L&G Gerd Kommer Multifactor Equity | Indexfond med begränsning mot USA och de största bolagen

Gerd Kommer är en respekterad finansman i Tyskland. Hans investeringsåsikt är någonstans i linje med RikaTillsammans och många finansforum dyrkar honom som en gud :grin:.

Han har bland annat grundat en robot som kör enligt faktorinvestering. Lite för dyr (0,7+0,2) så den har jag skippat. Men i sommras startade han en ETF som är väldigt intressant. 0,5% så lite dyr men kan vara värt det.

Några punkter jag gillar

• Faktor
  • Hela värden inkl small cap
  • mindre USA
  • max 1% per aktie (inga galna 8% Apple)
  • Rimlig ESG Nivå

Några nackdelar:

• Hans index har 5000 enheter men pga optimerad sampling har fonden bara ca 2000. Fast det kan öka varsom fonden växer.
  • Ny fond.

Vad tror ni? Är det något ni skulle tänka er som en robot alternativ eller är det något ni inte skulle ta i med tång?

Länkar:

Lite officiell info

Fond hemsida (på tyska): https://gerd-kommer.de/etf/features/

The ETF is characterised by the following features:

• Innovative approach to country weighting: Individual countries weights are determined as the average of their market capitalisation and economic output, i.e., gross domestic product. This combines the advantages of these two different weighting methods, particularly leading to a reduction in the “US concentration risk”. To date this is the only ETF in the DACH market which takes into account the GDP in relation to country weighting.

• “All-Cap-All-Market”: The ETF will invest in both developed and emerging markets, covering the entire investable universe including small, mid and large caps.

• Multifactor Investing: Increased exposure to five established factors specifically Size, Value, Quality, Investment and Momentum.

The underlying Solactive index consists of around 5,000 individual companies which undergo a systematic rebalancing process on a quarterly basis.

samt:

The Gerd Kommer ETF uses an innovative country weighting method that we developed specifically for the Gerd Kommer Index: The weighting of each country is determined 50% by its market capitalization and 50% by its economic output (GDP).

This GDP weighting in particular reduces the cluster risk in the USA (from currently around 60% in the MSCI ACWI IMI to under 45% [as of mid-2023]) and in particular the share of emerging markets (from currently a good 10% in the MSCI ACWI IMI to around 20% [as of mid-2023]) compared to a pure weighting based on market capitalization.

The Gerd Kommer ETF is a multifactor ETF that overweights so-called factor premiums compared to a market-neutral (plain vanilla) passive stock index (e.g. the MSCI ACWI). It follows an integrated multifactor approach, meaning that all factor premiums taken into account are reflected in a single index instead of across multiple indices.

In fact, emerging markets account for over 10% of global market capitalization, around 40% of global economic output and over 80% of the world’s population (as of mid-2023). This blog post provides more background on emerging market stocks .

Together with the all-cap feature, the Gerd Kommer ETF can therefore be described as an all-cap all-market ETF, which reflects the entire global stock market as completely as possible.

The Gerd Kommer Index contains around 5,000 individual stocks. In addition, the maximum weight on each adjustment day is limited to 1% per company in order to avoid concentration risks. Furthermore, the special GDP country weighting method means there is greater diversification across countries than with conventional stock ETFs. We call this ultradiversification .

The Gerd Kommer ETF initially selects over 2,000 individual stocks from the approximately 5,000 individual stocks in the index using optimized sampling . As the fund volume in the ETF increases, this number can be further increased over time. The aim of portfolio management in the ETF is to follow the index as precisely as possible while at the same time keeping transaction costs low for investors.

The Solactive Gerd Kommer Multifactor Equity Index NTR on which the Gerd Kommer ETF is based contains a CO2 filter (screen). The top 3 percent of companies in eleven main sectors with the highest greenhouse gas intensity relative to company value are excluded.

“Losing stocks” are excluded from the Gerd Kommer ETF. This includes companies that have recently had their initial public offering (IPO) and stocks with a securities lending rate that is significantly higher than the market. On average, such stocks have a lower expected return over time.

The underlying index is the Solactive Gerd Kommer Multifactor Equity Index ,

The ETF is physically replicating (optimized sampling), not a synthetic swap ETF, to ensure that the underlying index is replicated as faithfully as possible.

The Gerd Kommer ETF is managed by Legal & General Investment Management,

The ETF is available in an accumulating (WKN: WELT0A) and a distributing (WKN: WELT0B) share class in order to meet as many investor needs as possible.

The members and weights of the individual stocks in the index are recalculated every three months and the changes are taken into account by the ETF during quarterly rebalancing.

he ongoing costs (“TER”) of the ETF are 0.50% per year, which are already included in the ETF’s reported return and are therefore automatically deducted from capital gains tax.

7 gillningar

Detta är för mig nogo. Marknadsvikt eller faktorviktad. Detta är en arbritär spekulation.

Samma sak gäller detta:

Så ta ett extremexempel. En aktie, eller varför inte en region eller tillgång (Shitcoin AB?) växer till 90% av marknaden.

Ska man lägga majoriteten av sina pengar där, eller vikta om till tillgångar som har potential att växa mera än Shitcoin AB?

Marknaden prissätter med hänsyn till det… Så om shitcoin AB har marknadsvikt 90%. Ja då är det helt enkelt marknadens konsensus.

Notera nu att det gäller börsmarknadsvärde på en tillgång med kassaflöde och inte prissättningen på t.ex. en kryptovaluta. Där är inte marknadspriset * mängden tillgänglig av valutan rätt mått. Alltsp marknadsvikt finns inte för kryptovalutor på det sättet.

Tror du att du kan veta bättre? Be my guest, men jag kommer inte sätta pengar hos den som tror det…

2 gillningar

Jo, det är ett rimligt förfarande. Men jag vet också med all säkerhet att jag skulle aldrig ta 10% av mina hårt intjänade skattade kronor och köpa Apple + Microsoft om jag gjorde det manuellt. In i samma land och sector. För hög klumpriskför mig.

Därför gillar jag att man begränsar fördelningen.

Att bara följa marknaden iallafall i det här fallet känns mycket lemmings.

2 gillningar

Med marknadsvikt köper man en del av varje krona som finns i marknaden, och får lite av dessa kronors avkastning. Man funderar alltså inte på var enskilda kronor är just nu (eller i morgon). Lite av varje, bara.

Korslänkning:

1 gillning

Tack för tipset, jag har lagt fonden på min bevakningslista och tycker den är klart intressant. Unikt med exponering mot hela världen inkl. EM och small-cap, och dessutom faktorviktning mot alla Fama-Frenchs 5 faktorer + momentum, fantastisk allt-i-ett lösning. Ett alternativ till Dimensionals faktorfonder, med den stora fördelen att den går att handla på Avanza/Nordnet!

När du skriver att fonden underviktar USA, vad menar du då? Jag hittar ingenting i faktablad om att den skulle ta några aktiva positioner på det sättet. Beträffande taket på 1% ser jag både för- och nackdelar, precis som för likaviktade indexfonder.

EDIT: Förstår nu att fonden har mindre exponering mot USA jämfört marknadsvikt pga metodiken som även tar hänsyn till BNP. Men det är alltså inget aktivt bet.

I nuläget har jag redan faktorexponering i min huvudportfölj, så denna fonden hade varit överflödig, men till annat sparande är det en stark kandidat!

1 gillning

Korslänkning:

1 gillning

Bara en FYI, jag har läst på ordentligt om fonden och uppdaterat @Jbl:s initiala inlägg i tråden med klipp som jag tyckte var intressanta från hemsidan.

Måste ändå säga att jag det är rätt mycket som tilltalar mig kring den. Hmm…

@Jacke77 och @JayR - vad tänker ni?

Har varit en diskussion om denna ETF på RationalReminders forum sedan i somras.

Metodik:

Regressionsanalys:
Solactive Gerd Kommer Multifactor Equity Index NTR

OLS Regression Results                            
==============================================================================
Dep. Variable:                      y   R-squared:                       0.985
Model:                            OLS   Adj. R-squared:                  0.983
Method:                 Least Squares   F-statistic:                     657.4
Date:                Fri, 23 Jun 2023   Prob (F-statistic):           3.88e-54
Time:                        11:25:43   Log-Likelihood:                 252.63
No. Observations:                  69   AIC:                            -491.3
Df Residuals:                      62   BIC:                            -475.6
Df Model:                           6                                         
Covariance Type:            nonrobust                                         
                 coef    std err          t      P>|t|      [0.025      0.975]
------------------------------------------------------------------------------
alpha         -0.0225      0.014     -1.571      0.121      -0.051       0.006
Mkt-RF         1.0052      0.020     50.925      0.000       0.966       1.045
SMB            0.1578      0.056      2.814      0.007       0.046       0.270
HML            0.1115      0.059      1.884      0.064      -0.007       0.230
RMW           -0.0125      0.072     -0.173      0.863      -0.156       0.132
CMA            0.1023      0.080      1.273      0.208      -0.058       0.263
WML           -0.0018      0.033     -0.054      0.957      -0.068       0.064
Omnibus:                        0.307   Durbin-Watson:                   2.375
Prob(Omnibus):                  0.858   Jarque-Bera (JB):                0.487
Skew:                          -0.033   Prob(JB):                        0.784
Kurtosis:                       2.594   Cond. No.                         8.00

Mina egna åsikter:
Gillar inte deras ESG screen.
Kan säkert vara en vettig all in one lösning för den som vill ha det hos Ava/NN, men hade hellre haft den hos Handelsbanken och Dimensional WEF om jag velat ha en.

Vill man ha liknande multifaktorlösning hos AVA kommer man mycket billigare undan med:
10% Avanza EM
60% Avanza Global
20% ZPRV
10% ZPRX

Hade mycket hellre ägd denna setup själv, men bytt ut 20-30% Global mot Plus allabolag.

4 gillningar

I teorin skulle jag vilja se fonder med faktorviktning, men i verkligheten så måste man ju också ta avgifter i beaktande, så jag tänker att ett mellanting mellan faktorviktning (för ökad förväntad avkastning) och marknadsviktning (för att minimera avgifter) kan vara mer effektivt?

1 gillning

Spännande! Ska följa den.

Spontant blev jag lite förvånad att det blev så liten skillnad mot tex Avanza Global. Bara ögnade igenom det snabbt men det blev ändå nästan 50% USA och tech som sektor fortfarande störst (18% mot 22% i Aza Global) som väl är de två vanligaste invändningarna i nuläget mot globalt index. Men då får man betala 0.3% ish mer + courtage + växlingsavgift (mer nedan)

Får mig snarare att känna att jag lika gärna lugnt kan ligga kvar i globalt index :grinning:

Man kan såklart använda denna, titta till dess innehav då och då, för att se om det skiljer så mycket att man skulle vilja byta ut delar eller hela globala index innehavet.

Att gå in och ut ur ETFer kan dock bli dyrt då det tillkommer courtage och valutaväxling 0,25% typiskt vid köp och sälj. Så håller man så kort som ett år så tillkommer minst 0,5% i avgift dvs totalt minst 0,8% högre avgift på ett år. Såklart håller man ETF längre så sprids dessa kostnader ut över fler år. Känns dock som det kan bli ganska dyrt för lite skillnad.

Noterar också att den finns i två varianter

• GERD som ackumulerade
  • KOMR som utdelande
4 gillningar

Tack för analysen!

Jag tolkar regressionsanalysen som att fonden har en god exponering mot storleksfaktorn (SMB), måttlig exponering mot värde (HML) och investering (CMA), och neutral exponering mot kvalitet/lönsamhet (RMW) och momentum (WML). Stämmer också ungefär med vad Morningstar anger:

Hur står sig siffrorna jämfört med Dimensionals WEF? Är fonden mer eller mindre faktorviktad?

Jag tänker också att det går att sätta ihop en billigare faktorportfölj på egen hand, men:

• Det kräver mer kunskap
  • Det kräver 5+ fonder jämfört med 1
  • EM-exponeringen (med faktorviktning och small-cap) är svår/dyr att få till optimalt

Såg ditt inlägg i en annan tråd nu:

Verkar som att Dimensional WEF har signifikant högre viktning mot storlek, värde och kvalitet/lönsamhet?

5 gillningar

Precis, tycker DFA WEF ger mer meningsfull faktorexponering, bättre diversifiering (ingen ESG och 13000 innehav), till en lägre kostnad. Enda problemet är att den bara är tillgänglig för oss på en gräslig plattform. Vill man bygga en hyffsad replika på DFA WEF hos Ava/NN kan man göra det med såhär:

Men ser inga jättefördelar med denna uppsättning gentemot den jag gav förslag på i förra inlägget, tycker helt enkelt inte dom ökade kostnaderna är värda den något bättre faktorexponeringen.

3 gillningar

Mina första tank - jättekul ide, men…

• faktorpremierna är osäkra med tanke på framtiden - min tanke är att de är bara beteendemisstag som blir färre och bättre kända på marknaden
  • faktorpremierna har minskat sen den ursprungliga Fama/French studien
  • att köra faktorer dynamiskt behöver förvaltning och transaktioner, så 0,5% förv.kostnad plus transaktionskostnader (lätt > 1%) troligen leder till att eventuella faktorpremierna äts upp av kostnaderna

Sen skulle jag också säga att personligen är jag ej så intresserad av att tävla om - eller stressa om - den högsta avkastningen att jag skulle byta min strategi, som absolut till viss del innehåller small cap faktoren, men mera för att delta i hela marknaden.

5 gillningar

Förlåt för dum fråga, men vad är egentligen motiveringen till att äga ETF istället för vanlig fond? Vad jag har förstått så är det sämre med ETF om man vill investera (sätta in pengar i fonden) säg 2-3 ggr i månaden, pga transaktionskostnad som man slipper med en ”vanlig” fond?
Överlag låter ju fonden (ETF:n) intressant…

1 gillning

En fördel kan vara större utbud och lägre förvaltningsavgift. Men som du säger tillkommer courtage och växlingsavgift. Man måste dessutom köpa hela andelar och det finns inte många etf:er som handlas i sek. Oftast bör man handla för runt 3500kr eller mer per etf och tillfälle för att få ner avgifterna så mycket som möjligt. Samt hålla etf:en under väldigt lång tid.

Ska man köra etf:er så tycker jag Frejvid eller Kiwitrader är bättre alternativ. Där kan man köpa fraktioner (delar av andelar). Det finns även fonder helt utan courtage och växlingsavgift vid köp. Tillkommer bara vid sälj. Man kan köpa för så lite som typ 1-5kr per etf om man vill. I övrigt är courtage och växlingsavgift hyffsat billiga med.

4 gillningar

Nordnet kan man ju månadsspara i ETFer och slippa courtage, vilket gör det hela lite mer attraktivt. Tyvärr verkar inte just den här ETFen ingå i det erbjudandet. :frowning:

1 gillning

Lite fearmongering så här på fredagskvällen. Även om jag inte köpt fonden i fråga (ännu) så är jag glad att jag underviktat USA i övrigt. :innocent: