Aktiv fond bättre än passiv? Vad är det jag missar?

Jag har ju hört mantrat “passivt förvaltad global indexfond med låg avgift”

Men snubblade över den här fonden. Den är aktivt förvaltad med en avgift på 1,41.

Och har under de snart senaste 5 åren gått bättre än den passiva fonden Avanza global (som den jämförs med)

Jag är nybörjare så det kanske är något jag missar?

1 gillning

Ja, just den fonden har gått fantastiskt bra. Men det betyder inte att den kommer fortsätta göra det i framtiden. Dessutom har den bytt förvaltare nu i början på året så det ökar osäkerheten ytterligare.

“In finance, survivorship bias is the tendency for failed companies to be excluded from performance studies because they no longer exist. It often causes the results of studies to skew higher because only companies that were successful enough to survive until the end of the period are included. For example, a mutual fund company’s selection of funds today will include only those that are successful now. Many losing funds are closed and merged into other funds to hide poor performance. In theory, 70% of extant funds could truthfully claim to have performance in the first quartile of their peers, if the peer group includes funds that have closed.”

Ponera att jag släpper ut 1000 hönor i ett minfält och ställer mig och väntar på andra sidan fältet.

999 hönor sprängs och en tar sig över till andra sidan.
Nu har jag en superhöna som är min-säker :tm: och som jag kan sälja för dyra pengar till idio…jag menar kunder.

25 gillningar

Historik är ju något som redan hänt och har inget att göra med vad som kommer hända framåt.

1 gillning

Bästa beskrivningen av survivorship bias hittills, älskar det! :joy::+1:

16 gillningar

Tanken med breda passiva globala indexfonder är att undvika att spekulera så gott det går (den fällan du är i just nu). När du spekulerar så ökar du ofta koncentrationen och därmed risken.

Avgiften på den fonden är också väldigt hög, vilket har stor betydelse långsiktigt.