Investeringslogg: Handlarns ISK-portfölj

På tal om Bitcoin och korrelationer sprang jag på en graf över korrelationen mellan Bitcoin och S&P 500 och Nasdaq-100 från 2014 och framåt. Korrelationen ökade från 2020, inte minst när aktiemarknaden var stressad:

I artikeln finns följande kommentar till grafen:

Higher positive correlations are frequently observed during periods of market stress. For example, from February to March 2020 – during the initial stages of the COVID-19 pandemic – and again in 2022, from July to October 2023 and from January to early April 2025. These periods of market uncertainty have seen bitcoin and equities move in the same direction, reflecting a risk-off sentiment that is common to both asset classes.

Korrelationer är spännande men man ska nog vara försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser, framför allt när det gäller för kortare perioder.

Gällande allvädersportföljer, korrelationer och statsobligationers vara eller icke vara, tycker jag att @Zino har skrivit ett tänkvärt inlägg i kommentarerna till avsnitt 360. Istället för att enbart titta på korrelationsmatriser kan det vara en fördel att se på grundläggande egenskaper för olika tillgångsslag:

I min modell baseras istället korrelationerna på fundamentala egenskaper:

• Aktier: Företag kommer alltid att gå bättre när tillväxten är hög och folk spenderar mer.
  • Statsobligationer: En fast nominell summa är alltid värd mer om inflationen är lägre än förväntat.
  • Råvaror: En blandad korg med råvaror kommer alltid vara en användbar real tillgång, även om efterfrågan för enskilda råvaror kommer förändras i framtiden.
  • Guld: Har varit en värdebevarare och “safe haven” i hela mänsklighetens historia, särskilt i tider när andra valutor gett låg realavkastning.

Håller man med om ovan tycker jag att statsobligationer är värda en plats i en allvädersportfölj. Sedan handlar allt också så klart om ens egna övertygelser och vilken portfölj man tror man kan hålla fast vid i längden. Oavsett hur portföljen ser ut i realiteten ska nog inte den egna övertygelsen underskattas.

Bitcoin och krypto har diskuterats vid några tillfällen i allväderstråden. Om du är intresserad kan du bland annat börja att kika här och läsa ett antal efterkommande inlägg.

Det är för övrigt kul att följa din resa i loggen! :+1:

4 gillningar