Förväntad avkastning 10 år framåt | USA ca 3.5% medan Sverige ca 10+%

Inget för känsliga indexkramare då vissa brister i marknadsviktade index lyfts upp.

Lyssnade med stor behållning på denna intervju:

och blev sedan medlem för att titta på vad deras modell säger om förväntad avkastning på 10år.

I korthet: US Large är högt värderade och visar många historiska tecken på bubbla (hög koncentration mm) men Europa och EM är attraktiva. Filtrerar man fram Sverige så ser det också bra ut.

5 gillningar

Var hittar man Europa och Sverige i den där grafen?

Du menar vad deras kristallkula spår om framtiden?

5 gillningar

1 gillning

Tackar! Oj då, Sverige ligger verkligen högt med närmare 12%. Bra för de som satsar på home bias här.

De argumenterar för att det är lättare att spå 10år framåt än 1år. Baserat på diverse parametrar.

Rekommenderar att läsa deras publikationer.

1 gillning

Har själv skalat mig ur US sedan en tid och över till EM men då både EM och Sverige ligger högt så är homebias kanske mer berättigat än någonsin.

Är lite rädd för Kinadelen i EM.

2 gillningar

Tur en bra globalfond har både USA, dev ex USA samt EM.
Inte första eller sista gångerna man ser denna typ av data.

3 gillningar

Ja fast de har en del synpunkter på viktningen. De förespråkar att vikta mer mot företagets storlek i ekonomin istället för storleken på aktien. Som jag tolkar det.

Vilken viktning vågar du ha mot Emergin Markets?

Har just nu inte alls mycket i emerging markets eftersom jag anser precis som artikeln att både Sverige, Norge och Europa erbjuder bra risk/reward just nu.

Hypotetiskt skulle jag nog kunna ha 15-25%. Det är ju värt att tänka på att det är skillnad på bolagen och länderna.

Man köper ju inte Atlas Copco för att man tror på landet Sverige.

Jag blev väldigt intresserad av artikeln och ska kolla igenom senare. Kul om det tiltar mot Sverige och EU.

Just hur mycket jag vågar vikta portföljen mot EM har varit mitt svåraste beslut. Jag ligger runt 25% nu.

Jag har ringat in SWE, NOR, FIN och DK i blått.

Fina med dessa är att det finns billiga/gratis fonder på dessa marknader så du kanske kan fundera på att lägga mer här.

Själv är Norge mitt nästa största bett efter SWE (lika svag valuta). Finland har jag avstått pga euron men kanske skall tänka om och det är säkert pressat pga kriget.

Danmark längst ner, Finland högst upp och Norge längst ut till höger.

2 gillningar

@Andre_Granstrom det här går väl i linje kring det som du har pratat om? :slight_smile:

2 gillningar

Jag ska överväga vikta om lite mot Sverige och Norge. Hur stor andel anses vara lämpligt? De är ändå rätt små om man ser till deras andel globalt. Jag var inte så förtjust i Lysas hombias på 20% även om det kan bli ett bra beslut.

Säkert.
Själv tycker jag det är betydligt svårare med makro än mikro, och att spå vilken världsdel som kommer att vara bäst är för mig mer kaffesump än att försöka stockpicka bland enskilda bolag.

2 gillningar

Jag kommer nog tyvärr inte läsa deras projektioner. Men är ändå lite nyfiken kring hur rätt de hade kring 2023 med deras projektioner från 2013 i så fall. Så många år som möjligt bak i tiden.

2 gillningar

Det stämmer! De kör en ganska enkel modell som bland annat Bogle själv använde (Gordon Growth).

Det är ett bra verktyg, men som vanligt inom finans: framtiden är osäker :slight_smile:

Modellen baseras på nuvarande utdelning, förväntad framtida tillväxt och en eventuell multipel-justering. Dvs endast 1 av 3 parametrar är kända, de andra två blir gissningar.

Gällande framtida tillväxten används långa räntan + marknadens estimat på inflation (går att räkna ut från två likvärdiga statsobligationer om en är inflationssäkrad och en är inte det).

Gällande multipel-justeringen är jag inte helt säker på vad de använder, men gissningsvis att värderingar kryper tillbaka till sitt globala medel. Personligen justerar jag även för räntans effekter på värderingen när jag gör en servettkalkyl med hjälp av Gordon Growth-modellen :slight_smile:

Edit: glömde säga, Ja, modellen har historiskt haft god korrelation och ok träffsäkerhet med framtida avkastning för både globala börsen och enskilda marknader. Finns ett antal studier tillgängliga på SSRN. Det går att förbättra den, kombinera den med andra metoder som “triangulerar” fram något bättre resultat historiskt :slight_smile:

Edit 2: Ser flera här nämna deras "gissningar, projektioner & spåkulor. Research Affiliates är en såkallad Quant-shop. De är 100% data & modelldrivna.

9 gillningar

Förväntad avkastning för “US large” på ca 3,5% i 10 år framåt kommer ju svida ganska ordentligt för alla med globala indexfonder. Med tanke på hur tungt viktade globala indexfonder är i just det segmentet.

Kan det tom vara smart att sälja av en del av globala fonderna och flytta till Sverige fonder?