Tipsen i forumet har inte gett högst avkastning

Grattis. Lyckades själv med det för 2 veckor sedan. Tyvärr kan jag inte säga tack vare forumet. Utan att gå in på detaljer, ofta folk kommer med råd som bokstavligen betyder att avstå från tusentals kronor i ränta.

1 gillning

Utveckla gärna för en genuint nyfiken. Utan att hänga ut nån kan du ju säga vad din modell är tänker jag. Kör personligen helt annan modell än tex Lysa så shoot :+1::grin:

1 gillning

Har själv 40% i lysa hållbar. För att göra det enkelt. Förresten först vill jag påpeka att deras förslag inte var fel. Bara sämre än vad jag körde. Klassikern här är och säga allt i länsförsäkringar global. Eller 80% lfg och 20% Sverige osv. När jag var mer osäker 4 år sedan så var svaret alltid det jag nämnde. När jag själv blev medlem här och föreslog amf aktiefond Nordamerika. Var det samma svar. Allt i global osv. Historisk avkastning ingen garanti etc. Så klart sant det sistnämnda. Men hade jag lyssnat på det hade jag tjänat minst 60% mindre idag om jag skippade Nordamerika osv.

Eller så får man råd om raketfonder som kan krasha rejält som tex fastighet fonder.

Även om de flesta förslag här är bra vinst på över 10% per år. Så är många emot förslag som tjänar mer pengar. Även när jag sa de sista 5 åren har Nordamerika gått över 40% bättre. Fortfarande tidigare avkastning ingen garanti som svar. Har än inte sett ett vettigt svar till att ha allt i global och skippa Nordamerika.

Bara ett exempel.

Glömde säga min modell är 40% lysa. Sedan resten på avanza i

Länsförsäkringar global
Amf Nordamerika
Swedbank robur global
Swedbank robur technology a
Plus fastigheter sverige (för 2 månader sedan nu när vändning närmar sig.

Utan plus har jag en snittränta på 20-22% per år sedan 2017

Ser bra ut. Vad har du för % fördelning ca på det som inte är 40% lysa?

Månadssparande med avanza automatiska jämn fördelning så 20% per fond

Jag förmodar att du pratar om avkastning och inte “ränta”.
Oavsett, din genomsnittliga avkastning säger ju ingenting mer än att du troligen tagit större risk än en globalfond. Vad har portföljen för sharpekvot och standardavvikelse?
(Om vi ska spetsa till det så har du ju missat en sisådär 17 000% avkastning genom att inte slänga in alla pengar i TSLA den 1 jan 2017…)

14 gillningar

Ingen kan väl vara förvånad att “häst inte gett högst avkastning”?

1 gillning

Tror inte de flesta tipsen i forumet syftar till att få högst absolut avkastning. Utan snarare om diversifiering och bra riskjusterad avkastning till en hanterbar risknivå.

6 gillningar

Precis så är det, riskjusterad avkastning smäller mycket högre än absolut avkastning på RT. Känns som en verklig grundpelare för hela forumets existens.

Och vi som så att säga frånsäger oss de där ca 7% avkastning år per brukar snarare vara intresserad av än bättre riskspridning/minskad drawdown, till priset av minskad förväntad CAGR såklart.

Tar man i stället större risk och satsningen går hem är det å andra sidan bara att gratulera :slight_smile:

4 gillningar

Den meningen är väldigt skev med tanke på att en globalfond är en USA-fond till stora delar. Här är LF Global index

1 gillning

Lite konstig tråd. :thinking:

Hur många tips kring investeringar delas på RTs forum varje dag?

Om jag som läsare skulle realisera alla tips här skulle jag ha 1000-tals olika investeringar, allt mellan krypto och frimärken.

Så du gjorde ett val kring dina investeringar, vilket ser ut att vara ett fåtal av de ställen som det tipsats om här. Du gjorde val som passar din risknivå.

Passar de alla? Nej!
Kommer de slå index över tid? Ingen vet!

Så grattis att du slagit index över en kort tidsperiod!

Men förstår fortfarande inte trådens syfte riktigt.

Ska RT (podden) kasta pil i stället för att utgå från fakta och forskning?

8 gillningar

Vilken tur att alla är fria att göra som de själva vill. :slightly_smiling_face:

Finns säkert de som får högre avkastning till mycket högre risk, men de flesta av oss accepterar det till fördel för lägre risk i sparandet.

Vi tror på långsiktighet, enkelhet, kontinuitet att fånga uppgångar och nedgångar. Väljer detta och att sova tryggt istället för andra strategier.

4 gillningar

Jag skulle påstå att hela det här forumet när det gäller investeringstrådar är som bingolotto-soffan, alltså den soffa där de som haft tur att vinna på bingolotto visar upp sig så att de som inte haft tur att vinna ska tro att de flesta vinner fast det i verkligheten inte alls är så.

Hur många är här inne och delar med sig som hade oturen att starta sin investeringsbana för 2 år sen och förmodligen förlorat pengar. Knappast många.

TS skriver att det var dumt att inte satsa på Nordamerika för 4 år sen, jag för min del trodde absolut inte på Nordamerika (och absolut inte att USD skulle dra iväg vilket är en stor del i uppgången) för 4 år sen vilket det visat sig att jag borde ha gjort. Var jag då en sämre investerare än de som satsade på Nordamerika? Jag tror istället att jag helt enkelt att jag hade mer otur, alltså inte köpte rätt bingolott.

1 gillning

Finns ju några riktigt bra RT avsnitt och trådar kring ”Sanningen om den bättre investeraren” samt ”2nd & 3rd level thinking” att förkovra sig i. Min slutsats är iallafall att det är oerhört svårt att slå index över tid. Detta även som professionell investerare med högt risktagande. Inget för mig.

2 gillningar

En kompis skrattade mig i ansiktet när jag bara hade indexfonder och han körde aktier.

Nu kör han också indexfonder efter att ha förlorat 99% (!) av kapitalet som investerades i aktierna.

Jag förstår att det du gör inte är lika riskfyllt, men det frångår ju ändå forskningen, och var ska man isåfall dra gränsen?

10 gillningar

Först och främst. Är ej jag som skapat tråden. Det står en länk under till var den är ifrån.

För det andra sa jag att inga av tipsen var dålig. Bara ologiska.

För att förtydliga. Så här har många diskussioner sett ut.

Vad sägs om xxx fonden

Svar lfg global, spp, tillväxt.

Varför

Svar historisk avkastning bla bla bla.

Det är dessa svar som är problemet. De råder från lika säkra fonder till sämre avkastning.

Men nu gör vi det super enkelt och håller oss till lf global och amf Nordamerika. Något som ofta fått svaret "allt i lf global "

Kan någon här ge mig ett vettigt svar till och bara sätta in i lf global. Med tanken på de sista 10 åten har lf global gått 200% sämre och pendlat så gått som exat likadant.

Problemet är väl att ingen kan förutse framtiden? Det är alltid lätt att säga i efterhand att investering x var bättre än y.

Sen är väl det Lysas och andra fonder som rekommenderats parallellt med LF global?

Tror vi är många som har olika fonder.

Sen är det fritt fram att skapa en egen portfölj och göra en 10 årig vadslagning mot ett utvalt index. Vore intressant att följa. :blush:

1 gillning

Nej, du har inte förstått skillnaden mellan ränta och avkastning.

Ränta är en på förhand avtalad (inklusive flytande relativt annan ränta) ersättning på (vanligtvis) lån av kapital. Betalas t.ex på sparkonto, och kupong på obligation.

Avkastning är uppnådd utveckling av kapital i allmänhet, och kan inte på förhand förutses (om inte hela investeringen består av direkta placeringar i räntebärande papper)

3 gillningar

Jag tror du får tänka ett varv till på den där.

2 gillningar