Det ser mörkt ut

Jag är normalt sätt en positiv person och har varit nära fullinvesterad på börsen sen sent 90-tal. Har i dagsläget 70% av kapitalet i global fonder, 10% i diverse nischfonder, 10% i aktier och de sista 10% på sparkonto.

Nu har mitt kapital blivit så pass stort att jag högst troligt skulle kunna leva på det. Kommer troligtvis fortsätta jobba minst 15 år till (entreprenör), men känner att en börsnedgång likt IT kraschen, eller finanskrisen skulle svida rätt rejält nu…

Läser man media där Tyskland (Europa), Kina går riktigt uselt, USA, åtminstone tech har en extrem värdering, samt Trump snart kommer till makten så har jag väldigt svårt att på några års sikt se en stor uppsida, däremot en väsentlig risk för en ordentlig sättning på börsen.

Så till min fråga: Om ni hade varit relativt säkra på en större global börsnedgång, ytterligare försvagning av SEK och risk för att inflationen tar fart igen hur hade ni placerat er kapital?

Sparkonto med 3,6% ränta :+1:

3 gillningar

Hade gått likvid nu om jag var du och köpt 30% guld och lagt resterande 70% på räntor och sedan återinvesterat de 70% på börsen över en jämnt fördelad 5-års period

4 gillningar

Tänkte skriva ihop nåt klokt sen kom jag på att jag inte ens reder ut att strukturera mitt eget sparande…

Kontakta en oberoende rådgivare som kan se hela din ekonomi och göra en professionell bedömning.

4 gillningar

Inte för att vara sån. . men om du skall jobba=spara i 15år till så skulle det väl svida mer om kraschen kommer om 15år?
Kommer den nu har du 15år på dig att hämta tillbaka, vilket det väl historiskt alltid gjort.

6 gillningar

Om jag varit nära pension och eller redan vunnit spelet, skulle jag lagt in majoriteten av mitt kapital i säkrare tillgångar. Jag har en TF KF att flytta kapital till i framtiden.

Jag har 25-40 år kvar till början och under pension, så sitter än så länge lugnt i båten.

Man får utgå från sin egen situation, men ingen vet när kraschen kommer.

2 gillningar

Tror inte Trump är dåligt för börsen. Det är redan inprisat. Kina har alltid gått dåligt. Tech är övervärderat så kanske en rättning på 10% kommer. Men 2008 tror jag inte kommer upprepas. Överdriven rädsla.

4 gillningar

Låter klokt. Funderar på 15% guld SEK/15% guld dollar.
20% bra svenskt sparkonto.
25% räntefonder sek.
25% ränterfonder dollar.

Strikt talat finns det två synsätt. Det ena är att när man är i mål aå finna ingen mening att fortsätta. Detta lägret är jag själv i. Ser ingen mening med att ta risk när en vinst inte ger mig något. Om du tänker på detts sättet så handlar det om att försöka få den avkastning som du måste ha, kanske bara försöka matcha inflationen.

Det andra är att när man är i mål så kan man ta hög risk med de pengar som man ändå inte är beroende av. En förlust gör kanske inte så ont. Om du är i detts lägret så ligger du kvar med hög aktieandel och förlitar dig på att även om det skiter sig så kommer du inte att tappa hela kapitalet.

Som entreprenör kanske det kan vara lockande att säkra upp en stor del av pengarna i något slags mellanrisk eller lågrisk, men spara en pott som du kan gå in med ifall en affärsmöjlighet öppnar sig?

7 gillningar

Den dagen jag väl bestämmer mig för att sluta jobba kommer nog åtminstone den del av kapitalet som jag förväntar mig behöva de närmsta 10 åren ligga i räntepapper/sparkonton.

Just nu är det bara en stark övertygelse för att risken för en nedgång är mycket större än för en uppgång, vilket gör att jag gärna ställer mig på sidan under närmsta tiden för att se hur det utvecklar sig.

Och jag tycker inte att Trump är dålig för börsen. Republikanerna brukar sänka bolagsskatterna och sänka regleringarna, det bara bra för börsen

Och jag tycker inte heller att Big Tech har extrema värderingar. Big Tech är de enda bolagen som växer kraftigt just nu. Big Tech hade typ +40% revenue förra året, medan resterande 490 bolagen i S&P500 hade typ +2% revenue förra året.

5 gillningar

Tack, jag är mer åt det andra synsättet. Jag har det väldigt bra just nu, men det finns fortfarande en dröm som kräver ytterligare kapital.

Men tack vare min starka tro på att det finns en stor nedsida just nu, så är jag beredd att ställa mig på sidlinjen några år. Det jobbiga som alltid blir så klart om världssituationen fortsätter som idag, och börsen fortsätter klättra, då kommer det vara tufft att kliva på börsen igen…

1 gillning

Sen iaf 2013 har man sagt att börsen ska ner och hittills har det inte skett. Vad talar för att dagsläget är värre än exempelvis Covid?

Länk till ett tidigare inlägg från mig,

2 gillningar

Håller med angående Trump, det kan mycket väl bli bra, men känns som en vild chansning med honom. Tror att till skillnad mot Trumps förra mandatperiod så kommer många stater syna trumps hot, vilket kan få honom att fatta beslut som slår väldigt fel, den här gången finns det inte så många starka krafter som kan hindra honom.

Och det är mycket möjligt att Big Tech växer i sina värderingar, det kommer dock kräva att AI verkligen lyckas leverera, liksom robotiseringen. I så fall kommer Big Tech blomstra, men en väldigt stor del av resten av företagen kommer bli mer eller mindre obsoleta, dvs. en global fond står mer eller mindre still.

Har varit så länge att ett fåtal bolag dominerar,

Du kan förmodligen inte förutspå hur börsen ska gå. Den är precis lika osäker som den alltid har varit och den kommer inte att vara säkrare i framtiden. Det ensa du kam påverka är vilken risk du tar, men du kommer aldrig kunna tajma bästa tiden att stå vid sidlinjen.

Fundera på om du vill stå på sidlinjen för alltid. Om du vill det så är det förmodligen det du ska göra. Då utgår du från din riskvilja.

Om du tror att du ska gå tillbaka in igen vid ett senare tillfälle, då finns det inget som annorlunda nu jämfört med senare. Om du ställer dig på sidlinjen för att gå in senare så har du förmodligen bara förlitat dig på slumpen.

6 gillningar

Oddsen är helt på din sida och du har antagligen helt rätt. Men det som oroar mig just nu är att det inte är en enstaka eventuell kris som håller på att blossa upp, utan det ser snarare ut som en hagelstorm med kriser.

1 gillning

Odds och odds jag har valt min exponering utifrån hur mycket förluster jag kan acceptera, finns ju en anledning till varför man har räntor i sin portfölj.

1 gillning

Guld är guld, spelar ingen roll vilken valuta du betalar med när du köper. Vet dock ingen vettig ETC som handlas i SEK.

2 gillningar

Jag lyssnar en del på Warren Buffet. Han redovisar ganska tydligt orsaken till att har är mer likvid nu är på många decennier. ca 330 Miljarder US$ i likvida medel. Ca 50% av hans tillgångar i USA om jag minns rätt.

Han har sålt av de flesta bankaktier och 2/3 av innehavet i APPLE tydligen.
Hans filosofi är annars oftast att behålla och inte sälja bra företag.
Han anser att marknaden är övervärderad nu . Den ligger på ett P/E tal på ungefär dubbla historiska medelvärdet. Ca 31.
Det känns som han väntar på -50% justeringen (minst) då han troligen köper.
Troligen ännu billigare för honom då han kan rädda bra företag som kommer i svårigheter med sin stora plånbok.
Jag drar ner på exponeringen mot USA en del nu med pensionsfonder etc. . Det har ökat väldigt mycket på 1 år så det har känts bra att vara kvar till större delen hittils. .

1 gillning