Många gör misstaget att vilja minska månadssparandet eller till och med sluta spara tills det vänder. Jag tror att det är ett misstag utan att man ska tänka mer på det som en rea. Det är i tider med stora nedgångar som den framtida avkastningen ofta är som högst.
Nedanstående bildspel är mitt sätt att försöka illustrera det. Då ni i forumet får det först får ni gärna titta på det kritiskt också, eftersom det här är ju något kontroversiellt och går ifrån “sitt still i båten” och tvärtom mot vad de flesta känner för att göra. ![]()
Nedgångar på 0 till 10% är rätt vanliga på börsen. De sker i princip varje år. Jag vill minnas att snittnedgången inom ett enskilt år ligger runt -14%. Således brukar många av oss i communityn att 0 till -20% är ingen rea, det är så som det brukar vara.
Nu börjar vi däremot närma oss -20% eller värre. Det är mer ovanligt. Det brukar ske ungefär vart femte år. Många av oss brukar se det som “början” på en rea på marknaden. Det vill säga att om man har möjlighet är det ett tillfälle att försöka öka månadssparandet eller göra extra-köp.
Däremot är det viktigt att vara medveten om att det lätt kan fortsätta ner. Man brukar skoja om att man ska “Buy the dip” men “The dip can keep on dipping”
Det vill säga att det kan lätt gå till minus 30%, minus 40% eller till och med värre.
Extremen är ju -90% som var mellan toppen 1929 och botten 1931. Nu tror jag inte att vi kommer att landa där eftersom världen och börsen ser lite annorlunda ut än då. Men det gäller vara medveten om att det inte finns några garantier, bara sannolikheter.
Som vanligt är det extra viktigt att man har en buffert, man bara investerar pengar man har råd att förlora och att man har många år, minst 10, helst fler på sig där man kan vänta ut en återhämtning och att man vet vad man gör. En del i communityn brukar sikta på att ha alla extra-pengar inne vid -50% eftersom det är ganska ovanligt.
Värdet med att köpa mer när börsen är ner är att man får fler andelar för samma peng. Det gör att att när börsen vänder, då får man en liten extra skjuts. Det vill säga en lägre värdering idag tenderar korrelera med en högra framtida avkastning.
Så tänker jag, vad tänker du?
PS. På samma tema skrev Nick Magiulli idag en artikel: