Köpa i dippen? - För tidigt?

Som sig bör ska man ju köpa in sig då börsen faller ner en aning som ex i dag. Men undrar om man är för tidig i detta skede med virusoro, dvs kan vara riskfyllt att köpa på en fredag? Med tanke på vilka rapporter som kan komma under helgen om mutationer etc. Vad säger ni andra? Vad är eran strategi, dvs ni som köper i dippar?

Finns ett helt avsnitt som är bra som handlar om att köpa i “dippen”, har du sett det?

Citerar en rapport som tas upp i avsnittet:

Det finns bara två typer av investerare: De som inte vet vart marknaden är på väg och de som inte vet vad de inte vet

3 gillningar

Du funderar alltså på att handla…? Gör det då! :slight_smile:

Det kan gå åt båda hållen just nu. Personligen tror jag detta är inhämtat på två veckor, men ingen av oss vet.

1 gillning

Dipp? Jag tänker att runt -50%, då är det kanske läge att börja överväga det. :stuck_out_tongue:

Med det sagt så sålde jag av nästan allt förra veckan… får väl se om det var bra eller dåligt.

3 gillningar

Vad är ett för tårta :cake: bakom folks namn :smile:

Födelsedag kanske? Eller forumfödelsedag?

Grattis till ballongpinnen oavsett och för säkerhets skull. :slight_smile:

1 gillning

Mm, jag har sett den också men fyller inte år :joy:

@janbolmeson har tårtmonstret hackat RT?

3 gillningar

Aaaaaa, så är det ju. Måste dock räkna registrering på nya RT inte med gamla RT. Eller känns 1 år som 4? :joy:

Cakeday på reddit är ju årsdag. :stuck_out_tongue: Men egentligen är det längre, hängt på bloggen under flera år.

1 gillning

Om den Sydafrikanska varianten är så illa som en del befarar så kan vi nog vänta oss mer nergång. Speciellt om vaccin inte fungerar. Mars 2020 igen typ. Så kanske lite tidigt om man är en dipp köpare.

Det är väl den risken man befarat, att eftersom vi ligger på 400-800 tusen fall om dagen sen ett år, att någonstans hittar virushelvetet en variant som vaccinet inte biter på. Visst snabbt fram med nya vaccin men vi tappar nog ett år typ. Riskerar att slå hårt på ekonomin om vi går in i samma nerstängningar. Det är väl mitt Wost Case scenario.

Hoppas det INTE blir så :slight_smile:

Å andra sidan gick sedelpressarna varma och stimulanspaketen haglade världen över. Diverse experter, inklusive IMF, fick helt fel i sina varningar om en djup depression. Vi får se om man möter pandemin med samma metoder denna gången. Svårt att veta vad man ska tro som småsparare.

Jag köper för månadspengen idag som vanligt, ingen ombalansering än för mig

1 gillning

en nedgång på 30-40 %, då kanske eventuellt möjligen skulle jag funderar på att höja månadssparandet med några tusen

jag har ingen tårta. The cake is a lie!

Frågan är om alla länder har tillräckligt med buffert att göra så igen, med tanke på deras skulder och så.

Sen tror jag inte det lär bli nedstägning igen, folk får nog helt enkelt lära sig att leva med att Corona kommer och går lite. Världen kan inte vara nedstängd i år efter år.

1 gillning

Precis. Corona krasch 2.0. Minus 30% eller så och sedan warp speed på sedelpressarna. Sen undrar man om börsens reaktion uppåt är lika snabb en 2a gång eller den skulle prisar in fler gånger med en något lite mindre hysterisk uppgång. Men nu är vi sjukt långt i framtiden

:crossed_fingers:att även denna varianten är falskt alarm. Orkar fasen inte med ännu en omgång :grinning:

3 gillningar

Eller så står sedelpressarna still och vi får behålla en inflation på 3%. Samtidigt som FED säger att de inte kan fortsätta med stödköpen.

De har ju redan stakat ut att sluta köpa fram till nästa sommar. Sen ska de bli av med alla obligationer också… Räntemarknaden kommer vara kajko i 10 år.

Japan gick nyligen ut med en på rekordnivå så det verkar gå:
https://asia.nikkei.com/Politics/Japan-Cabinet-OKs-record-31.4bn-extra-budget-for-stimulus-steps

Har man råd med lock down, tänker jag att man även har råd med stimulanser. Men jag är inne på ditt spår med. Att COVID-19 kommer bli en del av den vanliga virusfloran förr eller senare. SvD hade en väldigt bra artikel (låst) om det här förra året:

Om pandemin utvecklar sig som de senaste influensapandemierna så kommer sars-cov-2, som viruset heter, att bli en naturlig del av de så kallade säsongsbundna infektionerna.

– Jag skulle inte bli förvånad om det så småningom blir en del av coronavirusen som vi är vana vid sedan många år, säger Jan Albert.

Varför skulle det ta så lång tid att skruva på mRNA-vaccinet när massvaccinering kunde inledas redan i början av December 2020, c:a ett år efter upptäckten Covid-19?
Produktions och distributionslinorna existerar.
Kunskapsläget i sjukvården är bättre än för ett år sedan.

1 gillning

Fullt möjligt men jag tänker att de flipp floppat å det mest remarkabla redan i historien. Lite svårt att se Powell stå emot. Volker definitivt.

Men visst räntemarknaden hade varit något dysfunktionell (understatement) länge så inget kul scenario oavsett.

Därav :crossed_fingers::grinning:

Har vi en dipp?
Har det kommit en ny strain?
Har vaccinet fungerat?
Bjuder nån på tårta?

8 gillningar