Köpa i dippen? - För tidigt?

Frågan är hur länge vi kan fortsätta såhär med stimulanser. Hade det fungerar i all oändlighet så känns det lite onödigt att vi har skatt, då kan ju staten för all tid finansiera sin budget via lån eller? :upside_down_face:

Nja, jag tror att det snart måste bli ett slut på detta.

Medhåll.

Dessutom verkar (ju) den här varianten har muterat hej vilt, och det brukar vara ett mindre problem. Ofta innebär det antingen för snabb död hos värden (=dålig spridning i befolkningen) eller att den inte sprids lika enkelt (=dålig spridning i befolkningen).

Jag får känslan av spontanpanik eftersom alla sitter som på nålar och väntar på att nå’t ska rasa.

CB02-so-it-begins-meme_600x333

6 gillningar

Visst! Det var inte det som tog tid. Det var testningen så det var säkert och sedan vaccination av några miljarder. Tar ju lite tid även om det som du säger praktiskt sett går fortare. Men det är ju inte gjort över en helg.

Vi får väl se. Både om denna varianten är ett problem, hur snabbt vi kan adressera det och hur börsen reagerar på det på sikt. Ingen vet :slight_smile:

Ett år sedan som forumet migrerades och alla ni som hängde med från det gamla forumet fick det som årsdag. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vaccinsamordnaren tror på moddat vaccin inom 3 månader.

Det är kanon! Sen ska vi bara vaccinera 7 miljoner för att vara tillbaka på ruta 1 :slight_smile:

Tyvärr är det ju redan problem med 3e sprutan eftersom regioner fick besked på att de kunde dra ner kapaciteten som nu måste höjas igen för 3e dosen.

Vi kan hoppas att det går snabbare denna gånge inte bara i Sverige utan globalt. Det är ju precis detta som WHO varnar för - att ingen är säker förrän alla är säkra dvs vaccinerade.

Hoppas vi åtminstone slipper nedstängningar :crossed_fingers:
… eller att Omicron är falskt alarm :slight_smile:

1 gillning

Blir ju sjukt intressant att se hur börsen reagerar kommande vecka! Gissningar?:grinning:

2 gillningar

“Hittills har ingen behövt sjukhusvård”

Så ja, lite marknadsrekyl vore på sin plats.

Dipp? När jag vill veta om det är en dipp så kollar jag fondkurserna ett år tillbaka. Då blir det uppenbart att det som ser ut som en dipp den här veckan knappt ens syns på den stora uppgången. Nä. Håller med om den som skrev att om inte kurserna går ner sisådär 30% så bryr jag mig inte. Har tvärtom satt in cash på sparkonto senaste veckan. Den senaste månadens uppgång är ju helt galen.

1 gillning

Vi kan hoppas!

Tror det kan vara lite skakigt tills vi vet mer om vaccinen fungerar och hur mycket. Det tror jag är nyckeln. Funkar vaccinen hyfsat bra så det bara är booster doser som krävs, eventuellt med modifierat vaccin i boostern, så lägger sig nog detta rätt snabbt. Såklart spelar dödlighet/sjukhusbehandling och smittsamhet också roll men min gissning är att vaccintäckning är viktigare.

Under tiden kan nog börsen vara lite volatil och kastas lite upp och ner i försök att prisa in nyheterna/forskningsresultat som sipprar ut närmaste dagarna och veckorna till vi vet mer.

Så det är nog bara att kontrollera sina känslor och förlita sig på att man ligger rätt riskmässigt i en bra båt.

Reuters artikel just nu med rätt bra sammanfattning

https://www.reuters.com/world/new-coronavirus-variant-omicron-keeps-spreading-australia-detects-cases-2021-11-28/

Det nya utbrotten är FEDs stor räddning, nu kan man minska tapering och fortsätta sina stödköp längre och skjuta fram räntehöjningen… Skuldberget kommer fortsätta och öka och kraschen så småningom kommer bli ännu tuffare. De stora förlorarna är alla som inte tillhör den internationella eliten…

#endthefed

Det tror jag med.

Det tror jag inte.

Jag tror de nu kommer hävda prisstabilitet är viktigt och för att undvika stagflation kommer driva upp räntor. Att börsen kraschar skyller man sen på viruset som man inte kan göra något åt.

Alltså den uppkomna situationen används som skydd att gömma sig bakom.

Fed å Yellen har gjort allt för att dölja inflationen med de stora nyhetsbolagen hejande på Powell, dom har väl knappt erkänt att den faktiskt finns… Jag vågar sätta på att FED inte på långa vägar är klara med sin marknadsmanipulation, de kommer aldrig ge upp den pengamaskin de haft igång sen 2008…

Ja de hamnar kanske lite i en sweet spot. Viruset tar smällen för att orsaka kraschen som FED kan låta köra ett tag, om de vill, för att sedan rädda världen igen. Så har det ju varit de senaste årtiondena :slight_smile:

Men det är inte alls säkert det blir en krasch menar jag. Beror mer på Omicron än något annat tycker jag.

Förhoppningsvis är det bara någon vecka av volatilitet som lugnar sig när/om det visar sig att Omicron inte var så farligt.

1 gillning

Jao, men då var det i deras intresse att dölja den. Nu är det i deras intresse att kunna strama åt. Då finns den där igen…

Tror de redan börjat. Som sagt är intresset nu att driva upp räntan och orsaka kraschen.

Ja, det var för tidigt den fredagen :grin:. Men vad kommer vi att säga om ett år tro? 5? 10?

Ville köpa en hög Spiltan investmentbolag fond, och tro inte den bara går upp senaste månaden :woozy_face:. Ger upp att tajma. Skulle slängt in allt “på toppen” för länge sedan när jag funderade på det och hade ändå legat plus 🤦‍♂

2 gillningar

Det är lugnt Plus Allabolag Sverige index ligger fortfarande - 25% :person_tipping_hand:. Det är bara gå all in i den på måndag :sweden::ok_hand::person_tipping_hand::+1::partying_face: . Då är det bara bestämt sluta tajma börsen på en gång :joy: . Eller om man tänkte ändå tajma börsen varför inte köpa den för 1 månad sedan ?

1 gillning