Mauldin: "My message is simple. Sell Stocks Now" | En annan marknadsyn

Podd hos Meb Faber med Grantham, den var intressant att lyssna på.

Jeremy Grantham, GMO, “What Day Is The Highest Level Of Optimism? It’s The Day The Market Hits The Peak”

4 gillningar

Väldigt intressant intervju/podd, jag gillar speciellt:

24:25 Globalseringen och billig arbetskraft i Kina och Östeuropa som flyttat från fattig landsbyggd in till städer och blivit en del av det kapitalistiska systemet som under senaste 20 åren drivit upp vinsterna. Nu har det börjat avta, barnafödandet har minskat och arbetskraftsbrist väntas i framtiden, vilket kommer driva upp löner och ner vinster och i sin tur värderingen av aktierna.

32:49 Bubblor, dess peakar och bottnar, hur man inte kan identifiera den exakta vändningen då en bubblas peak är att marknaden är bara lite mindre optimistisk än den var dagen innan, men fortfarande väldigt optimistisk (och tvärt om gällande bottnarna), hur man kommer in på marknaden igen om man gått ut etc.

2 gillningar

Börjar vi se lite likheter? :slight_smile:

Det här var 1997. Bubblan sprack ju inte på några år då så vi kanske har några år kvar på detta?

6 gillningar

Ingen i forumet som argumenterar emot? Själv är jag inte kunnig nog för att varken säga för eller mot.

Som relativt ny på börsen (började intressera mig för 4-5 år sedan) tycker jag att likheten med videon du länkade varit ett faktum hela tiden. Det som är problemet då som nu är att de som ger sig in i marknaden inte nöjer sig med marknadens snittavkastning, utan det handlar om just ”betting”, för att göra pengar snabbt. Jag vet inte hur många gånger jag fått försvara mina ”tråkiga” investeringar när vänner och kollegor slänger ur sig ”hade du investerat dina pengar i dessa istället hade du haft det dubbla nu,” eller ”dessa har gått upp 50% på ett år, de ska du köpa”. Allt från fingerprints till gamestop, samma sak varje gång. Tyvärr är det nog så att bubblan spricker snart igen.

1 gillning

Min personliga åsikt är fortfarande att man ska ta alla dessa artiklar med en nypa salt…

Sen iaf 2013 så har det skett varningar om att aktiemarknaden är en bubbla som kommer snart spricka årligen… Man har förlorat mycket avkastning om man lyssnade på ”experterna”. Jag kommer inte ändra något i mina egna investeringsplaner. Antingen sker kraschen imorgon eller om 10 år, i vilker fall så är det omöjligt för mig att gissa när.

Min lärdom från artikeln är att jag även forsättningsvis littar på min egen stratergi och kommer inte ändra utan mer överväldigande bevis för att något annat är bättre.

Ps, min historiska erfarenheten är att eknomiexperter har ett eget lotto där de gissar när nästa börskrasch kommer ske. Den experten som lyckas gissa bäst kommer ha karriären och ekonomin säkrad fra, till nästa börskrasch då hen var den som förutspådde krachem.

Ps2, resultat från enkel google sökning där man förutsäger börskrash under varje år sen 2013.
2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

11 gillningar

Någon som vet vad det genomsnittliga P/E talet är på OMX 30? Och hur det har utvecklat sig de senaste 30 åren?

Som nybörjare tänker jag att det kanske är ett viktigt nyckeltal att ha med här?

Om inte, så hade det varit intressant. :slight_smile:

Enbart P/E i sig säger ingenting egentligen. Bättre då att titta på earnings yield i förhållande till riskfria räntan.

2 gillningar

Wow, att snabbt kolla länkarna gav perspektiv :slight_smile:

Jag är mycket tveksam till om vi verkligen är i en bubbla, vi kanske är det men jag skulle säga att det är lika troligt att vi står inför en ganska hög inflation. Och om det inte blir prisinflation så lär det åtminstone bli tillgångsinflation, så då är egentligen alla typer av tillgångar mindre dyra idag än dom kommer vara i framtiden.

Så jag kommer iaf inte sälja av mina portföljer.

Tittar man på Thomas lista på experter som uttalar sig så verkar Bolmesons uttalande om att experter har rätt mindre än 50% av fallen stämma väl. Jag känner en bekant som gick och väntade på kraschen enda sedan 2016, jag undrar vad alternativkostnaden för det har varit :grimacing:

1 gillning

Jag vet inte vilka som räknas till experter i ämnet, men Grantham får väl räknas in i skaran, antar jag. Han har lyckats att förutse ett par tidigare bubblor, om än några år för tidigt. Han pekar ju särskilt på den amerikanska marknaden just nu. Rätt eller fel, vem vet?

Min syn på det hela är att det åtminstone kan vara ett bra tillfälle att stanna till och tänka efter. Har jag en risknivå som jag är bekväm med? Hur skulle jag känna om mitt kapital på börsen halverades? Här spelar såklart ens egen ålder en stor roll, då man har mindre tid på sig att ta ikapp ett ev fall ju äldre man är.

För mig handlar det således inte om att gå helt ut ur marknaden, men jag känner att jag vill minska risknivån genom att öka andelen kontanter och även vikta ner andelen USA-fonder (läs Globalfonder). Detta resulterar högst troligt i en försämrad avkastning under den närmaste tiden. Kanske under en lång period. Eller t.o.m. att det inte kommer något ras alls och då har mina åtgärder bara kostat mig uteblivna intäkter.
Men så är det med risk vs avkastning. Man får hitta sin nivå som känns rätt för en själv.

2 gillningar

Mr P, jag är precis där du är. När värderingarna i marknaden blir hysteriska känns det inte roligt att ligga med 100% aktier. Jag är också på gång med att minska exponeringen mot amerikanska aktier.

Problemet är vad man ska äga istället? Särskilt i tjänstepensionen där cash på ett bättre sparkonto inte är ett alternativ…

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

Ska man ändå spekulera så är ju nästa fråga, vad händer med dollar kursen vid en börskrash? Blir det som tidigare och kronan försvagas kraftigt?

Kan mycket väl bli så att USA börsen går ner 20% ihop med svenska kronan försvagas med 23%, summerat så blir det en positiv värdeutveckling på 3%…

2 gillningar

Allt kan väl vara möjligt, men man ska nog inte räkna med det.

Under coronakraschen när alla ville ha dollar så steg dollarn mot kronan med ca 6%. Aktiekraschen blev bra djupare än så.

Det är just i den amerikanska börsen som vi ser många företag med extrema värderingar, så det är inte osannolikt att det kommer gå hårt åt den, om nästa krasch är pga en värderingsbubbla.

“People say I didn’t warn last time. I did, but no one listened. So I warn this time. And still, no one listens. But I will have proof I warned.” Michael J Burry

3 gillningar

Ray måste ha varit inne här i forumet, kolla vad han har skrivit:

Och länk till längre version:
https://www.bridgewater.com/_document/stock-market-bubble?id=00000177-ba4b-d5a2-ab7f-fb7b9efe0000

4 gillningar

Möjligen jag som var otydlig,

Finnanskrisen så sjunk kronan med 30%, stockholmbörsen med 58% samt Dow Jones med 54%.

Summerat så gick man -24% med global fond kontra -58% med sverigefond.

Dvs ska man spekulera så är frågan om det inte bättre att sänka sin exponering mot Sverige istället för USA.

Det är idagsläget ca 20% i krokkudde med växelkursen om man jämnför med kronkursen vid Coronakrisen.

2 gillningar

En globalfond som följer t. ex. ACWI har ca 55% USA. SPP Aktiefond Global gick −37,31% under finanskrisen.

1 gillning

Vad menas exakt med ett lika-viktat index? Kommer inte det bestå av typ 90% småbolag och vara extremt volatil?