Är det rea på börsen än? | April 2025

Många gör misstaget att vilja minska månadssparandet eller till och med sluta spara tills det vänder. Jag tror att det är ett misstag utan att man ska tänka mer på det som en rea. Det är i tider med stora nedgångar som den framtida avkastningen ofta är som högst.

Nedanstående bildspel är mitt sätt att försöka illustrera det. Då ni i forumet får det först får ni gärna titta på det kritiskt också, eftersom det här är ju något kontroversiellt och går ifrån “sitt still i båten” och tvärtom mot vad de flesta känner för att göra. :slight_smile:

Nedgångar på 0 till 10% är rätt vanliga på börsen. De sker i princip varje år. Jag vill minnas att snittnedgången inom ett enskilt år ligger runt -14%. Således brukar många av oss i communityn att 0 till -20% är ingen rea, det är så som det brukar vara.

Nu börjar vi däremot närma oss -20% eller värre. Det är mer ovanligt. Det brukar ske ungefär vart femte år. Många av oss brukar se det som “början” på en rea på marknaden. Det vill säga att om man har möjlighet är det ett tillfälle att försöka öka månadssparandet eller göra extra-köp.

Däremot är det viktigt att vara medveten om att det lätt kan fortsätta ner. Man brukar skoja om att man ska “Buy the dip” men “The dip can keep on dipping” :joy: Det vill säga att det kan lätt gå till minus 30%, minus 40% eller till och med värre.

Extremen är ju -90% som var mellan toppen 1929 och botten 1931. Nu tror jag inte att vi kommer att landa där eftersom världen och börsen ser lite annorlunda ut än då. Men det gäller vara medveten om att det inte finns några garantier, bara sannolikheter.

Som vanligt är det extra viktigt att man har en buffert, man bara investerar pengar man har råd att förlora och att man har många år, minst 10, helst fler på sig där man kan vänta ut en återhämtning och att man vet vad man gör. En del i communityn brukar sikta på att ha alla extra-pengar inne vid -50% eftersom det är ganska ovanligt.

Värdet med att köpa mer när börsen är ner är att man får fler andelar för samma peng. Det gör att att när börsen vänder, då får man en liten extra skjuts. Det vill säga en lägre värdering idag tenderar korrelera med en högra framtida avkastning.

Så tänker jag, vad tänker du?

PS. På samma tema skrev Nick Magiulli idag en artikel:

15 gillningar

Det väsentliga är ju att värdena 1929 över hela linjen var frikopplade från de reala värdena i företagen. Sådana företag finns idag också, t.ex. Tesla. De kan mycket väl gå ner 90%. Jag påstår inte att det nödvändigtvis blir så men förutsättningarna finns.

4 gillningar

Under dotcom-bubblan så backade börsen i över två år. Det var mycket is i magen som hann smälta under den perioden bland befolkningen.

9 gillningar

Jag kör en extra ombalansering nu. Globalfonderna var ner 20%, det blev ett ganska stort köp (ca 5-6% av portföljen) från räntefonderna i min 60/40 portfölj. Så ett bra köp på Rea.

Som du skriver kan det fortsätta ner. Men oavsett, så är priset lägre än de senaste 1,5 åren.

2 gillningar

Jag skulle inte säga att det är rea. Men man får rabatt nu.

Rea blir det först när det gått ner en del till.

Konkursutförsäljning kanske ?

2 gillningar

Det är tydligen alltid köpläge :slight_smile:
Om man är i en dal är det billigt (så passa på att fynda!), men nyligen kunde vi läsa det omvända:
I 404. Vad funkar och vad är bara hype inom sparande? | Hiss eller diss med rådgivaren Per Palmström - Nr 2 av janbolmeson så finns kommentaren “i nästan alla tidsperioder är det bättre att köpa på en topp jämfört med en slumpmässig dag”.

(Obs, tyckte bara detta var lite roligt. Det är ju inte en motsättning mellan detta egentligen, eftersom stora dippar inte kan klassas som en slumpmässig dag.)

Det där va en bra formulering. .
Hua. .loggade in idag och man blir inte jätteglad av det direkt. . . hade känns lättare om man hade en blekaste aning om vart detta barkar. . .USA o Kina kommer väl ha 500% tullar om nån vecka om detta fortsätter. .

alltså, jag tvivlar inte på Jan i detta läge och jag fattar att det, baserat på historisk avkastning, går att säga att en nedgång på X % sker var Y:e år., men jag har nog inte förstått hur tankar kring “rea på börsen” gå i linje med det att inte kunna tajma marknaden. Någon får gärna förklara! :slight_smile:

2 gillningar

Väldigt förenklat, med en viss motsägelse:

• Det är inte värt att sitta och vänta på att en rea ska inträffa.

• Om man väl hamnar i en rea, så kan man försöka utnyttja den, om man har möjlighet.

Men ja, man kan absolut argumentera för att om man har resurser att investera vid en rea, då borde man ha investerat dem när det inte var rea eftersom långsiktigt ger det bäst odds.

Eftersom jag är en sådan som kör normalt med handbromsen i :see_no_evil:, så brukar dessa tillfällena vara sådana där jag släpper taget om den och ökar risken. Mycket en mental bokföring som också hjälper mig att göra “mindre fel”.

5 gillningar

Tja, om det nu kommer gå upp igen som alla säger . . ja då är fondandelarna 15% “billigare” idag än förra veckan. . .då får du ju fler andelar för pengarna = REA

1 gillning

Än så länge anser inte jag att det här skulle kunna motivera en stor nedgång (>40 %) även om USA fullständigt barrikaderar sig med tullar och handeln med omvärlden i princip upphör. Det här skulle skada amerikansk ekonomi oerhört mycket vilket omöjligen kan vara Trumps avsikt. Nästa år är det dessutom mellanårsval i USA och frågan är väl om man verkligen har råd att köra ekonomin i botten till dess.

Skräckindexet VIX har nu nått sin tredje högsta nivå på 25 år vilket säger en del om den osäkerhet vi befinner oss i. Endast finanskrisen och pandemin har toppat dagens nivåer. Jag anser att det här är ett utmärkt tillfälle att börja skruva upp sitt månadssparande på.

2 gillningar

Jag har en större summa guldpapper som jag ska fasa in i global index.

Jag tror det är en hel del fallhöjd kvar i globala index, men värdet (i SEK) som jag ser på mina Avanza global har rasat 23% sedan 3:e februari. Därför är det är dags att ta rabatten och balansera om en tredjedel guld till global index igen.

Resten får vänta på stora rean vid 30% och 40%+

Börserna är fortfarande övervärderade, de ska ned lika mycket till innan det blir ett utmärkt köpläge.

6 gillningar

Hittar inte länken. Men avanza hade en studie om att de som hade konstant månadsparande fick över tid nästan dubbel avkastning.

Betyder dock inte dubbelt pengarna pga summa på månadsparande vs summa över tid

1 gillning

Jag har i alla fall återinvesterat aktieutdelning på 30k idag. Det blev Handelsbanken för hela slanten.
Inte rört något annat. Varken köpt eller sålt.

4 gillningar

Varför så skeptisk? Börsen har återhämtat sig från samtliga nedgångar i världshistorien så den bör väl även göra det den här gången. Det är ju typ som att tro att solen aldrig kommer gå upp mer bara för att det känns så

Ja, men efter 1929 tog det till exempel en kvarts århundrade för börsen (DJIA) att återhämta sig.

Jag är inte skeptisk så. . men om det är REA nu är frågan. .det kan mycket väl gå ner 30% till o inte vara tillbaka på “Januari 2025 nivåerna” på många år.
Zoomar man ut kommer det stort sett garanterat gå upp igen, , men det kan ta tid. . från toppen av IT-bubblan för 25år sedan tog det nästan 15år innan OMX va tillbaka på den nivån, , ,i efterhand går det givetvis att säga att IT-bubblan hämtades hem.
Det kommer hämtas hem denna gång också men jag hoppas i alla fall att det inte tar 15år innan kursen når jan-25 nivån igen

Förstår att det här med “rea” är en bra mental (och historisk) strategi, men rent teoretiskt behöver det ju inte vara rea bara för att något har gått ned.

T.ex om ett företag har 10 P/E och priset går ned till hälften men samtidigt har vinsten gått ned med 75%, då är ju P/E nu 20 och förväntade avkastningen har halverats trots 50% nedgång.

Den effekt som kanske egentligen är viktigare är “ombalanseringseffekten” man får när man köper efter nedgång, vilket ökar den geometriska avkastningen när det sen går upp igen även om det inte var någon speciell “rea” efter nedgången.

1 gillning