Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Ok! Jag har ingenting emot dessa tillgångsslag, men personligen hade jag inte bytt ut guld mot dem, eftersom de inte presterar i samma klimat, och portföljen blir därmed lite obalanserad.

Inom kryptosfären verkar det vara ett populärt narrativ att bitcoin är “digitalt guld”, men om vi tittar på historisk utveckling har korrelationen varit mycket högre med tech-aktier, vilket också är logiskt i mina ögon. Jag ser krypto som en spekulativ tillgång med osäker riskpremie, men med hög potential och exponering mot framtida utveckling inom blockkedjeteknik och web3. Det bör alltså prestera bäst vid hög tillväxt. I min huvudportfölj har jag faktiskt 2% allokering till krypto sedan sep -24, som jag tagit från aktierna.

Beträffande cat bonds tycker jag att det mest logiska är att ta allokering från stil-delen, eftersom de kan prestera oavsett ekonomiskt klimat.

En liten petitess också - om man inte bryr sig om belåning är Wisdomtree Core Physical Gold (WGLD) billigare än Wisdomtree Physical Swiss Gold.

Ah, då förstår jag, smart lösning!

4 gillningar