Jag är långt ifrån en expert när det gäller krypto men jag har en reflektion till din allokering. Som nämnts tidigare i tråden är krypto svårt att placera i någon av de fyra ekonomiska kvadranterna. Denna oförutsägbarhet ihop med den väldigt höga volatilitet krypto har, hade jag personligen varit rädd för att 20 % skulle få för hög inverkan på portföljens utfall utifrån ett “traditionellt” allvädersperspektiv. Skulle portföljens 20 % krypto till exempel dras med ned i ett rejält aktieras (30 % i din portfölj) tror jag att 30 % guld och 5 % Captor Iris skulle få svårt att stå emot. Om jag skulle ha introducerat krypto i min allvädersportfölj, hade jag valt betydligt lägre allokering.
Dock har du kanske en annan ingång än det traditionella allvädersperspektivet och har gjort ett medvetet val med extra tilt mot krypto.
Antar att allvädersportföljen kan ses på olika sätt beroende på tidshorisont, ålder osv?
Om jag, som är 31 år, bara kör ISK med fördelning nedan, vad tycker ni jag bör ändra för att så nära som möjligt uppnå en allvädersportfölj, utan att krångla med ETF på annat håll…
Sparhorisont 10+ år.
Ska jag lägga till råvaror? Räntor känns för tidigt att pyssla med… Eller måste de in för att den ska ses som en allvädersportfölj vid börskrasch? Kom gärna med input.
Det som är högst upp på min önskelista just nu är Avantis Global Small Cap Value (AVWS), som diskuterats i tråden. Saknar fortfarande KID på svenska tyvärr.
Ser dock att den finns på Montrose, och där länkas det engelska KID istället Kan någon som har pengar på Montrose testa att lägga en order på den?
Svårt att dra någon definitiv gräns mellan vad som är en allvädersportfölj eller inte, men håller med om att 20% krypto är mer än tillräckligt för att sätta hela portföljen i gungning på ett helt annat sätt än mer traditionella varianter.
Själv kom jag fram till att 10% BTC (märk väl - inte “krypto” i allmänhet) föreföll mest lämpligt, för mig. Aldrig några alarmerande max drawdowns i de backtester jag gjort samtidigt som portföljen fått en jäkla skjuts uppåt baserade på historiska data. (Sharpekvot mycket angenäm som en välkommen bonus.)
25% aktier
25% räntor
25% guld+vol
15% stil
10% BTC
^
Den variant jag själv kör efter. Enkel att hålla efter, tydligt allväderstänk men samtidigt mer offensiv för att passa en långsiktig sparhorisont. YMMV.
Jag har hört med Nordnet och de säger att de kommer sänka belåningsvärdet ner till 30% på UBF6 och de euro hedgade varianterna. Jag bifogar svaret från NN.
Hej igen,
Jag har nu fått en återkoppling. Alla dessa fyra ETF:er har hävstång x2,5 vilket innebär att 30% belåningsgrad är korrekt eftersom det återspeglar cirka 70% utan hävstång. Den först nämnda ETF:en har en för hög belåningsgrad kommer framledes att sänkas.
Men för tusan, vi hade ju inte behövt påminna Nordnet om det… Tidigare i tråden har vi redan konstaterat att skillnaden i belåningsgrad är ologisk, och sannolikt en miss av Nordnet.
Det Nordnet inte förstår är att hävstång i sig självt inte säger något om risk. Även med 2,5x hävstång är UEQC/UBF6 mindre volatil (och har definitivt bättre diversifierande egenskaper) än valfri aktiefond med ≥70% belåningsgrad.
Till mitt försvar så borde de upptäckt det själva för eller senare och jag har inte läst hela tråden. Varför jag kontaktade dem var för att jag trodde det var tvärtom, att de hade för lågt belåningsvärde på vissa av ETferna och att de missat höja.
Ännu värre är det att man måste betala 49kr per icke-svenskt värdepapper man vill flytta från ett ISK. Så man är ju lite låst ifall man vill flytta från dem. Antigen säljer man av allt och flyttar via ISK för att sen köpa igen och kanske göra ombalansering och byte av etf:er eller så får man snällt betala runt 500kr.
Avanza PB kunder ska få tillgång till KF med valuta under januari enligt deras kundtjänst. Helt klart intressant. Då måste man ju ändå sälja tänker jag.
NN kurder kommer att få tillgång till valutakonto på både ISK och KF.
Kom bara ihåg att KF inte är lika förmånligt just nu jämfört med ISK.
Det finns även Montrose som klart är billigare än NN/AVA och snart med VP-kredit och valutakonto även på ISK. Enda nackdelen jag ser är 19 kr i minimi courtage för icke nordiska och amerikanska värdepapper men trotts det blir det billigare pga. läge växlingsavgift.
Jag väntar på villkoren för deras VP-kredit innan jag flyttar min portfölj till dem.