Bra feedback. Tack!
Jag är helt inne på detta också.
Bra feedback. Tack!
Jag är helt inne på detta också.
Tack! Ja, det kommer ett par sådana. Har bjudit in @captorfonder till ett Patreon-avsnitt med temat: “Skjut ner oss som har 100% aktie”-portföljer. Svårt att tänka mig någon bättre att argumentera mot aktier än räntehandlare.
Har även ett aktiv vs passiv-avsnitt med en förvaltare. Har ytterligare några idéer kring det.
Fantastiskt, jag hade inte kunnat drömma om ett bättre sätt att testa mina teorier på. Ser fram emot återkoppling.
Detta kan jag också tänka mig kommer dyka upp, det är en vanlig invändning mot allvädersportföljen. Jag är inte helt nöjd med mitt svar på denna fråga i avsnittet tyvärr, så jag tänker att jag utvecklar resonemanget lite här:
Jag känner mig ganska trygg med att mina tillgångar kommer fortsätta prestera när det är tänkt, eftersom valen är baserade på fundamental logik. Detta till skillnad från t.ex. Black-Litterman-modellen (Avanza Auto, Opti) som bygger på korrelationsmatriser baserade på historiska data, där man absolut kan argumentera för att datan är otillräcklig och inte kan förutsäga framtiden.
I min modell baseras istället korrelationerna på fundamentala egenskaper:
Aktier: Företag kommer alltid att gå bättre när tillväxten är hög och folk spenderar mer.
Statsobligationer: En fast nominell summa är alltid värd mer om inflationen är lägre än förväntat.
Råvaror: En blandad korg med råvaror kommer alltid vara en användbar real tillgång, även om efterfrågan för enskilda råvaror kommer förändras i framtiden.
Guld: Har varit en värdebevarare och “safe haven” i hela mänsklighetens historia, särskilt i tider när andra valutor gett låg realavkastning.
Jag har otroligt svårt att se hur någon av dessa fundamentala egenskaper skulle kunna förändras i framtiden, oavsett hur samhället utvecklas.
Jag är själv ett stort fan av Allväders, även om den inte passar mig som hand i handske
Har faktiskt ett par upplägg färdiga på Frejvid som går att följa.
Mellanportföljerna är mer aggressiva, likt 60/40 men med mer diversifierade tillgångslag.
Allväders är delvis baserade på Risk Parity av Alex Shahidi & Balanced Asset Allocation av Alex Shahidi.
Har även delat upp de i taktisk vs strategiska portföljer. De strategiska är mer de vanliga klassiska där vi ombalanserar till målvikterna. De taktiska innehåller trendföljning/momentum där vi överexponerar mot tillgångar med gott momentum och även justerar för rådande volatilitet. Delvis baserat på Adaptive Asset Allocation av Butler, Philbrick & Gordillo.
Jag tycker @janbolmeson gör helt rätt som avråder från portföljen. Dels för att den är avancerad, dels för att den strider mot vissa av RT:s grundprinciper, som enkelhet och låga avgifter.
Detta talar emot portföljen för nybörjare:
För mig är allvädersporrföljen till för den avancerade småspararen som ser detta som en hobby. Jag ställer mig positiv till att RT utvecklar en RT-variant på detta, som förenklar med så få komponenter som möjligt och väljer alternativ med låga avgifter. Frågan är om inte exempelvis en global aktieindexfond, AMF Räntefond Lång och Xetra-Gold är good enough.
Jag saknade Caroline i det här avsnittet, om hon var med så tror jag att det hade blivit lite mer diskussion kring varför/när man ska använda den här portföljen istället för en “vanlig” portfölj bestående av räntor/aktier.
Med det sagt så var detta ett fantastiskt bra avsnitt tycker jag, intressant, lärorikt, väckte min nyfikenhet. Jag överväger att använda en sån här portfölj till mellanriskhinken framöver. Samtidigt så är det ju väldigt smidigt med Lysa 60/40…
Stort tack till Zino!
Fast alla vet ju att en Volvo 740 slår en Lamborghini med släpvagn?
+1
Det var en hel del finanslingo som hade kunnat förklarats, främst sådant som sades i förbigående. Speciellt för nybörjare. @carolinebolmeson bidrar alltid med att göra saker mer begripligt för oinvigda.
Dagens laugh out loud
Är detta något vi kommer få del av?
Har sett dessa och gillar dina portföljer! spanar alltid in dom när jag är inne på Kiwi. Bra jobbat
Tack för ett väldigt intressant avsnitt. Det fick mig att efter ett år av lurkande här på forumet att faktiskt sign:a upp här på forumet
I och med att KiwiTrader ser ut att få automatisk ombalansering snart så hade det ju minskat det manuella arbetet så att man bara kan månadsspara i den utan att behöva hålla koll på den. Så det här är mitt försök till en så enkel 4-fonds-allvädersportfölj på KiwiTrader som möjligt (jag kan ha tjuvkikat på @Andre_Granstrom portföljer för att se vilka fonder som finns ):
Den totala avgiften ligger på 0.15%, men med transaktionskostnader (vilket det lär bli en del med ombalansering) så lär den “verkliga” avgiften bli högre.
Det som väl lite tar emot i den här portföljen är väl att den bara innehåller amerikanska långa räntor. Men om man ska hålla sig till 4 fonder är det väl vad man får offra. I övrigt, tror ni den här portföljen hade kunnat fungera hyffsat eller är någon av fonder suboptimala?
Ja, det är tanken.
Det ser absolut ut som en bra portfölj! Personligen ser jag dock 3 huvudsakliga brister, som gör att jag har svårt att rekommendera Kiwi:
Home bias saknas. I min egen portfölj har jag en rejäl dos home bias, både i aktiedel och räntedel, för att minska volatiliteten i SEK (eftersom det är mer relevant för oss än USD, särskilt om man använder portföljbelåning). Se detta inlägg för längre resonemang.
Räntedelen är inte diversifierad. Jag lägger stor vikt vid att inte ta några specifika geografiska bets i min portfölj. Om en förtroendekris för dollarn skulle uppstå i framtiden vill jag inte sitta med enbart amerikanska räntor.
Tack för din analys @Zino Det har du rätt i, har inte tänkt på det förut, men Kiwi har väldigt dåligt utbud av svenska fonder
(till följd av att dom bara har ETF:er antar jag?). Och oj, det var ganska stor skillnad på råvarufonderna! I en enkel portfölj är väl diversifieringen det som man får räkna med blir lidande, men håller med dig där.
Jo @Andre_Granstrom , det var jag som började efterfråga allvädersportföljer på VQM för länge sedan
Om jag inte minns fel så var jag din 1:a betalande prenumerant på VQM Consulting AB dessutom
Jag har samtliga av dina portföljer själv och är mycket nöjd med utvecklingen. Jag startade mina portföljer 4:e januari i år och utvecklingen för mina är:
VQM Strategisk Allvädersportfölj: 7,39%
VQM Taktisk Allvädersportfölj: 7,92%
VQM Strategisk Mellanportfölj: 9,52%
VQM Taktisk Mellanportfölj: 9,67%
Det finns tydligen en uppfattning om att allvädersportföljer är för avancerade med handel av ETF/ETC mm.
Njae… Om man skall pilla med alla delar själv så Ok.
Eller så kan man kopiera @Andre_Granstrom :s portföljer på Kiwitrader med automatisk ombalansering 4/ggr per år. Det är inte svårt.
Ha d gött!
Kiwitrader har autobalansering för att matcha målportföljen redan nu
Intressant! Man kanske skulle försöka ligga på Kiwi att ta in denna EN4C i sitt utbud!
Aha, är det “Balansera”-knappen på innehavssidan du syftar på?
Det finns även en flik som heter “Autobalansera” som ännu inte är lanserad:
Är visserligen inte så jobbigt att gå in en gång i kvartalet och klicka på en knapp, meeen hade ju varit trevligt om Kiwi kunde trycka på den knappen automatiskt åt mig som jag antar att autobalanseringen kommer göra