Är väldigt skeptiskt till att någon skulle ha en model för 10 års framtida avkastning. Man kan lika gärna dra ett slumpmässigt nummer från 0-15 och säga att det kommer vara den genomsnittliga avkastningen om 10 år, helt meningslöst med andra ord.
Finns ju en anledning till att hela världen fortsätter att investera i USA och inte flyttar över hela sitt innehav till Sverige
Läs igenom denna listan först och kolla var nästan alla högt värderade bolag ligger innan du lämnar USA:
Finns en anledning till att alla globala indexfonder har extrem viktning mot just det landet.
Det går inte att förutse vilket land eller världsdel som kommer vara bäst att investera i de kommande åren.
Ber er att hålla i era globala passiva indexfonder, det kommer bli jättebra ifall ni kan hålla 10-20 år och tro inte att vi kan förutse något, det kan vi tyvärr inte.
Så har jag gjort. Det är inte så mycket om fråga om det är smart eller ej. Min magkänsla var tidigt ute men nu snubblade jag över data som stödjer den.
För egen del är jag hellre på en marknad där jag kan köpa billigt kassaflöde.
Det är inte så att deras modell undviker Microsoft eller USA men de viktar dem mer mot en storlek som motsvarar dess betydelse i ekonomin. Inte till vad som är mest populärt just nu.
Blir mycket hoppande om man ska ändra sin portfölj vid varje ny prognos. En indexfond är föränderlig och skapas nya jättar i framtiden i andra länder än USA, så följer fonderna efter.
Men gillar man att testa egna upplägg i portföljen, så är prognoser kul.
Det låter som en modell som är gjord för att promota faktorbaserad investering (viktnings-magi). Om jag skulle vilja gå dit, skulle jag köpa Dimensionals globala faktor fond: World Equity Fund USD.
Den har lyckats rätt så väl så nånting som har potential att fungera finns där. En prediktionsmodell hos en analytikerfirma har, har inget skinn i leken. Dimensional’s Outperformance And Why We Don’t Sell It
Om man nu ska gå ifrån “Indexkramarna” så framstår faktorinvestering som det enda rimliga alternativet. Det är känt att aktiv förvaltning inte fungerar.
Nån garanti finns förstås inte att de bästa, mest diversifierade, faktorfonderna fortsätter slå världsindex närmsta 10 åren.
Troligen gjorde du rätt men din kalkyl runt hävstång har en risk: att värdepapperslån inte längre är avdragsgillt i inkomstslaget kapital efter 2025-01-01.
Politiska risker är svåra (läs: omöjligt) att räkna på
Å andra sidan: nu när räntan är på väg ner kommer första nivån låneränta hos Avanza också göra det så negativa effekten i absoluta tal minskar. Om reallönerna börjar öka, ser det än bättre ut – och man kan hoppas på nya skattesänkningar (för dem.som jobbar…) 2025