jag att det skulle vara trevligt & snyggt att gruppera efter tillgångslag.
Använder denna info för att triangulera mot Avanza för att se vad de svarar. ![]()
Strålande!
Men vad betyder “komde”?
Hur många transaktioner har du genomfört i komde senaste 2 åren, hos Nordnet eller någon annanstans?
Frågan dessförinnan är:
Hur många transaktioner har du genomfört i finansiella produkter, t.ex. aktier och fonder de senaste 2 åren, hos Nordnet eller någon annanstans?
Frestande att svara att jag gjort fler än 5 “i komde”, så jag slinker igenom det förbaskade test. ![]()
Haha tänkte inte ens på det, klickade bara igenom snabbt som fan ![]()
Vilket värdepapper var det du försökte med?
Har du gjort det utökade kunskapstestet?
Det gäller VOOL och jag har gjort testet för komplexa etf:er
Jag får erkänna att jag aldrig testade att gå längre än att trycka på KÖP och såg att det gick att fylla i antal och pris och eftersom Nordnet skrev att det utökade kunskapstestet möjliggör köp i komplexa ETF:er som inte var tillgängliga innan utgick jag helt från att det skulle gå ![]()
Så det funkar inte för dig heller då? ![]()
Det var så jag uppfattade det också, men om man läser jättenoga står det inte exakt så i Nordnets meddelande:
Denna uppdatering gör det möjligt för oss att erbjuda ett större urval av europeiska komplexa ETF:er.
Det står inget om att urvalet skulle vara större än innan.
Jag har tittat närmare på vilka av mina konton som fått meddelandet från Nordnet. På det minst komplicerade kontot har jag utöver vanliga fonder enbart guld-ETC:er. De konton som inte innehåller några ETF-liknande värdepapper har inte fått meddelandet.
Det verkar som att urvalet blir mindre än innan, om jag inte gör testet. Det kanske bara är säljsnack, att få en försämring att framstå som en förbättring. Hoppas jag har fel.
Nä, tydligen inte ![]()
Ah, den lilla detaljen med 10e januari missade jag ![]()
Då får vi vänta och se till dess, men jag utgår fortfarande helt från att VOOL som många efterfrågat kommer vara tillgänglig då.