Fantastiskt, jag hade inte kunnat drömma om ett bättre sätt att testa mina teorier på. Ser fram emot återkoppling.
Detta kan jag också tänka mig kommer dyka upp, det är en vanlig invändning mot allvädersportföljen. Jag är inte helt nöjd med mitt svar på denna fråga i avsnittet tyvärr, så jag tänker att jag utvecklar resonemanget lite här:
Jag känner mig ganska trygg med att mina tillgångar kommer fortsätta prestera när det är tänkt, eftersom valen är baserade på fundamental logik. Detta till skillnad från t.ex. Black-Litterman-modellen (Avanza Auto, Opti) som bygger på korrelationsmatriser baserade på historiska data, där man absolut kan argumentera för att datan är otillräcklig och inte kan förutsäga framtiden.
I min modell baseras istället korrelationerna på fundamentala egenskaper:
-
Aktier: Företag kommer alltid att gå bättre när tillväxten är hög och folk spenderar mer.
-
Statsobligationer: En fast nominell summa är alltid värd mer om inflationen är lägre än förväntat.
-
Råvaror: En blandad korg med råvaror kommer alltid vara en användbar real tillgång, även om efterfrågan för enskilda råvaror kommer förändras i framtiden.
-
Guld: Har varit en värdebevarare och “safe haven” i hela mänsklighetens historia, särskilt i tider när andra valutor gett låg realavkastning.
Jag har otroligt svårt att se hur någon av dessa fundamentala egenskaper skulle kunna förändras i framtiden, oavsett hur samhället utvecklas.