Tipsen i forumet har inte gett högst avkastning

Behöver nog ni också för enligt er gör både lysa, avanza, opti. Ja i princip allihopa fel när de skriver tex lf glob 5 år 102%. Tänk att alla dessa experter har gjort fel i alla dessa år.

Du vet väl föresten när man säger att man fått 30% ränta de sista 3 åren. Så är det precis som det låter. Man har fått sammanlagt 30% ränta. Finns även något som heter ränta på ränta metoden. Finns inget som säger avkastning på avkastning metoden.

Och när man säger avkastning säger man i regel summa. Typ de sista 3 åren har jag fåt 48 tusen i avkastning.

Ska tillägga att det är konstaterat att vinst på fond och aktier kallas BÅDE OCH för avkastning eller ränta. Båda är rätt. Eller rättare sagt inget man kan dum förklara för.

Är exakt detta jag menar med att råd här kan man förlorar pengar på. Gör stora bagateller av bas grejer. Förespråkar mindre avkastning på exakt lika säkra fonder osv.

Jag har lite svårt att avgöra om du är ironisk eller om detta kan bli ett av 2024s mest vilsna inlägg.

10 gillningar

Läs inlägget före ditt sista svar

Nej det är helt fel.

Mycket stor skillnad i risk.

1 gillning

Förklara.

Identiska dipp under corona osv. Och du säger den med bättre avkastning har högre risk. Båda har risk nummer 4. Så förklara hur amf Nordamerika är större risk

Nej,
Att något nämns i procent har inget med om det är ränta eller avkastning. Det är bara slutvärde delat med startvärde i procent.

Ränta något man vet i förväg. Det är en bestämd avkastning på ett belopp.

Avkastning (eller förlusten) är resultat efter en investering.

För osäkra investeringar typ fonder och aktier finns ingen ränta dvs du vet inte slutvärdet.

1 gillning

Nu är inte @Anonym min favorit då han kränkte mig i en annan tråd :wink: - men jag behöver ge honom rätt i detta fall. Denna tråd kan bli den mest vilsna under 2024.

Förstår inte vad du menar med ränta på vinster?

Vinst på fonder och aktier kallas kapitalvinst. Kapitalvinst är den vinst som du gör när du säljer ett värdepapper, till exempel en fondandel eller en aktie, för mer än vad du köpte det för.

2 gillningar

Du är min favvo Nisse! :kissing_heart:

Jag tror TS behöver ta ett steg tillbaka och gå igenom grunderna.

Du kan inte utvärdera risk på enskilda år eller omvärldshändelser.

Risk behöver mätas över många decennier. Inte ens de 100+ år av börshandel vi har historik på kan svara på hur mycket risk det är med aktier vs obligationer med speciellt hög noggrannhet. Det krävs andra metoder är titta på historiken för att utvärdera risk.

KIID skalan som du hämtar den där risk “4” från tittar på kortsiktig historisk standardavvikelse. Den säger inte speciellt mycket om risk.

Nordamerika är bara en del av marknaden (marknadsviktat) vilket gör att du får sämre riskspridning. Därmed är det mer risk.

3 gillningar

Nej. Du får kalla det vad du vill men det underlättar kommunikationen med omvärlden om du använder vedertagna definitioner på ganska vanliga ord.

1 gillning

Du jag tror ärligt talat mer från ett uttalande från Swedbank än från en främling på internet. Mycket möjligt att du bara hört avkastning. Men när till och med banker säger i fonder får man avkastning. Kan även kallas för ränta. Tror jag för mer på dom en främling här.

Sedan är avkastning det mer konkreta. Men folk säger både och. Lägg ner det här fjantet nu.

Varför så aggressiv? Det är fredag. :partying_face:

5 gillningar

Tycker du ska köra Swedbank Technology istället , ännu bättre senaste 10 åren än AMF Nordamerika

2 gillningar

Jag gillar dig också.
Det finns många bra nybörjarguider där basala begrepp förklaras. Jag har låtit min elvaåring läsa bl a här, han tyckte det var ganska bra och lätt att förstå:

Avkastning-på-ränta-effekten.

1 gillning

Kör på den också. Annars tack :wink::sweat_smile:

1 gillning

Lf global har 71% av innehavet i Nordamerika. Krashar usa krashar lf global. Amf Nordamerika har funnits längre och fått mer tid på sig att bli utvärderad.

Båda sjuker likadant. Båda har risk nivå 4. Förklara varför amf Nordamerika har högre risk än 71% usa lf global

1 gillning

Bättre du kör 100% av den skippa fastighet de går ju skitdåligt

1 gillning

71% är mindre än 100%. Det stämmer inte att de är lika i risk.

Historiken för fonderna är ointressant för att utvärdera deras risk.

Nej det kan man inte förvänta sig att de kommer göra.

Har jag redan gjort.

4 gillningar