Problemet är: Hur sjutton ska jag kunna öka månadssparandet utan att logga in
.
Skapa ett nytt ISK i annan bank ![]()
Var det död kattstuds även idag tror ni? Ja menar, inget vad gäller tullarna har ju lösts än?
Det är därför det är viktigt att fylla på sitt sparande i perioder med nedgång.
Mja jo… om man bunkrade upp en summa och sedan lastade in allt på absoluta toppen och sedan aldrig köpte aktier igen så ja, visst.
Efter IT bubblan tog det typ 5 år innan börsen var tillbaks på ATH igen, och det med förutsättning att man gick all in exakt på toppen och aldrig månadssparade
Ok jag kanske läser grafen fel men vad jag ser är att OMX30 stod på 1433 i feb-2000 . .o det tog till nov-2014 innan den nådde den nivån igen
På samma tema. Nick Magiulli idag:
Det indexet exkluderar utdelningar. Se istället SIXRX. Finns säkert någon som räknat på om man månadssparade sig genom dippen också, då tog det nog bara något enstaka år innan man var tillbaks på banan igen
Skall inte sabba tråden så skall inte försöka mig på att förstå den grafen du länkar. . men hade man 100.000:- feb-2000 o inte köpte eller sålde så har jag svår att se hur man skulle vara tillbaka på 100.000:- igen på 5år
Skrolla ner en bit så får du upp en vanlig kursgraf. Återinvesterad utdelning gör en himmelsvid skillnad. Lägg till månadssparande så är vi långt under 5år
Wall street åter på minus. Vi fick inte ens en plusdag ![]()
Verkligen
omöjligt att veta hur detta ska sluta.
Frågan är HUR dessa tullar skall träda i kraft?? Hur i hela friden skall exportörer/importörer, fraktfirmor o stater hunnit införa detta på några dagar. . .ett berg av byråkrati bakom
Bara att lägga till en tariff på en blankett är inte enkelt att bara göra- - - sen vem som skall betala till var o allt det där
För att inte tala om den ENORMA mängden varor som står i hamnar o hos tullen…varor som är på båtar. . vad räknas o hur`!
`plus igen…galet va slagigt det är nu. . sällan sett det så nervöst.
Rätt galet hur några ord från EN person kan "skapa eller radera ut " miljarder på några minuter
Ja det är egentligen ganska absurt hur det är nu och vilken makt han har över börsen. Avundas inte dem som är day traders och ska navigera i detta från minut till minut, eller sekund till sekund
O nu faller det som en sten igen…händelserika dagar i alla fall. .
Kan du inte säga något mer om köpläge i förhållande till frekvens och storlek på dippar @janbolmeson? Jag har funderat på det här men behöver lite hjälp på traven med att komma till en slutsats. Om man förutsätter att det kommer att fortsätta att komma dippar med varierande storlekar varför skulle man då avstå att köpa en dipp under förutsättning att man har bibehållen intjäningsförmåga under resonemanget att det kan komma en större dipp?
Exempel: börsen är -10% ned, men detta sker varje år vid någon tidpunkt och därför är det inget speciellt köpläge. Därför har jag pengar som jag…inte är fullinvesterad in trots att dippen skulle gett en ökad skjuts andelar under förutsättning att börsen hämtar sig?
Blir inte det på ett sätt motsägelsefullt då man går 1) medvetet avstår från att vara fullinvesterd över tid 2) avstår den extra avkastningen vid “mindre” dippar och 3) förutsätter att det kommer att komma en större dipp inom överskådlig framtid.
Kan man inte istället ha resonemanget att investera i små och stora dippar om intjäningsförmågan är bibehållen oavsett hur vanliga eller ovanliga de är?
Dump before closure…?